برگزاری نشست کشوری الزامات آیین نامه کنترل و نظارت شهرسازی

برگزاری نشست کشوری الزامات آیین نامه کنترل و نظارت شهرسازی


برگزاری نشست کشوری الزامات آیین نامه کنترل و نظارت شهرسازی

به دعوت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، جلسه هم اندیشی آیین نامه کنترل و نظارت شهرسازی روز ۲۶ آذر ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، در این جلسه مهندس وثیق نیا رئیس گروه تخصصی شهرسازی، دکتر جوان مجیدی نماینده سازمان در شورای عالی شهرسازی و معماری و دکتر صنیع زاده عضو گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی به نمایندگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان اهداف و برنامه های آیین نامه کنترل و نظارت شهرسازی و ضرورت رعایت الزامات آن را تشریح کردند.
در ادامه مهندس سرلک سرپرست دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران، مهندس سعید نیا استاد دانشگاه، دکتر تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، دکتر بهزادفر رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و مهندس مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان و سرپرست دفتر توسعه تشکل های مهندسی، به ایراد سخن پرداختند.
در پایان نیز بیانیه این نشست از سوی مهندس فواد مرعشی دبیر گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی قرائت شد که مورد تایید حاضران قرار گرفت.
سخنرانان در این نشست با طرح این سوال که ما در شهرسازی به دنبال چه اهدافی هستیم و با چه ابزاری مسئله را حل می‌کنیم ، دیدگاه‌های خود را در این زمینه بیان داشتند.
خلاهای قانونی و مدیریتی و اجرایی و خلاء های اعتقادی و باورمندی در زمینه های مرتبط با شهرسازی از سوی کسانی که در راس امور برنامه ریزی و قانونگذاری قرار دارند، از مهمترین موارد مطرح شده بود.
به گفته سخنرانان، ما برای پیشگیری از بروز اشکالات شهرسازی ، باید از اجرای طرح‌های توسعه که صرفاً بخشی است خودداری نماییم. ما نباید تنها به شهرها بسنده کنیم و ازرسیدگی به امور ساخت و ساز در روستاها غافل بمانیم چراکه در برخی روستاهای حاشیه کلانشهرها نسبت تراکم غیر قانونی از شهرها بیشتر است.
سخنرانان همچنین بر این نکته تاکید کردند که در هیچ زمانی مسائل شهرسازی به صورت مطالبه اجتماعی نبوده و به همین لحاظ گروه های تخصصی شهرسازی توفیق لازم را نداشته اند.
همچنین گفته شد آنقدر که سیاستمداران شهرها را می سازند، شهرسازان از عهده این کار بر نیامده اند.
حفظ و تقویت رابطه تعاملی شهرسازی با سایر رشته های تخصصی مرتبط با ساختمان و نیز رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی از جمله مواردی بود که سخنرانان بر آن انگشت گذاردند .
ضرورت معرفی صحیح و جامع شهرسازی و شهرسازان به جامعه و دستگاه های  حاکمیتی و برقراری مفاهمه با آنان از جمله مواردی بود که در این نشست بر آن تاکید و گفته شد:شهرسازی در کشور ما افزون بر ۲۰ سال از شرایط جهانی عقب تر است و به جای بیان مشکل باید به دنبال راه حل ها بود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات