طراحی و احداث طرح انتقال سد آزاد با ۹۰ درصد تجهیزات داخلی انجام شده است

طراحی و احداث طرح انتقال سد آزاد با ۹۰ درصد تجهیزات داخلی انجام شده است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد رهبری بعدازظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان که با حضور وزیر نیرو انجام گرفت، اظهار کرد: سد آزاد با ظرفیت 300 میلیون مترمکعب واقع در 70 کیلومتری جاده سنندج به مریوان با هدف مهار آب‌های مرزی و تأمین آب سامانه انتقال آزاد در راستای توسعه پایدار و تأمین نیازمندی‌های شهری، صنعت و کشاورزی سنندج و دشت قروه و دهگلان و همچنین توسعه باغات کشاورزی مسیر سامانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه سامانه انتقال آزاد مشتمل بر 68 کیلومتر لوله‌گذاری است، افزود: 15 کیلومتر تونل با قطر تقریبی 5.3 متر دو عدد پست برق با ظرفیت ترانس‌های 15 و 30 مگاوار، یک خط انتقال 63 کیلوولت به طول 5.37 کیلومتر با دو ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۵.۲ مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت‌های سد است.
وی عنوان کرد: یک ایستگاه به ظرفیت پنج مترمکعب بر ثانیه و تعداد هفت عدد انشعاب کشاورزی نیز از ظرفیت‌های سامانه انتقال آب آزاد است.
مجری طرح سد آزاد و ژاوه و سامانه انتقال سد آزاد گفت: سطح کلی باغات شامل چهار هزار و ۳۰۰ هکتار با تخصیص ۲۹ میلیون متر مکعب آب در سال، ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان سنندج و حدود ۹۰ میلیون مترمکعب در سال برای ارسال به سد قوچم برای تأمین صنعت، شرب و کشاورزی است.
رهبری اعلام کرد: انشعابات هفت‌گانه کشاورزی شامل ۲۴ کیلومتر لوله‌گذاری، ۲۴ عدد مخازن ذخیره ۲۵۰ تا ۵۰۰ مترمکعبی هستند.
وی عنوان کرد: کلیه فعالیت‌های طراحی، احداث و راه‌اندازی در طرح با اتکاء به توانمندی متخصصین داخلی صورت گرفته که بالغ بر 90 درصد از تجهیزات استفاده شده در طرح از تولیدات داخلی بوده و بی‌نیاز از واردات است.
وی اضافه کرد: سامانه انتقال سد آزاد در نهایت به سامانه قوچم منتهی می‌شود و پس از آن امکان تامین آب شرب برای شرق استان از جمله قروه و دهگلان فراهم می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات