جمعیت استان خراسان رضوی رو به پیر شدن است/  ...

جمعیت استان خراسان رضوی رو به پیر شدن است/ ...

جمعیت استان خراسان رضوی رو به پیر شدن است/ بازآفرینی شهری، نیازمند عزم جدی‌تر شهردار

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به ذکر مناسبت های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با اشاره به سوم دیماه که به مناسبت صدور اولین شناسنامه ایرانی در سال 1297 توسط شورای فرهنگ عمومی بعنوان روز «ثبت احوال» نامگذاری شده است، اظهارکرد: این روز را به مدیرکل و کارکنان زحمتکش این مجموعه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

حیدری با بیان اینکه ثبت احوال بعنوان متولی حوزه ثبت وقایع حیاتی اعم از ولادت، فوت، ازدواج و ...، نقش بسزایی در کشور دارد و آمار این نهاد می‌تواند پایه‌ای برای مطالعات و تصمیم‌گیری‌ها باشد، گفت: براساس آمار در 8 ماه نخست سال جاری، 79 هزار و 659 تولد ثبت شده که متاسفانه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12.8 درصد کاهش یافته است؛ تعداد موالید سال قبل 91 هزار و 397 بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که بدون درنظر گرفتن شاخص های ازدواج نمی‌توان تحلیل اساسی و بنیادی در این خصوص داشت ولی پیام اولیه این کاهش، نشان از گرایش سن جمعیت استان خراسان رضوی به سمت پیری است.

میلاد عیسی‌مسیح(ع) در چهارم دیماه، دومین مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و با تبریک این روز به تمام هموطنان مسیحی، بویژه مسیحیان ساکن مشهد که در یک شهر مذهبی در کنار سایر ادیان و اقوام حضور داشته، زندگی می‌کنند و مکان مذهبی دارند، تصریح کرد: این حضور، نشان‌دهنده رواداری در شهر امام‌رضا(ع) بوده است؛ به نحوی که در گذشته ادیان مختلف می‌توانستند در این شهر حضور فعال داشته باشند و آزادانه به فعالیت‌های عبادی خود بپردازند.

حیدری تاکید کرد: نگاه روامدارانه و مسالمت آمیز در شهر امام مهربانی‌ها، الگویی است که باید به آن اصرار بورزیم.

وی با بیان اینکه نام عیسی‌مسیح(ع) 25 مرتبه و القاب ایشان نیز 13 بار در قرآن تکرار شده که نشان از توجه ویژه و احترام قرآن به این پیامبر اولوالعزم است، گفت: «به همسایه خود محبت نما» از مهم ترین آموزه های اخلاقی این پیامبر الهی است و از آن بعنوان قانون طلایی یاد می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: در پیام‌های اخلاقی عیسی‌مسیح(ع) جز تعامل و دوستی، محبت و دوست‌داشتن یافت نمی‌شود؛ نکته قابل تامل اینجاست که قدرت‌ها و کشورهایی که خود را پیرو عیسی مسیح(ع) میدانند، فاصله عمیقی با این مفاهیم دارند چراکه تحریم‌های ظالمانه‌ای حتی برای نیازهای ضروری یک کشور و مردم آن، حتی کودکان وضع می‌کنند.

وی گفت: روشنفکران، آرمانگرایان و عدالتخواهان پیرو دین مسیح(ع) باید این سوال جدی را از قدرت های بزرگ داشته باشند که چگونه می‌شود پیرو عیسی مسیحی باشند که همه ادبیات و آموزه های دینی ایشان بر محور محبت و دوستی و صمیمیت است و بعد چنین رفتارهای خشونت‌آمیز و دور از انصافی داشته باشند.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به پنجم دیماه، سالروز وقوع زلزله بم اشاره کرد که به همین مناسبت «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است و افزود: این روز یادآور حادثه تلخی است که بیش از 90 درصد ساختمان‌های بم به شکل کامل تخریب و 30 هزار نفر از هموطنان نیز کشته شدند.

حیدری با بیان اینکه از 41 نوع پدیده و حادثه طبیعی، امکان وقوع 31 مورد آن در کشور ما وجود دارد، اظهارکرد: 4200 هکتار از شهر مشهد به شدت در مقابل زلزله ناایمن است و می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی در ادامه گفت: اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه بحران اعم از ایجاد زیرساخت‌های لازم و تشکیل حرکت‌های داوطلبانه همچون دوام ثامن و ... ارزنده است ولی هنوز کفایت نمی‌کند.

حیدری افزود: اقدامات اساسی که باید در این خصوص انجام شود، همان فعالیت‌هایی است که توسط سازمان بازآفرینی شهری، کمیسیون‌ مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر و مجموعه های شهرسازی و معماری اجرایی و پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل دفاتر تسهیلگری در محلات آسیب‌پذیر در مقابل بلایای طبیعی اقدام جدی و شایسته‌ای بوده که با قوت در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: فرآیندهای زمان‌بر اداری و بروکراتیک در ساختار شهرداری سبب شده این دفاتر نتوانند اقدامات جدی و سریعی داشته باشند که موجب نگرانی ماست.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: از شهردار محترم و معاونان ذی‌ربط انتظار داریم، با توجه به گزارش‌های دریافتی از دفاتر تسهیلگری و حوزه بازآفرینی، عزم جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند؛ بویژه در شرایط امروز که اتفاقات مختلفی در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم.

حیدری با بیان اینکه پرداختن به بازآفرینی امری جدی است، گفت: شهرداران مناطق هم باید همت جدی در این خصوص بگمارند و امکانات لازم را فراهم کنند تا ظرفیت‌های مردمی و بدنه های اجتماعی را به خدمت بگیریم و آسیب‌های این حوزه را کم کنیم.

سالروز فرمان امام‌خمینی(ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی آخرین مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در هشتادمین جلسه علنی شورا به آن اشاره و تصریح کرد: «سواد»، یکی از حقوق اساسی مردم بوده و براساس قانون اساسی، دولت مکلف به فراهم کردن شرایط لازم برای آموزش‌های عمومی پایه است.

حیدری افزود: شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این جهت پیشقدم شده و براساس تفاهمنامه‌ای که با آموزش و پرورش استان خراسان رضوی داشتیم، با اعتبار 6 میلیاردتومانی شهرداری مشهد، تا سال 1400، مشهد، شهر عالم آل‌محمد(ص) و مهد علم و دانش و فرهنگ و ادب را به شهری بدون بی‌سواد تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این تخصیص اعتبار توسط شورای پنجم شهر مشهد در شرایطی محقق شد که اگر طبق روال عادی پیش‌ می‌رفتیم، آموزش 29 هزار بیسواد در مشهد، تا سال 1402 به طول می‌انجامید؛ البته درصورتیکه نظام اجتماعی، اقتصادی و آموزشی ما، بی‌سوادی را بازتولید نکند.

حیدری در پایان گفت: امیدواریم همکاران آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی به برنامه خود عمل کنند و ماهم به تکلیف و رسالت خود پایبند هستیم و همراهی لازم را خواهیم داشت.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات