توصیه های رییس سازمان محیط زیست به پژوهشگران محیط زیست: نتایج تحقیقات تان را به پیکره محیط زیست کشور برسانید

توصیه های رییس سازمان محیط زیست به پژوهشگران محیط زیست: نتایج تحقیقات تان را به پیکره محیط زیست کشور برسانید




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در ابتدای این نشست، جلیل بادام فیروز، رییس پژوهشکده محیط زیست، گزارشی از فرآیند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: در این جشنواره سه پژوهشگر به عنوان "پژوهشگر برتر" و سه نفر دیگر به عنوان «پژوهشگر شایسته تقدیر» معرفی می شوند.
در ادامه، اسکندر امیدی نیا ، سرپرست معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان، با ذکر این نکته که رویکرد پژوهش در سازمان رویکرد پژوهش اثر بخش است، گفت: در سال ۹۸ با توجه به پتانسیل سازمان، ۸۰ پروژه در حال اجرا وجود دارد.

او با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: اگر قرار باشد ریسک تصمیمات را کم کنیم باید حتما از پژوهش کمک بگیریم، مهم این است که در ساختار توسعه پایدار، ما جریان ساز پژوهش باشیم.

در ادامه، دکتر عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن تبریک هفته پژوهش تصریح کرد: به علت وجود نیروی انسانی کم در پژوهشکده و همچنین پژوهشگر محیط زیست در کشور بهترین کار، ترویج پژوهش های گذشته است.

او در ادامه توضیح داد: شاید در حوزه محیط طبیعی، نیاز به تحقیق داشته باشیم اما در حوزه محیط زیست انسانی نیازی به این کار نیست، زیرا دنیا این کار را انجام داده است. متاسفانه منابع مالی ما محدود است و تخصیص بهینه منابع را در این تحقیقات باید به حداکثر برسانیم.

کلانتری با تشریح وظیفه پژوهشکده محیط زیست بیان کرد: باید مهم ترین وظیفه پژوهشکده محیط زیست این باشد که تحقیقات را به پیکره محیط زیست کشور برساند، در شرایطی که محدودیت مالی و انسانی وجود دارد باید از این منابع محدود حداکثر استفاده را ببرند.

کلانتری در ادامه گفت: زمانی بود که واژه توسعه پایدار هم مورد قبول نبود و به آن غربی گفته می شد اما اکنون باید چند برابر بیشتر برای توسعه پایدار هزینه کنیم.

او در ادامه با ابراز رضایت از تخصیص منابع برای حل معضلات محیط زیستی، گفت: در بودجه امسال، ۱۰۰ میلیون دلار به مبارزه با گرد و غبار، ۱۵۰ میلیون دلار به معضل پسماند و ۱ میلیارد دلار کاهش آلودگی نفتی اختصاص داده شده است.


کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به معضل بوی نامطبوع تهران اشاره کرد و با انتقاد گفت: مدیری که نمی داند و تصمیمی می گیرد ۱۰ برابر هزینه بیشتری باید صرف کند یا هرگز درست نمی شود، نتیجه آن می شود که بوی نا مطبوع تهران،  وقتی در تهران جریان باد از جنوب به شمال می شود، بوی نامطبوع تهران را در بر می گیرد، این بوی نامطبوع، بوی زباله و گوگرد است. جالب است که همه آن را انکار می کنند؛ زیرا کسی بودجه کافی برای جابجایی آراد کوه و حل معضل بو را ندارد. امروز آلودگی های نفتی بیشتر به دلیل عدم کیفیت لوله ها است و نشت نفت از لوله ها باعث شده ۵۰درصد مرجان های خلیج فارس سفید شوند و از بین بروند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر ضرورت مساله آموزش گفت: آموزش محیط زیست یک مساله دائمی است، از نظر من هر کارشناس در سال حداقل باید چهار هفته آموزش ببیند و مهندسی که محیط زیست را نیاموخته باشد، مانند کودکی است که تربیت ندارد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات