اولين دوره آموزش محيط‌باني سال 98 آغاز شد

اولين دوره آموزش محيط‌باني سال 98 آغاز شد

اولين دوره آموزش محيط‌باني سال 98 آغاز شد

معاون دانشكده محيط‌ زيست كشور با بيان اينكه آموزش ركن اصلي در پيشبرد اهداف هر مجموعه‌اي است گفت: اين مركز با سابقه طولاني در زمينه آموزش‌هاي محيط‌ زيستي اين افتخار را دارد كه چند نسل از بهترين فرزندان محيط زيست را تربيت كرده يا در راستاي ارتقاي توانمندي‌هاي علمي آنها موثر بوده است.

به گزارش «پارما» از روابط عمومي دانشكده محيط زيست، حميد گشتاسب، با اشاره به لزوم ارتقا دانش محيط‌بانان، افزود: با تاكيدات مستمر رييس محترم سازمان حفاظت محيط‌زيست مبني بر اينكه سلاح واقعي محيط‌بانان بايد دانش آنها در مديريت مناطق خدمتي باشد فاز جديد دوره‌هاي آموزش محيط بانان را آغاز كرديم.




وي اظهار داشت: در اين دوره تلاش شده با بررسي دوره هاي آموزشي گذشته دست به نوعي بازنگري در سرفصل ها و مفاد آموزشي زده شود و تمركز بيشتري بر آموزش مفاهيم پايه داشتيم و بالغ بر 30 استاد مجرب و متخصص كه در حوزه آموزش‌هاي محيط‌باني داراي تجربه ويژه بودند به عنوان مدرس حضور دارند.

رئيس دانشكده محيط زيست بيان داشت:  طبق برنامه‌ريزي انجام شده، تعداد 450 نفر از محيط‌ بانان آموزش نديده تا پايان سال 1398، آموزش‌هاي بدو خدمت محيط‌باني را در قالب دوره‌هاي پانزده روزه، در مركز آموزش محيط‌‌زيست و تربيت محيط‌بان واقع در دانشكده حفاظت محيط زيست، فراخواهند گرفت كه در اولين دوره ميزبان 100 محيطبان از 20 استان هستيم.

در ادامه اين مراسم، فلاحي معاون فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط‌زيست نيز در سخناني با اشاره به لزوم رعايت تمام قوانين و مقررات تدوين شده براي برگزاري اين دوره آموزشي عنوان داشت: در چنين دوره‌هايي بدون رعايت نظم، وقت شناسي و مسئوليت‌پذيري قطعاً بازدهي مناسبي نخواهيم داشت. براي برگزاري اين دوره‌هاي آموزشي ساعت‌ها برنامه‌ريزي و تدارك ديده شده و لازم است همه ما مانند يك تيم هماهنگ انجام وظيفه كنيم.




وي افزود: حضور به موقع در كلاس‌ها، برنامه هاي ميداني و همچنين عمليات‌هاي خارج از دانشكده از مواردي هستند كه از سوي ما به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. در اين ميان حتماً فرصت‌هايي براي انتقال تجارب ميان محيط‌بانان استان‌هاي مختلف و همچنين هم انديشي با مسئولين به منظور بررسي و حل مشكلات برگزار خواهيم كرد.

ابراهيم زارعي مسئول هماهنگي برگزاري دوره‌هاي آموزش محيط‌باني نيز با بيان اينكه تمامي محيط‌بانان شركت كننده در اين دوره‌ها بيمه هستند عنوان كرد: ما تلاش كرديم اين مركز را به بهترين شكل ممكن تجهيز كنيم. مركز آموزش محيط‌زيست و تربيت محيط‌بان از لحاظ امكانات رفاهي، فضاي آموزشي، زمين‌هاي ورزشي و دسترسي از بهترين فضاهاي آموزشي كشور به شمار مي‌رود و تيمي از كارشناسان دانشكده در اين مركز مستقر شده‌اند كه تجربه چندساله در امر آموزش محيط‌باني دارند.




ايشان ادامه داد: اين يك كار تيمي است و ما براي اينكه بهتري خروجي را داشته باشيم لازم است در همه حال همديگر را پوشش بدهيم و ما هم نيازمند مساعدت شما هستيم. تجربه برگزاري چندساله دوره‌هاي آموزش محيط‌باني نشان دهنده اين است كه اگر بين محيط بانان، اساتيد و تيم اجرايي هماهنگي و همدلي وجود داشته باشد، بهترين عملكرد را خواهيم داشت.
گفتني است شناخت و تنوع پوشش گياهي ايران، قوانين و مقررات محيط‌زيست، حيات وحش ايران، قانون حفاظت و مديريت حيات‌وحش، نقشه‌خواني، جهت‌يابي و كار با  GPS، اطفا حريق در منابع‌طبيعي، تعيين جايگاه و ماموريت‌هاي سازماني محيط‌باني، بازرسي نفر، اماكن و خودرو، دستگيري، بازداشت و بدرقه متهمان، شناخت مناطق حفاظت شده، زندگي و عمليات در طبيعت،كنترل خشم، بيماري‌هاي حيات‌وحش، اسلحه‌شناسي، دفاع شخصي، ضابطين قضايي، اصول گشت‌زني، كليات يگان و  شناخت محيط‌زيست و آلاينده‌ها از دروسي هستند كه در اين دوره با همكاري يگان حفاظت محيط‌زيست، فرماندهي پليس پيشگيري ناجا و دانشكده حفاظت محيط‌زيست آموزش داده مي‌شود.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات