شهرستان کارون از وضعیت بحران آب گرفتگی خارج شد

باید نقاط پر ریسک شناسایی و یک راهکار اساسی برای مسئله آب های سطحی دیده شود چون در این فصل و سال های بعد موارد مشابه خواهیم داشت؛ باید یک علاج بخشی اصولی و مهندسی انجام شود تا به مردم خدمت رسانی شایسه ای صورت بگیرد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، معاون آبرسانی این سازمان پیرامون آبگرفتگی های شهر اهواز و کارون  گفت: در پی بارندگی های اخیر با توجه به اینکه برخی از مناطق اهواز سیستم جمع آوری آب های سطحی ندارند یا این سیستم به طور ناقص اجرا شده در برخی از نقاط شهر اهواز دچار مشکلاتی شدیم.

وی افزود: در پی مشکلات به وجود آمده پس از بارندگی اخیر، جلسه ستاد بحران تشکیل و با تقسیم بندی نقاط  پر ریسک، نقاط دچار بحران و نقاطی که آب‌های سطحی در آنها بیش از سایر مناطق بود شناسایی شدند. در این تقسیم بندی ها شهرستان کارون و منطقه چهار از شهرستان اهواز برای دفع آب های سطحی به سازمان آب و برق خوزستان تحویل داده شدند.

دکتر صابر علیدادی ادامه داد: این مناطق از لحاظ تجمع آب های سطحی فوق‌العاده بحرانی بودند. با تاکید دکتر ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و حمایت‌های ایشان و اولویت‌هایی که سازمان در خدمت‌رسانی به مردم شهرستان اهواز داشت با تمام اکیپهای اجرایی و توان فنی پای کار آمدیم.

وی گفت: این شرایط در کوی سجادیه بسیار بحرانی بود زیرا این منطقه خط القعر آبهای جاری و آب های سطحی منطقه کوت عبدالله است و آب های موجود در این مناطق به سمت این منطقه حرکت می‌کنند. مخزنی در حدود ۱۰۰هزار متر مکعب در آنجا تشکیل شده بود و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ خانوار دچار آبگرفتگی شدند.

علیدادی با ابراز خرسندی از روند دفع آبهای سطحی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان کارون وظایفی که بر عهده سازمان گذاشتند به طور کامل انجام شده و در محله امام رضا شهر کارون و کوی سجادیه (گاومیش آباد) تقریباً دو روز طول کشید که این آبها جمع‌آوری شوند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ورود جهادی سازمان به مسئله آب های سطحی تصریح کرد: از ابتدای معضل  مدیر عامل سازمان، معاونت، رئیس ستاد بحران،  مشاورین سازمان و همچنین دو شرکت بزرگ آبرسانی به نام های غدیر و شرکت تولید آب جنوب شرق و همچنین ۵۰ نفر نیروی انسانی را برای رفع بحران، پای کار آورد.

این مقام مسئول سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: تقریباً ۱۰ پمپ شامل پمپ های کف کش، دیزلی و برقی در این منطقه توسط سازمان مستقر شدند. در این میان ۴ خط لوله به سمت کارون اجرا کردیم. بعد از دو روز می‌توان گفت این منطقه کاملا از بحران خارج شده و شرایط از لحاظ جمع آوری آب های سطحی به حالت ایده‌آل رسیده است.

علیدادی خاطرنشان کرد: در منطقه معین زاده و شهرک اکباتان با توجه به اینکه آب های سطحی محلی را برای تخلیه نداشتند و همچنین آنجا نیز منطقه خط القعر و نزدیک به رودخانه کارون است و آب چندین منطقه به آن سمت هدایت می شود شاهد تجمع بسیار زیاد آب های سطحی بودیم. تقریباً از سه روز پیش سازمان آب و برق خوزستان اقدامات خود را در این منطقه شروع کرده و با کمک ۸ تا ۱۰ موتورپمپ و ماشین آلاتی از قبیل دو عدد بیل مکانیکی و لودر خطوط انتقالی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین کانالهای جریان روبازی که آب را به صورت ثقلی به سمت رودخانه کارون هدایت کند ایجاد کردیم. اقدامات در این منطقه نیز رو به پایان و عملیات تکمیلی در حال انجام است. امید است تا امشب و یا نهایتاً فردا وضعیت به حالت عادی برگردد.

علیدادی در پایان گفت: باید نقاط پر ریسک شناسایی و یک راهکار اساسی برای مسئله آب های سطحی دیده شود چون در این فصل و سال های بعد موارد مشابه خواهیم داشت؛ باید یک علاج بخشی اصولی و مهندسی انجام شود تا به مردم خدمت رسانی شایسه صورت بگیرد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات