نقشه‌برداري و تعيين كالبدي يك ميليون هكتار از مساحت تالاب‌هاي كشور

نقشه‌برداري و تعيين كالبدي يك ميليون هكتار از مساحت تالاب‌هاي كشور

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از آغاز نقشه‌برداري و تعيين كالبدي يك ميليون هكتار از مساحت تالاب‌ها تا 10 روز آينده خبر داد.
به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست، احمدرضا لاهيجان‌زاده در همايش مديران استان‌هاي تالابي كشور كه  در اهواز برگزار شد، با بيان اينكه اهميت تخريب اكوسيستم و گرماي هوا و در پي آن تعطيلي‌ها در افت تحصيلي دانش‌آموزان تاثيرگذار است، اظهار كرد: تالاب مربوط به يك سازمان نيست و علاوه بر اينكه يك هويت ملي است، مشكلات آن تبعات اقتصادي و اجتماعي به دنبال دارد.

به گزارش ايسنا، وي افزود: به كمك اتحاديه اروپا، يك پروژه 10 ميليون يورويي نهايي شده است كه ابتداي سال 2020 ابلاغ مي‌شود؛ اين پروژه جهت ارتقاي مديريت يكپارچه منابع طبيعي براي احياي تالاب هامون و حمايت از توسعه معيشت‌هاي جايگزين براي جوامع محلي است.لاهيجان‌زاده گفت: اعتبارات عمراني از نظر مقياس كشوري كاهش داشته اما اعتبارات سازمان حفاظت محيط زيست افزايش يافته است. در اين راستا، در بودجه سال آينده اعتبارات تالاب‌ها 19 درصد افزايش يافته است.

وي بيان كرد: شوراي هماهنگي و حفاظت از تالاب‌ها به رياست دكتر جهانگيري تشكيل شده و بنا است هر سه تا چهار ماه جلسات آن برگزار شود و در اين خصوص كارگروه تخصصي ايجاد شده است.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد: سامانه اطلاعاتي تالاب‌ها نيز آماده است و فردا ارائه خواهد شد. بارگزاري روي اين سامانه آغاز شده و مي‌توانيم به صورت آنلاين اطلاعات جامعي از تالاب‌هاي كشور داشته باشيم.

لاهيجان‌زاده افزود: همچنين طرح جامع مديريت 34 تالاب كشور آماده شده كه طرح 17 تالاب از اين تعداد، مصوب شده و 10 تالاب ديگر در حال اجرا است. در اعتبارات سال 98 و 99 نيز پيش بيني شده كه طرح اين 17 تالاب را عملياتي كنيم.

وي تصريح كرد: در 150 روستاي حاشيه درياچه اروميه جهت افزايش بهره‌وري، كاهش نهاده‌ها و كاهش مصرف آب انجام و عقد قرارداد شده است كه اميدواريم اين فعاليت‌ها به اطراف تالاب‌هاي كشور نيز تعميم يابد.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: حدود 50 فعاليت در حوزه دريايي و تالاب تعريف شده كه براي اجرا رفته‌اند؛ هماهنگي و همكاري ويژه با معاونت علم و فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان كار ما راتسريع مي‌كند و در اين زمينه قرارداد نهايي شده است. با كمك معاونت علم و فناوري با 600 ميليون تومان اعتبار يك ميليون هكتار از تالاب‌هايمان را با پهپاد نقشه‌برداري و تعيين كالبدي مي‌كنيم. ظرف 10 روز آينده اين كار آغاز مي‌شود. در اين خصوص، تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان و نوار ساحلي جنوب در قرارداد گنجانده شده تا كار سريع انجام شود.

وي بيان كرد: همچنين يك پهپاد تحويل نيروي دريايي شده كه مانند آن با دوربين‌هاي پيشرفته در آينده‌اي نزديك ساخته و به ما تحويل داده مي‌شود كه زمان پرواز آن سه ساعت است و تا مساحت 100 كيلومتر عكس‌برداري و فيلم‌برداري عالي انجام مي‌دهد و با دوربين‌هاي مادون قرمز تعيبن كالبدي مي‌كند. همچنين مشابه همين كار را با سازمان هوا و فضاي وزارت علوم  جهت شناسايي لكه‌هاي نفتي در دريا آغاز كرده‌ايم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات