پیام نمایش استمرارجنگ ظالم و مظلوم تا همیشه تاریخ است

پیام نمایش استمرارجنگ ظالم و مظلوم تا همیشه تاریخ است

محمدرضا شاه‌مردی با اشاره به شیوه بیان واقعه عزل از صدارت و قتل امیرکبیر در این نمایش افزود: از بُعد محتوا در این نمایش واقعه عاشورا را به وسیله عنصر تعزیه به موازات قتل امیر در نظر گرفتم، شاید خیلی‌ها خرده بگیرند که چه سنخیتی بین این دو واقعه وجود دارد، اولا داستان خودش این سنخیت را ایجاد می کند چون در موضوع انتقال جسد امیرکبیر از کاشان و دفن وی در کربلا، امیر قطعا خدماتی داشته که مورد تایید اهل بیت بوده است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی اینکه نگاه ما به واقعه عاشورا نباید صرفأ مذهبی و دینی باشد چون اگر صرفا در چارچوب اسلام و دینمداری و شریعت و بدون در نظرگرفتن جنگ همیشگی ظالم و مظلوم به عاشورا نگاه کنیم، به عاشورا جفا کرده ایم.

این کارگردان در بیان روند اجراهای قبلی امیرکبیر افزود: گروه ما در شهریورماه برای این کار 40 روز به تمرین پرداخت و در آبان نیز در سالن خانه نمایش قم به مدت 22 شب اجرای عموم داشتیم که با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شد.

شاه مردی با تأکید بر این که علاقه‌ام به امیرکبیر در نوشتن و اجرای این نمایش بی تأثیر نبود، تصریح کرد: امیر کبیر بی شک شخصیتی مهم و تأثیرگذار در تاریخ ایران است، در عین حال معتقدم آن چنان که او را تقدیس می کنند از خطا و اشتباه هم مصون نبوده اما به هر حال خدمات فراوانی از جمله منظم کردن امور کشوری و اداری و همچنین احداث دارالفنون و روزنامه وقایع اتفاقیه و واکسیناسیون از مصادیق تأثیرگذاری اوست.

وی در بیان پیام نمایش امیرکبیر یادآور شد: معتقدم امیرکبیر بر اساس مواردی که از او در تاریخ خواندم، اگر به قتل هم نمی‌رسید نمی‌توانست با نظام آلوده به فساد دوره قاجار ادامه بدهد و مجبور به استعفا می شد لذا پیام این نمایش آن است که در دنیای امروز، فساد علاوه بر آن که جامعه را به قهقرا می برد، آدم‌های سالم و دارای سلامت نفس را نیز به هر شکل از پای در می آورد و از طرف دیگر، بیان اینکه جنگ ظالم و مظلوم تا همیشه تاریخ استمرار دارد.

این هنرمند درباره میزان استقبال از نمایش"امیرکبیر" در جشنواره نیز افزود: تصورم این بود با توجه به نوع اتصال امیرکبیر با شهر کاشان در ماجرای تبعید وی، مردم در هر دو سانس از نمایش استقبال کنند اما فقط در نوبت اول شاهد این رخداد بودم.

نویسنده و کارگردان نمایش امیرکبیر همچنین در بیان نظر خود پیرامون جشنواره تئاتر مهر کاشان نیز افزود: نخست اینکه شخصأ کاشان و مردمش را دوست دارم و اگر قرار باشد روزی در شهری غیر قم زندگی کنم، بلاشک کاشان گزینه اول من است، دوم آن که در کاشان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، فعالان این حیطه دست‌شان در مقایسه با شهر قم بازتر است و به عنوان مثال شما در شهر قم مجموعه‌ای با گستردگی و حجم کار فرهنگی مانند فرهنگ‌سرای مهر کاشان یافت نمی‌کنید.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات