وزارت نفت در خصوص آلودگي هوا بايد پاسخگو باشد/ برخي كارخانه‌ها به‌جاي گاز از سوخت مازوت استفاده مي‌كنند

وزارت نفت در خصوص آلودگي هوا بايد پاسخگو باشد/ برخي كارخانه‌ها به‌جاي گاز از سوخت مازوت استفاده مي‌كنند


معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: وزارت نفت بايد در خصوص قطع سوخت گاز تعدادي از كارخانه‌ها و نيروگاه‌ها در زمان كاهش دما و جايگزين كردن مازوت پاسخگو باشد زيرا احتراق ناشي از سوزاندن مازوت نقش مؤثري در آلودگي هوا دارد.

به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست، مسعود تجريشي در گفتگو با خبرنگار حوزه محيط زيست گروه اجتماعي خبرگزاري آنا در خصوص برخي اظهارات مبني بر كاهش كيفيت بنزين پس از سهميه‌بندي و تأثير آن در آلودگي هواي كلانشهرها گفت: ارتباط منطقي در اين‌باره وجود ندارد زيرا با توجه به پايش‌هاي آبان‌ ماه مشخص شد كه اين موضوع مسئله نيست؛ البته پارامترهاي بيشتري را نسبت به گذشته در پايش بنزين مدنظر قرار داده‌ايم.


وي با بيان اين‌كه تا قبل از احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس، محصولات پتروشيمي را به‌عنوان بنزين استفاده مي‌كرديم كه اين موضوع ما را متضرر مي‌كرد، افزود: در حال حاضر محصولات پتروشيمي به‌راحتي به فروش مي‌رسد و ارزش اقتصادي آن هم بالا رفته است.


معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست يكي از مهم‌ترين نگراني‌هاي اين سازمان در ارتباط با آلايندگي كلانشهرها را سوخت گازوئيل عنوان كرد و گفت: براساس توافقي كه با وزارت نفت و اداره راهداري صورت گرفت مقرر شده تا در كلانشهرها و مسيرهاي اصلي سوخت استاندارد توزيع شود، هرچند حدود 70 الي 80 درصد گازوئيل توزيعي در كشور كمتر از 200 ppm آلايندگي داشته و ضرري ندارد.


تجريشي سوخت مازوت نيروگاه‌ها و برخي كارخانه‌ها در زمان افزايش مصرف گاز را يكي ديگر از دغدغه‌هاي محيط زيست در بحث آلودگي هواي كلانشهرها دانست و افزود: وزارت نفت در زمان كاهش دما و افزايش ميزان مصرف گاز در تهران و برخي از كلانشهرها سوخت گاز كارخانه‌ها و نيروگاه‌ها را قطع و به آنها مازوت مي‌دهد. سوزانده شدن مازوت و ذرات ايجاد شده ناشي از اين احتراق نقش مؤثري در آلودگي هوا دارد به‌طوري‌كه تنها يك كارخانه سيمان در يك روز يك ميليون ليتر مازوت مي‌سوزاند و در اين خصوص وزارت نفت بايد پاسخگو باشد.


وي با بيان اين‌‌كه از 50 سال گذشته مي‌دانيم كه با نزديك شدن به فصل زمستان با پديده وارونگي هوا مواجه هستيم، گفت: ما در كاهش اثرات ناشي از اين پديده آب و هوايي اقداماتي همچون افزايش ميزان معاينه فني خودروها و توزيع سوخت استاندارد براي كلانشهرها را انجام داده‌ايم ولي عدم توجه به موضوعات ديگر مانند بازسازي اتوبوس‌ و كاميون‌ها، دادن مازوت به كارخانه‌ها، اسقاط موتورسيكلت و ماشين‌هاي قديمي، افزايش سهم حمل و نقل عمومي باعث شده تا اقدامات انجام شده ما بي‌اثر شود.


معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: در مقايسه با سال 96 وضعيت هواي پاك و سالم ما امسال بيشتر بوده ولي ارزيابي شرايط وارونگي هوا (اينورژن) بيانگر آن است كه اقدامات ما اثربخش نبوده و نتوانستيم در شرايط بحراني موفق باشيم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات