طرح انتقال آب كارون بدون مطالعات زيست محيطي اجرا نمي‌شود

طرح انتقال آب كارون بدون مطالعات زيست محيطي اجرا نمي‌شود


رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه ارزيابي زيست محيطي طرح انتقال آب بهشت آباد هنوز تصويب نشده، گفت: تا زمان تصويب مطالعات ارزيابي، طرح انتقال آب كارون موسوم به «بهشت آباد» اجرا نمي‌شود .

به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، عيسي كلانتري چهارشنبه شب در حاشيه كارگروه استاني گرد و غبار در گفت وگو با خبرنگاران در سالن شهيد رجايي استانداري خوزستان، درباره طرح انتقال آب بهشت آباد و چگونگي تصويب آن در شوراي عالي آب بدون داشتن مجوزهاي زيست محيطي، اظهار داشت: شوراي عالي آب درباره انتقال آب از يك نقطه به نقطه ديگر تصميم گيري مي‌كند، اما اين تصميم زماني اجرايي مي‌شود كه مطالعات زيست محيطي و بودجه طرح به تصويب برسد .

وي با بيان اينكه شوراي عالي آب وظيفه سياستگذاري كلان دارد افزود: اين مساله مانند آن است كه براي ساخت اتوباني از اهواز به اصفهان تصميم گيري شود، اما اجراي آن مشروط به تامين بودجه و تصويب مطالعات زيست محيطي است .

كلانتري افزود: وزارت نيرو بايد درباره تصويب طرح بهشت آباد پاسخ بدهد و سازمان محيط زيست فقط مطالعات زيست محيطي طرح را برعهده دارد .

كلانتري همچنين از اختصاص رديف بودجه به طرح‌هاي انتقال آب در سال آينده اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: من كاري به بودجه ندارم و اصلا در تعيين رديف بودجه دخالتي نداريم، زيرا كار سازمان محيط زيست فقط ارزيابي طرح ها است .

وي تاكيد كرد: طرح‌هاي انتقال آب همانند ساير طرح‌هاي راهسازي و راه آهن و... ارزيابي مي‌شوند .

بر اساس اين گزارش، دست كم 15 طرح انتقال آب، در لايحه بودجه سال آينده داراي رديف هستند كه طرح‌هاي انتقال آب كارون به فلات مركزي و طرح انتقال آب خزر به سمنان پرحاشيه‌ترين آنها هستند .

طرح بهشت آباد نيز كه براي انتقال يك ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب از كارون به استان‌هاي اصفهان، كرمان و يزد برنامه ريزي شده از جمله اين طرح هاست. اخباري مبني بر تصويب اين طرح در جلسه اخير شوراي عالي آب منتشر شده است .

كلانتري در سفر قبلي خود به اهواز در تيرماه امسال، از اظهار نظر درباره طرح انتقال آب بهشت آباد خودداري كرده و گفته بود: اين طرح هفت هشت سال پيش براي مطالعات محيط زيستي به اين سازمان ارجاع شده بود، اما اخيرا دوباره به اين سازمان ارجاع نشده است .

حاج رسولي‌ها مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران نيز در آبان ماه امسال در سفر به اهواز گفته بود: طرح انتقال آب بهشت آباد از سال 82 رديف اعتباري داشته اما با توجه به اينكه طرح ارزيابي زيست محيطي آن در حال انجام است، هنوز فعاليت جدي ندارد و تاكنون اجرايي نشده است .

اين در حاليست كه عباسي استاندار چهارمحال و بختياري، مهر ماه امسال از فعال شدن طرح‌هاي كوهرنگ 3 ، بهشت آباد و ونك در سرشاخه هاي كارون خبر داده است .

تا كنون 10 طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون بزرگ (كارون و دز) به فلات مركزي با حجم بيش از 2 ميليارد مترمكعب اجرا شده يا در حال اجراست. پيش از اين سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان بازرسي كل كشور و مركز پژوهش‌هاي مجلس مخالفت خود را با اجراي طرح‌هاي انتقال آب اعلام كرده‌اند .

50 تالاب در انتظار حقابه

رييس سازمان حفاظت محيط زيست درادامه با اشاره به تشكيل شوراي عالي تالاب‌هاي كشور گفت: تاكنون حقابه 38 تالاب مصوب شده و تا پايان سال نيز حقابه 50 تالاب كشور به تصويب مي‌رسد .

وي تاكيد كرد: طي تفاهم با وزارت نيرو مقرر شده حقابه تالاب‌ها تامين شود و همچون حقابه كشاورزي و آب شرب تخصيص يابد .

كلانتري با اشاره به احتمال گسترش كانون‌هاي گرد و غبار خوزستان در آينده افزود: فشار بر خاك و منابع طبيعي خوزستان بيش از توان آن است كه باعث مي‌شود چشمه‌هاي جديد گرد و غبار شكل بگيرد .

وي دام هاي موجود در خوزستان را بيش از سه برابر ظرفيت تعليف اين استان دانست و اضافه كرد: در كنار تثبيت كانون‌هاي گرد و غبار بايد مديريت سرزمين و منابع طبيعي نيز اعمال شود .

كلانتري با انتقاد از تامين نشدن حقابه تالاب ها گفت: اكنون زماني سهم آب طبيعت اختصاص داده مي‌شود كه سدها لبريز شده باشد و رودخانه‌ها توان عبوردهي آب را نداشته باشند، اين روش غلط است، اين در حاليست كه احياي تالاب‌ها از وقوع گرد و غبار به ويژه گرد و غبار نمكي جلوگيري مي‌كند .

وي ادامه داد: چراي بي‌رويه دام در دشت ها و تامين نشدن حقابه زيست محيطي طبيعت، به شكل گيري كانون هاي جديد گرد و غبار منجر مي‌شود .

كلانتري با تاكيد بر مبارزه با ريشه‌هاي شكل گيري كانون‌هاي گرد وغبار، گفت: بايد با ريشه‌هاي گرد و غبار مبارزه شود، نه اينكه بعد از تخريب محيط زيست به سراغ درمان آن برويم .

وي با بيان اينكه طرح جامع مطالعات گرد و غبار خوزستان بايد تكميل شود، افزود: اين مطالعات ظرف 2 سال گذشته تكميل نشده و نظارت و توجه بيشتري را مي‌طلبد زيرا طرح‌ها بايد بر اساس آن پيش برود و مناطقي كه نياز به تثبيت، مالچ پاشي، نهالكاري و احيا دارد مشخص شود .

بر اساس اين گزارش، كلانتري رييس سازمان حفاظت محيط زيست عصر چهارشنبه وارد اهواز شد. حضور در همايش تالاب‌ها، افتتاح اداره حفاظت محيط زيست هويزه و نشست تخصصي تالاب‌ها از ديگر برنامه هاي امروز (پنجشنبه) وي در خوزستان است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات