مهلت مالیاتی برای آپارتمان‌های اجاره‌ای

مهلت مالیاتی برای آپارتمان‌های اجاره‌ای

www.BanaNews.irسازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به صاحبان املاک اجاره‌ای، مهلتی یک هفته‌ای برای ارائه اظهارنامه‌‌های مالیاتی آنان تعیین کرده است. مهلتی که به نظر می‌رسد به معنای پایان پروژه معافیت مالیاتی موجران باشد که قرار بود با هدف کنترل نرخ اجاره‌بها در شهر تهران اجرا شود. سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه خود تاکید کرده است که در صورت عدم‌ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی موجران تا پایان تیرماه، این مودیان مشمول جریمه‌ای ۱۰ درصدی خواهند شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرحی که قرار بود به موجب آن مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای از پرداخت مالیات معاف شوند تا از این طریق روند روبه رشد اجاره‌بها در شهر تهران تحت کنترل قرار بگیرد، ناکام ماند.

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای خطاب به صاحبان املاک اجاره‌ای، مهلت یک هفته‌ای برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به عملکرد یک‌سال گذشته موجران تعیین کرده و از آنها خواسته برای آنکه مشمول جریمه ۱۰درصدی نشوند سرموعد، کارنامه دخل‌وخرج‌شان را اعلام کنند. «حذف مالیات از اجاره‌بها» اوایل امسال با پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و اتحادیه مشاوران املاک در بسته سیاستی‌- نظارتی بازار اجاره گنجانده شد، اما اجرای این طرح لااقل برای امسال مورد موافقت مراجع مالیاتی کشور قرار نگرفته است.

این دومین عدم موفقیت برای سیاست‌گذاران بازار اجاره مسکن طی ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

پیش از این، طرح «تغییر فرمول رهن‌واجاره» به عنوان گزینه اصلی در بسته ساماندهی‌اجاره‌‌بها نیز نتوانست حتی برای یک روز در بازار مسکن مورد استفاده قرار بگیرد؛ طوری که در مراحل بررسی و تصویب، توسط کارشناسان رد شد. مسوولان بخش مسکن در نظر داشتند فرمول «۳۰ هزار تومان اجاره‌ ماهانه معادل است با یک میلیون تومان رهن» را به فرمول جدید «۲۰ هزار تومان اجاره‌ ماهانه معادل است با یک میلیون تومان رهن» تغییر دهند، اما کاهش سود ماهانه اجاره از ۳ درصد به ۲ درصد به رغم آنکه می‌توانست اجاره‌بهای ماهانه را به صورت صوری کاهش دهد اما ممکن بود به افزایش ۳۰ درصدی مبلغ رهن آپارتمان‌ها منجر شود که به همین‌خاطر قبل از اجرای طرح، با محتوای آن به صورت کامل مخالفت شد.

اکنون در حالی که تصور می‌شد طرح معافیت مالیاتی اجاره‌بها در تهران به اجرا گذاشته شده، اطلاعیه هفته گذشته سازمان امور‌مالیاتی نشان داد، دریافت درصدی از درآمد موجران به عنوان «مالیات بر درآمد» همچنان در دستور کار دولت قرار دارد. طبق قانونی که سال‌ها است در بازار مسکن به اجرا درمی‌آید، املاک مسکونی با مساحت کمتر از ۱۵۰ متر مربع در تهران چنانچه اجاره داده شود، از مالیات معاف هستند و برای املاک اجاری بیش از این متراژ، مالیات دریافت می‌شود. نحوه محاسبه مالیات نیز به این صورت است که ۷۵ درصد از مجموع درآمد سالانه مالک –موجر- از محل دریافت اجاره‌بها، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود؛ طوری که ۲۵ درصد آن بابت استهلاک و تعمیر آپارتمان مشمول مالیات نمی‌شود. همچنین موجرانی که خودشان مستاجر هستند، برای پرداخت مالیات اجاره باید مابه‌التفاوت مبلغی که از مستاجر دریافت می‌کنند و مبلغی را که بابت اجاره پرداخت می‌کنند، برای مالیات محاسبه کنند.

نرخ مالیات بر اجاره مسکن از ۱۵درصد تا حداکثر ۳۵ درصد است. به این صورت که چنانچه ۷۵درصد از مجموع درآمد سالانه موجر رقمی معادل ۳ میلیون تومان شود، ۱۵ درصد آن به عنوان مالیات محاسبه می‌شود و اگر درآمد سالانه موجر با احتساب فرمول ۷۵درصد، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، ۳۵ درصد آن را باید تحت عنوان مالیات به دولت بپردازد. بنابراین هر چقدر عایدی موجران بیشتر باشد، به همان نسبت، مالیات بیشتری باید بپردازند.

 

 

 

 

 

    نظرات