طرح انتقال آب کارون بدون مطالعات زیست محیطی اجرا نمی‌شود

طرح انتقال آب کارون بدون مطالعات زیست محیطی اجرا نمی‌شود

عیسی کلانتری چهارشنبه شب در حاشیه کارگروه استانی گرد و غبار در گفت وگو با خبرنگاران در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان، درباره طرح انتقال آب بهشت آباد و چگونگی تصویب آن در شورای عالی آب بدون داشتن مجوزهای زیست محیطی، اظهار داشت: شورای عالی آب درباره انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر تصمیم گیری می‌کند، اما این تصمیم زمانی اجرایی می‌شود که مطالعات زیست محیطی و بودجه طرح به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه شورای عالی آب وظیفه سیاستگذاری کلان دارد افزود: این مساله مانند آن است که برای ساخت اتوبانی از اهواز به اصفهان تصمیم گیری شود، اما اجرای آن مشروط به تامین بودجه و تصویب مطالعات زیست محیطی است.

کلانتری افزود: وزارت نیرو باید درباره تصویب طرح بهشت آباد پاسخ بدهد و سازمان محیط زیست فقط مطالعات زیست محیطی طرح را برعهده دارد.

کلانتری همچنین از اختصاص ردیف بودجه به طرح‌های انتقال آب در سال آینده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من کاری به بودجه ندارم و اصلا در تعیین ردیف بودجه دخالتی نداریم، زیرا کار سازمان محیط زیست فقط ارزیابی طرح ها است.

وی تاکید کرد: طرح‌های انتقال آب همانند سایر طرح‌های راهسازی و راه آهن و... ارزیابی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، دست کم ۱۵ طرح انتقال آب، در لایحه بودجه سال آینده دارای ردیف هستند که طرح‌های انتقال آب کارون به فلات مرکزی و طرح انتقال آب خزر به سمنان پرحاشیه‌ترین آنها هستند.

طرح بهشت آباد نیز که برای انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از کارون به استان‌های اصفهان، کرمان و یزد برنامه ریزی شده از جمله این طرح هاست. اخباری مبنی بر تصویب این طرح در جلسه اخیر شورای عالی آب منتشر شده است.

کلانتری در سفر قبلی خود به اهواز در تیرماه امسال، از اظهار نظر درباره طرح انتقال آب بهشت آباد خودداری کرده و گفته بود: این طرح هفت هشت سال پیش برای مطالعات محیط زیستی به این سازمان ارجاع شده بود، اما اخیرا دوباره به این سازمان ارجاع نشده است.

حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در آبان ماه امسال در سفر به اهواز گفته بود: طرح انتقال آب بهشت آباد از سال ۸۲ ردیف اعتباری داشته اما با توجه به اینکه طرح ارزیابی زیست محیطی آن در حال انجام است، هنوز فعالیت جدی ندارد و تاکنون اجرایی نشده است.

این در حالیست که عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری، مهر ماه امسال از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت آباد و ونک در سرشاخه های کارون خبر داده است.

تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب اعلام کرده‌اند.

۵۰ تالاب در انتظار حقابه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درادامه با اشاره به تشکیل شورای عالی تالاب‌های کشور گفت: تاکنون حقابه ۳۸ تالاب مصوب شده و تا پایان سال نیز حقابه ۵۰ تالاب کشور به تصویب می‌رسد.

وی تاکید کرد: طی تفاهم با وزارت نیرو مقرر شده حقابه تالاب‌ها تامین شود و همچون حقابه کشاورزی و آب شرب تخصیص یابد.

کلانتری با اشاره به احتمال گسترش کانون‌های گرد و غبار خوزستان در آینده افزود: فشار بر خاک و منابع طبیعی خوزستان بیش از توان آن است که باعث می‌شود چشمه‌های جدید گرد و غبار شکل بگیرد.

وی دام های موجود در خوزستان را بیش از سه برابر ظرفیت تعلیف این استان دانست و اضافه کرد: در کنار تثبیت کانون‌های گرد و غبار باید مدیریت سرزمین و منابع طبیعی نیز اعمال شود.

کلانتری با انتقاد از تامین نشدن حقابه تالاب ها گفت: اکنون زمانی سهم آب طبیعت اختصاص داده می‌شود که سدها لبریز شده باشد و رودخانه‌ها توان عبوردهی آب را نداشته باشند، این روش غلط است، این در حالیست که احیای تالاب‌ها از وقوع گرد و غبار به ویژه گرد و غبار نمکی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: چرای بی‌رویه دام در دشت ها و تامین نشدن حقابه زیست محیطی طبیعت، به شکل گیری کانون های جدید گرد و غبار منجر می‌شود.

کلانتری با تاکید بر مبارزه با ریشه‌های شکل گیری کانون‌های گرد وغبار، گفت: باید با ریشه‌های گرد و غبار مبارزه شود، نه اینکه بعد از تخریب محیط زیست به سراغ درمان آن برویم.

وی با بیان اینکه طرح جامع مطالعات گرد و غبار خوزستان باید تکمیل شود، افزود: این مطالعات ظرف ۲ سال گذشته تکمیل نشده و نظارت و توجه بیشتری را می‌طلبد زیرا طرح‌ها باید بر اساس آن پیش برود و مناطقی که نیاز به تثبیت، مالچ پاشی، نهالکاری و احیا دارد مشخص شود.

بر اساس این گزارش، کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه وارد اهواز شد. حضور در همایش تالاب‌ها، افتتاح اداره حفاظت محیط زیست هویزه و نشست تخصصی تالاب‌ها از دیگر برنامه های امروز (پنجشنبه) وی در خوزستان است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات