لایروبی 1400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور در سال 98

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال 98، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک هزار و 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمدحاج رسولی‌ها در نشست خبری خود با اشاره به برنامه‌های این مجموعه به منظور مدیریت سیلاب‌های احتمالی در کشور، گفت: پیش از این هر ساله به طور متوسط حدود 350 تا 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده که این رقم از ابتدای 98 تاکنون با افزایش حدود چهار برابری به یک هزار 400 کیلومتر رسیده است .

وی با اشاره به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال 98، ادامه داد: سالانه دو هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور تعیین حریم و بستر شده که از ابتدای سال تاکنون این رقم به دو هزار و 500 کیلومتر رسیده و درصددیم تا پایان امسال این عدد به حدود چهار هزار کیلومتر برسد .

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در لایحه بودجه 99 نیز اعتبارات بخش مهندسی رودخانه‌ها از 80 میلیارد تومان به حدود 260 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این امر منجر به افزایش اقدامات مرتبط با این زمینه خواهد شد .

حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر اینکه امسال آب کشت پاییزه برای تمامی مناطق دارای نیاز آبی تامین شده است، گفت: در سه ماهه ابتدایی سال آبی جاری (مهر، آبان و آذر) میزان خروجی از سدها 9 میلیارد و 450 میلیون مترمکعب بوده که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی پنج میلیارد و 160 میلیون مترمکعب بوده است .

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به افزایش 83 درصدی آب خروجی از سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: امسال با تدابیر صورت گرفته شاهد شرایط بسیار مناسبی برای کشت پاییزه کشاورزان بوده‌ایم .

وی با تاکید بر اینکه از میان 609 دشت کشور هم اکنون 389 دشت دارای وضعیت بحرانی هستند، گفت: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب‌ زیرزمینی به بیش از 130 میلیارد مترمکعب رسیده است .

حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر بارندگی‌های مناسب سال آبی گذشته بر بهبود وضعیت دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی در کشور، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بارش‌های بی‌سابقه سال گذشته موجب شده حدود 90 دشت کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته از شرایط منفی و افت سالیانه تراز آب زیرزمینی خارج شوند، اما موضوع خارج شدن دشت از وضعیت بحرانی، یک فرآیند زمان‌بر بوده و با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود .

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به آخرین وضعیت طرح توسعه فعالیت‌های گردشگری در حاشیه سدها و منابع آبی کشور، گفت: بسیاری از استان‌ها قابلیت‌های موجود خود را در این زمینه مشخص و مزایده‌های مربوطه انجام شده است که امیدواریم امسال با تکمیل مطالعات پایه این طرح شاهد اوج کار این برنامه و ثمرات فراوان آن در سال آینده باشیم .

وی به وضعیت سدهای خوزستان در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود: ورودی آب به سدهای استان از ابتدای مهرماه تاکنون 3.5 میلیارد مترمکعب بوده است که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی بیش از 5.3 میلیارد مترمکعب بوده است . آب خروجی از سدها نیز نسبت به سال قبل دو میلیارد مترمکعب افزایش یافته که عمده آن برای تامین کامل آب کشت پاییزه کشاورزان منطقه بوده است .

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری در سیستان و بلوچستان موجب توزیع آب کشاورزی منطقه از اوایل آذرماه شده است، گفت: بارش‌های مناسب ابتدای مهرماه تاکنون در این استان موجب شده تا چاه‌ نیمه‌های 1، 2، 3، و 4 شرایط ورودی مطلوب‌تری را تجربه کنند و در پی آن نیز حدود 120 میلیون مترمکعب آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار بگیرد .

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: سالانه حدود 400 میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه‌ها تبخیر می‌شود که درصددیم با اجرای برنامه‌هایی در این بخش سالانه مانع تبخیر 100 تا 150 میلیون مترمکعب از منابع آبی چاه‌ نیمه‌ها شویم .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات