آغاز اصلاح قیمت‌ها در بازارآهن

آغاز اصلاح قیمت‌ها در بازارآهن

www.BanaNews.irهفته گذشته روند قیمت میلگرد کاهشی بود و این موضوع باعث شد تا به‌رغم رشد قیمت‌ها در روز یکشنبه، میانگین قیمت‌ها مجددا تا پایان هفته به میانگین نرخ‌های هفته قبل (‌۸۸۵ تومان‌) برگردد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مورد تیرآهن نیز نرخ‌ها به شدت تحت تاثیر رشد قیمت بورس بود و این موضوع باعث شد تا با وجود روند رو به رشد شدید تیرآهن سایز بالا در برخی روزها، میانگین قیمت آن در پایان هفته، رشد زیادی در مقایسه با نرخ‌های هفته قبل نداشته باشند.

با شروع هفته روند قیمت تیرآهن به خصوص تیرآهن‌های سایزهای بالا و برخلاف میلگرد افزایشی بود، اما پس از آنکه بورس مجوز رقابت بر سر یکی از عرضه‌های ذوب آهن را داد و نرخ تیرآهن در بورس افزایش پیدا کرد، روند صعودی نرخ تیرآهن سایز بالا نیز در بازار آزاد تا اواسط هفته کاملا متوقف شده و در پایان هفته نیز به‌رغم رشد نرخ برخی از سایزها، اما روند قیمت آن همچنان پایین باقی ماند و در مقایسه با نوسانات هفته قبل روند معاملات آن عادی‌تر شد.

از این رو به دلیل تداوم افزایش قیمت تیرآهن که از هفته قبل آغاز شده بود بورس کالا رقابت بر سر معامله سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن را در روز یکشنبه آزاد کرد تا میانگین نرخ تیرآهن‌های بورس افزایش یافته و به رقم‌های بازار آزاد نزدیک‌تر شود تا از این طریق فاصله قیمت بین نرخ بورس و بازار کاهش یافته و استفاده از رانت‌های ناشی از آن نیز از بین برود. به نظر فعالان بازار، منطقی شدن این سبد ذوب‌آهن عامل اصلی توقف جریان غیرمنطقی قیمت تیرآهن بود و اصولا انحصاری بودن تولید تیرآهن از سوی ذوب آهن عامل اصلی نوسان نرخ این محصول به حساب می‌آید و این اصلاح قیمت و باز گذاشتن قیمت‌ها در بورس از نظر آنها منطقی است؛ اما در عین حال برخی از عرضه‌کننده‌های خصوصی نیز در واکنش به این اقدام خواستار بازگذاشتن رقابت محصولات همه فولاد سازان در بورس شدند. اگر چه با توجه به رکود بازار میلگرد به نظر نمی‌رسد عرضه فولادسازان خصوصی که بیشتر آنها عرضه‌کننده میلگرد هستند، به رقابت منجر شود؛ اما در عین حال فعالان بازار معتقدند در شرایطی که نرخ فولادسازان خصوصی نیز باید اصلاح می‌شد و با توجه به شرایط بازار امکان رقابتی شدن بازار نیز وجود داشت بهتر بود به آنها نیز اجازه داده می‌شد تا بتوانند شاهد اصلاح نرخ‌های خود در بازار باشند.

البته در جلسه‌ای که اخیرا برای تعیین شرایط کشف قیمت در بورس برگزار شده این اجازه داده شد تا نرخ‌ها با صلاحدید بورس تا حدی که معقول است نوسان داشته باشد و حتی مجوز رقابت داده شود؛ اما تاکنون رقابت بر روی کالاهای عرضه شده در بورس تنها در خصوص محصولات ذوب‌آهن اعمال شده است.

اما به طور کلی روند قیمت‌ها و حجم تقاضا در بازار نشان می‌دهد، عمده تقاضاها بر روی عرضه‌های سلف تحویل بعد از ماه مبارک رمضان است. به عقیده فعالان بازار با توجه به نبود تقاضاهای پروژه‌ای و عمده، انتظار نمی‌رود در حجم معاملات تا پایان این دوره رخ بدهد؛ اما معمولا پس از ماه رمضان همه ساله با جهش قیمت‌ها روبه‌رو بوده‌ایم که برخی، امسال نیز احتمال آن را می‌دهند. اما بهبود معاملات بازار آهن تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که تقاضا‌ها واقعی بوده و کاذب نباشد، در غیر این صورت اگر بهبودی هم در روند معاملات رخ دهد صوری و موقتی خواهد بود.

اما به طور کلی روند معاملات بازار در هفته گذشته به این صورت بود که روز شنبه روند معاملات با کاهش میلگرد و تیرآهن سایز پایین و رشد تیرآهن سایز بالا ثبت شد؛ به طوری که میلگرد یا ثابت بود و یا با ۵/۰ درصد کاهش همراه شد؛ اما تیرآهن سایز بالا یک هزار تا ۲۶ هزار تومان رشد کرد.از آنجا که فولادسازان خصوصی در انتظار تحولات روز یکشنبه در بورس بودند تغییری در این روز و روز بعد (یکشنبه) نداشتند.

در روز یکشنبه نرخ با رشد ۳۰ تومانی سبد تیرآهن و میلگرد ذوب آهن در بورس کالا، نرخ این دو کالا در بازار آزاد نیز رشد کرد؛ به طوری که میلگرد ۵/۱ درصد رشد یافت و به ۹۰۰ تومان رسید و تیرآهن نیز از ۲ تا ۷ هزار تومان در هر شاخه رشد کرد. روز دوشنبه نرخ میلگرد همچنان افزایشی بود اما قیمت تیرآهن رشد کرد و بین ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در هر شاخه از سایز ۱۴ تا ۲۷ رشد کرد. در این روز نیز فولادسازان خصوصی به دلیل رکود معاملات میلگرد تغییری در نرخ‌های خود نداشتند.

اما در روز سه شنبه و با فروکش کردن تب ناشی از رشد قیمت‌ها در بورس، قیمت تیرآهن یک هزار تا ۵ هزار تومان ارزان شد و میلگرد نیز به میانگین ۸۹۰ تومان رسید. این موضوع باعث شد تا علاوه بر کاهش حباب قیمت تیرآهن، فولادسازان خصوصی نیز مجبور شوند تا نرخ میلگردهای عرضه شده خود را در بازار کاهش دهند.

روند نزول حجم مبادلات در بازار و عرضه محصولات فولادی با نرخ‌های پایین در بازار آزاد باعث شد تا نرخ میلگرد در روز چهارشنبه مجددا کاهش یافته و به ۸۸۵ تومان برسد. تیرآهن هم اگر چه رشد داشت؛ اما نوسان کمی‌را به ثبت رساند. فولادسازان نیز در این روز نرخ میلگرد را ۵ تا ۱۰ تومان کاهش دادند.

 

 

    نظرات