تشریح آخرین وضعیت بارش ها و منابع آب سطحی و زیر زمینی در نشست...

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مجموع ورودی به سدهای کشور طی سه ماه ابتدایی سال آبی جاری را حدود هفت میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با ورودی هشت میلیارد و 900 میلیون مترمکعبی سال گذشته، حدود 21 درصد کاهش داشته است.

"مهندس محمد حاج‌رسولی‌ها" در نشست خبری صبح امروز خود با بیان این مطلب افزود: در کشور با وجود اینکه متوسط بارندگی نسبت به درازمدت 43 درصد افزایش داشته، اما در هفت استان شاهد کاهش میزان بارش‌ها هستیم.
وی ادامه داد: بر این اساس در استان‌ اردبیل 51 درصد، استان آذربایجان شرقی 42 درصد، خراسان‌شمالی 26 درصد، آذربایجان‌غربی 23 درصد، کردستان 19 درصد، گلستان 18 درصد، چهارمحال و بختیاری 9 درصد و در استان اصفهان با 3 درصد کاهش بارش مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: بیشترین افزایش‌ بارندگی مربوط به استان‌های هرمزگان با 366 درصد، سیستان و بلوچستان 239 درصد، کرمان 137 درصد، بوشهر 136 درصد، فارس 105 درصد، سمنان 85 درصد، تهران 69 درصد، قم 63 درصد و خراسان جنوبی 47 درصد است. در مابقی استان‌ها نیز از 17 درصد تا 42 درصد افزایش بارش به ثبت رسیده است.
حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: با وجود اینکه بارندگی‌ها در سطح کشور از افزایش برخوردار بوده، اما پراکنش بارش‌ها یکسان نبوده و در برخی استان‌ها شاهد بارش زیر میانگین و در برخی استان‌ها بالاتر از میانگین هستیم.
وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال آبی 99-98 نزولات جوی مناسبی داشته‌ایم، اضافه کرد: به طور کلی در این سه ماه بر اساس آمار نرمال بایستی 25 درصد نزولات یک سال آبی را دریافت کنیم که این عدد در حال حدود 63 میلی‌متر است و خوشبختانه اکنون شاهد بارندگی 88 میلی‌متر در سطح کشور هستیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه بلندمدت حدود 43 درصد افزایش داشته و نسبت به سال آبی گذشته که در زمینه میزان بارش‌ها استثنا بود، تنها حدود پنج درصد کاهش را شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: بارندگی هفته گذشته در سطح کشور باعث افزایش 30 درصدی میزان بارش‌ها شد و آمار بارندگی را از 63 میلی‌متر به 88 میلی‌متر فعلی رساند.
حاج‌رسولی‌ها با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای بارندگی‌های زیر نرمال دی و بهمن‌ماه جاری گفت: امیدواریم این شرایط در ماه‌های پیش رو در سطح کشور مطلوب و بالاتر از نرمال باشد.



ابلاغ کاهش ضریب تعدیل پروانه‌ها برای تمامی دشت‌های کشور
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، از اتمام مطالعات دو ساله و ابلاغ کاهش ضریب تعدیل پروانه‌ها برای تمامی دشت‌های کشور خبر داد و گفت: بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی، میزان آبی که بایستی از پروانه‌ها کاهش یابد، محاسبه و به استان‌ها ابلاع شده است.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه شورای حفاظت منابع آب در قالب جلسات سازگاری با کم‌آبی استان‌ها می‌بایست بتوانند ضریب تعدیل‌ها را روی پروانه‌ها اعمال کنند، افزود: در صورت اعمال ضریب تعدیل‌ها روی پروانه‌ها قطعا نتایج مثمرثمری به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص طرح تعادل‌بخشی گفت: دولت بر اساس ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه، مکلف است به‌منظور مقابله با بحران‌ کم‌آبی، رهاسازی حقابه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران تراز آب‌های زیرزمینی برنامه‌ریزی و اقدام کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در راس این تکالیف در خصوص افزایش عملکرد در واحد سطح اشاره شده است، افزود: توسعه روش‌های نوین آبیاری، توسعه گلخانه‌ها، طراحی و اجرای الگوی کشت، برقی کردن چاه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند از محورهای مدیریت بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی به‌شمار می‌آید.
حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه وزارت نیرو طی چند سال اخیر با استفاده از محل فصل منابع اعتباری خودش، پروژه‌ کلیدی تعادل‌بخشی را برای تک‌تک‌ استان‌ها تعریف کرد، افزود: مجموع اعتبار طرح تعادل‌بخشی در 10 سال آغازین طرح 275 میلیارد تومان بوده که وزارت نیرو از سال 1394 تا 1398 این اعتبارات را طی پنج سال در قالب فصل منابع آب با کمک سازمان برنامه و بودجه با حدود پنج برابر افزایش به 679 میلیارد تومان افزایش داده است.
وی موضوع تخصیص اعتبارات را یکی از چالش‌های موجود در این زمینه دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه عمده دریافتی‌ها و تامین تخصیص، از طریق استفاده از اسناد خزانه، اوراق مشارکت و تهاترها درنظر گرفته شده که متاسفانه برای طرح‌های تعادل‌بخشی به دلیل داشتن ماهیت حاکمیتی نمی‌توان از اوراق مشارکت استفاده کرد بنابراین به لحاظ تخصیص در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، انسداد چاه‌های غیرمجاز را یکی از برنامه‌های این طرح عنوان کرد و افزود: تا قبل از آغاز طرح تعادل‌بخشی تعداد چاه‌های‌ مسدودشده غیرمجاز حدود 18 هزار حلقه بود که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 63 هزار حلقه چاه مسدود شده است.
حاج‌رسولی‌ها در رابطه با نصب کنتورهای هوشمند گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد 55 هزار حلقه چاه مجهز به نصب کنتور شده است و این درحالی است که تا قبل از سال 1394 در کشور حدود 16 هزار حلقه چاه به کنتور هوشمند تجهیز شده بود.
وی رعایت الگوی کشت، کاهش سطح زیرکشت فضای باز و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب را مستلزم همکاری بیش از پیش وزارت جهاد کشاورزی و به‌ویژه کشاورزان عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، از اتمام مطالعات دو ساله و ابلاغ ضریب تعدیل کاهش پروانه‌ها برای تمامی دشت‌های کشور خبر داد و گفت: بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی، میزان آبی که بایستی از پروانه‌ها کاهش یابد، محاسبه و به استان‌ها ابلاع شده است.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه شورای حفاظت منابع آب در قالب جلسات سازگاری با کم‌آبی استان‌ها می‌بایست بتوانند ضریب تعدیل‌ها را روی پروانه‌ها اعمال کنند، افزود: در صورت اعمال ضریب تعدیل‌ها روی پروانه‌ها قطعا نتایج مثمرثمری به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه، یکی از محاسن سیلاب‌های سال گذشته را در توجه جدی‌تر مسئولان به حساسیت‌ها و هشدارهای وزارت نیرو دانست و اظهار کرد: تنظیم لایحه قانون حفاظت از رودخانه‌ها با هدف ایجاد یکپارچگی در قوانین بالادستی صورت گرفته و خوشبختانه اکنون در حال بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و همه درصدد هستند این قانون به نحو مناسبی تدوین شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات