لازم است فرهنگ مصرف آب همچنان با جدیت در دستور کار باشد

استاندار یزد با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در استان، گفت: لازم است فرهنگ مصرف آب همچنان با جدیت در دستور کار باشد.

«محمدعلی طالبی» با بیان این که مردم یزد از دیرباز توجه ویژه ای به مصرف درست و بهینه آب داشته اند و برای آن تقدسی ویژه قائل می شدند، اظهار کرد: فرهنگ مردمان این سرزمین، با صیانت و حفاظت از آب به عنوان مایه حیات و دوام عجین شده به گونه ای که عالی ترین نمونه های تجلی مصرف بهینه آب را می توان در جای جای تاریخ این سرزمین یافت.

وی افزود: امروز نیز با مراجعه به آمار رسمی در میابیم سرانه مصرف آب در یزد در قیاس با سطح کشور همچنان جزء پایین ترین مصارف به حساب می آید و این موضوع نشانه نهادینه شدن فرهنگ مصرف آب در میان مردم یزد است.

استاندار یزد با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در استان، گفت: لازم است فرهنگ مصرف آب همچنان با جدیت در دستور کار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت در زمینه فرهنگ سازی مصرف آب، افزایش چشمگیرزمین های کشاورزی تحت پوشش شبکه آبیاری نوین، لوله گذاری مسیر آبهای کشاورزی در روستاها، بهره گیری از گونه های کم آبخواه و پربازده، پلمپ چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و تجلیل از خانوارهای کم مصرف مانند جشن سپاس آب از جمله اقداماتی است که در راستای بهره گیری بهینه از آب موجود در استان صورت گرفته که امیدواریم تداوم داشته باشد.

در ادامه «محمدمهدی جوادیان زاده» با بیان این که به طور کلی آب هم از نگاه باستانی و هم از نگاه دینی و مذهبی در کشور ما تقدس داشته است، گفت: از آنجا که کشور ما در منطقه نسبتا خشک کره زمین قرار گرفته، مردم برای تامین آب زندگی روز مره ، رشد و رونق جنبه های مختلف زندگی با سختی و مشقت فراوانی آب را تهیه می کردند که این امر موجب تقدس آب در ایران شد.

وی خاطرنشان کرد: در یزد هم که یکی از خشک ترین مناطق کشور است، به مراتب اهمیت آب خیلی بیشتر است و در تقسیم بندی آن نیز نهایت دقت و نظارت می شد تا آب تامین شده تنها به مصرفی که از اول برنامه ریزی شده بود برسد.

جوادیان زاده از جمله جنبه های دیگر تقدس آب را در یزد قدیم، فرهنگ وقف در ایجاد تاسیسات و ابنیه آبی نظیر صدها آب انبار و ده ها رشته قنات برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به اینکه در زمان کنونی وظایف تامین آب برعهده دولت است، تصریح کرد: توسعه تکنولوژی و پیشرفت هایی که در سال های اخیر در حوزه های مختلف اتفاق افتاده است، این تفکر را ایجاد کرده که آب را به کمک تکنولوژی می توان از هر جایی و به هر شکلی استخراج کرد.

وی با بیان این که این تفکر جایگاه و اهمیت آب را در ذهن افراد کم رنگ تر کرده است، یادآور شد: همه توصیفات، تبلیغات و اقدامات اخیر در زمینه فرهنگسازی مصرف آب به منظور تقویت جایگاه تقدس آب است.

وی گفت: اگر بتوانیم در بحث مدیریت مصرف  به این جایگاه برسیم، قدم های خیلی بزرگی برداشتیم.

«حجت الاسلام محمد حسن معزالدینی » با بیان این که در فرهنگ دینی، هیچ چیز به اندازه آب مورد توجه قرار نگرفته و حیات و زندگی انسان از آب نشأت می گیرد، اظهار کرد: قرآن کریم نیز می گوید ما از آب همه چیز را حیات بخشیدیم، یعنی آب حیات بخش هستی است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که بزرگترین سرمایه بشر، حیات است و آب نیز مایه حیات، باید به آن به عنوان عنصری مهم توجه شود  و از هدر رفت آن جلوگیری به عمل آید.

امام جمعه موقت یزد در ادامه به نقش تکوینی و پاک کنندگی آب اشاره کرد و گفت: آب، پاک و پاک کننده هر چیز نجسی است که قابل پاک شدن است و از ضروریات است چرا که نیاز انسان به آب پاکیزه برای غسل، وضو، شست و شو و نظافت از دیگر جانداران بیشتر است.

وی تصریح کرد: بی‌گمان آب، مهم‌ترین نقش را در آبادانی زمین ایفا می‌کند، زیرا در عمران و آبادانی زمین همین بس که هر جا آب باشد، زندگی و حیات معنا می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خداوند نیز در آیات بسیاری از جمله آیات 22 و 164 سوره بقره و 99 سوره انعام و 57 سوره اعراف از نقش آب در آبادانی زمین سخن به میان آورده و در آیه 6 سوره انعام به صراحت اعلام می‌کند که آب به ویژه آب‌ باران که گوارا و شیرین است با ایجاد رودها و نهرها و برکه‌ها، عامل اساسی در شکل گیری شهرها و تمدن‌های بشری است.

وی بیان کرد: با همه سخنان گفته شده، باید مردم یزد توجه داشته باشند که آب در این نقطه از کشور که با کمبود بارش مواجه است، بسیار مقدس تر بوده و باید بیشتر از گذشته برای مصرف آب فرهنگ سازی شود.

«حجت الاسلام علیرضا نجیمی» مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد نیز آب را مایه زندگی و حیات عنوان کرد و گفت: همه آن چه که از آن به نام موجود زنده، یاد می‌کنیم، وابسته به آب هستند و حیات و زندگی خود را از آن دارند.

وی با بیان این که نقش آب شیرین و گوارا در بقا و تداوم زندگی بشر و بسیاری از گیاهان و جانوران محسوس‌تر است، اظهار کرد: آب شور و تلخ، نمی‌تواند تاثیر چندانی در بقای انسان و گیاهان و جانوران خشکی داشته باشد، به این معنا که بخش بزرگی از موجودات زنده ای که در خشکی زندگی می‌کنند، برخلاف جانوران دریایی، نیازمند آب شیرین و گوارا برای ادامه حیات خود هستند؛ از این رو از آب شیرین و گوارا به نام رزق الهی یاد شده است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد تصریح کرد: از آن جایی که درصد آب شیرین و گوارا نسبت به آب شور و تلخ بسیار اندک است و استانی نظیر یزد از این آب شور بیشتر برخوردار است، مسئله چگونگی مصرف یا مصرف بهینه آن در آموزه‌های دستوری قرآن مطرح شده است و خداوند از انسان ها خواسته تا در مصرف بهینه و به دور از هر گونه اسراف و تبذیر آب بکوشند، به طوری که هر گونه مصرف نابجا و نادرست آب گوارا و شیرین، به معنای عمل فاسد یا اسراف شناخته شده است.

وی با اشاره به این که کسانی که از مصرف بهینه تجاوز می‌کنند به عنوان مفسدان در زمین و انسان هایی که خداوند آنان را دوست نمی دارد، معرفی می‌شوند، گفت: گزارش‌های قرآنی بر این معنا تاکید دارد که مصرف بهینه آب به ویژه در جاهایی که کمبود آب وجود دارد، امری لازم و ضروری است.

نجیمی افزود: همچنین مصرف بهینه آب باید به گونه ای صورت گیرد که کمبود آب آسیبی به محیط زیست گیاهی و جانوری وارد نکند.

وی در پایان با بیان این که در قرآن کریم دو عبارت صریح راجع به صرفه‌جویی آب و مدیریت تقاضا آمده است، گفت: اول اینکه منابع آب ثابت است (و آن خدایی که از آسمان آبی به قدر و اندازه نازل می‌کند...) و ثانیاً در مصرف آب نباید اسراف شود (از نعمتهای خدا بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست ندارد)، چرا که اسراف و زیاده‌روی از صفات زشت و ناپسند و مورد غضب خداوند است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات