خط انتقال آب شرب از سد طالقان به استان قزوین جزو پروژه‌های اولویت‌دار است

خط انتقال آب شرب از سد طالقان به استان قزوین جزو پروژه‌های اولویت‌دار است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سعید شیرکوند" در بازدید از مراحل اجرایی تصفیه‌خانه و خط انتقال آب شرب از سد طالقان به قزوین و سد مخزنی نهب که به همراه استاندار قزوین، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، امام جمعه و فرماندار آبیک و تاکستان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین انجام شد، افزود: پروژه‌های عمرانی و پروژه‌هایی که با معیشت مردم در ارتباط است با توجه به ماهیتی که دارند همواره با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که حل آنها نیازمند اتخاذ تصمیمات درست و به‌موقع است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد و همه مسئولان در کشور باید با تلاش و همکاری راه درست را پیدا کرده و برای رفاه مردم کشور قدم‌های موثر و بزرگی بردارند.
"هدایت الله جمالی‌پور" استاندار قزوین نیز در حاشیه این بازدید گفت: با شناخت چالش‌ها و مشکلات پیش روی استان در بخش آب و با همکاری همه دستگاه‌ها و با ظرفیت‌سازی امیدواریم که بتوانیم مشکلات استان را در این بخش مرتفع کنیم.
استاندار قزوین با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، یادآور شد: استفاده بهینه از منابع آبی به عنوان یک منبع ملی و محرک اصلی در کشاورزی است و بهره‌وری صحیح از منابع و تکنولوژی‌های مدرن در بخش کشاورزی هنگامی میسر می‌شود که فرهنگ‌سازی و حرکت به سمت استفاده از صنایع نوین در بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار زمین‌های کشاورزی انجام شود.
در ادامه، "یدالله ملکی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قروین در خصوص طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین گفت: هدف از اجرای این طرح، آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان از محل سد طالقان به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان دشت قزوین است.
وی با اشاره به پروژه انتقال آب شرب از سد طاقلان به استان قزوین افزود: این پروژه از دو بخش مجزا، احداث تصفیه‌خانه به صورت BOT و اجرای خط انتقال تشکیل شده که امیدواریم با تزریق اعتبار هر چه سریعتر فاز اول آن که انتقال آب شرب با کیفیت به شهرستان آبیک است به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین چالش اصلی اجرای خطوط لوله آبرسانی از محل تصفیه‌خانه آب شرب به شهرها و روستاهای تحت پوشش را عدم تأمین اعتبار مورد نیاز دانست و مهمترین اقدامات انجام شده در این پروژه را تملک اراضی، محوطه سازی، دکوپاژ جهت شناسایی معارضین، سنگ برداری، جاده سازی، تهیه و حمل و اجرای لوله‌های چدن داکتیل سایز 500 میلی‌متر، تهیه لوله‌ها و اتصالات فولادی در قطر 1400 میلی‌متری، خاکبرداری محل مخزن 10 هزار متر مکعبی و عملیات توپوگرافی برداشت زمین و کاداستر در مناطق مختلف پروژه عنوان کرد.
ملکی در ادامه این بازدید با ارائه گزارش از روند اجرایی پروژه سد مخزنی نهب افزود: سد نهب با حجم 120 میلیون متر مکعب، طول تاج 2156 متر و ارتفاع 48.5 متر بزرگترین سد استان و از جمله معدود سدهای کشور با تاج طولانی است که با هدف ذخیره سازی و تنظیم آب برای بهبود آبیاری 37 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب استان، بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی، جلوگیری از جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود، کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی با ظرفیتی معادل 40 میلیون متر مکعب و پیشرفت فیزیکی 93 درصدی در منطقه تاکستان در حال احداث است.
وی، احداث جاده دسترسی، احداث کالورت، اتمام عملیات احداث فراز بند، اتمام عملیات احداث نشیب بند، خاکریزی بدنه سد، اتمام خاکبرداری، سنگبرداری انفجاری و بتن مگر سر ریز، نصب چهار تراز ابزار دقیق، اتمام عملیات حفاری و بتن ریزی دیوار آب‌بند، اتمام عملیات حفاری و تزریق آب‌بند سد و بتن‌ریزی گالری آبیاری و تخلیه کننده تحتانی را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این پروژه برشمرد.
وی افزود: با احداث این سد و شبکه آبیاری آن سالانه برای 800 نفر به‌صورت مستقیم و 1200 نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار داشت: شبکه آبیاری و زهکشی سد نهب با هدف بهره‌برداری توأم از منابع آب سطحی و زیرزمینی و به‌دنبال آن افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی در حال اجراست.
وی در خاتمه با اشاره به پیشرفت 45 درصدی کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب بزرگترین مشکل این پروژه را بحث تملک اراضی و کمبود اعتبارات برشمرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات