نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با رئیس اتاق بازرگانی،...

در راستای اجرای برنامه های پیشنهادی پروژه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی با هدف جلب همکاری و هم‌افزایی در سال1398،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با مدیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان دیدار و در خصوص مدیریت بحران آب، گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس یوسف رضاپور،مدیرعامل این شرکت ضمن قدردانی از برگزاری این نشست صمیمی و موثر اظهارکرد: میزان مصرف آب در سطح کشور و استان ها مشخص شده است و لزوماً تمام منابع موجود در این استان نباید به مصرف برسد.

رضاپور، تصریح کرد: در سطح کشور مصرف آب در وضعیت بحرانی قرار دارد و استاندارد مصرف آب در این حوزه به میزان 20 درصد است و چنانچه 40 درصد از منابع مصرف گردد به شرایط سر به سر تبدیل می گردد و اگر مصرف به میزان 60 درصد برسد به تنش آبی منجر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور بیش از 80 درصد از منابع در حال استفاده است و دچار بحران در مصرف منابع آبی شده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، گفت: در سایر کشور ها این رقم برابر با 30 الی 35 درصد است و اخیراً بنا به مصوبه هیأت وزیران، برنامه سازگاری با کم آبی مطرح شده و مبنای مصرف آبی در حدود 60 درصد تعریف شده است و لذا می بایست حدود 26 درصد از مصرف آب کاهش یابد.

رضاپور با اشاره به کاهش سهم منابع آب بخش کشاورزی در کشور و استان اظهارداشت: در سال 85 تصمیمی در خصوص اراضی شیب دار کل کشور اتخاذ گردید که این مشکل در سایر استان ها نیز وجود دارد و در استان زنجان نیز حدود 50 میلیون متر مکعب آب به اراضی شیب دار تخصیص داده شد و حدود 24 میلیون متر مکعب به متقاضیان دارای مجوز واگذار شده است و مابقی حدود 26میلیون متر مکعب تخصیص داده نشد.

وی با تاکید بر حوزه سفیدرود که 8 استان را شامل میشود، اظهارکرد: بر اساس شورای هماهنگی این 8 استان، ممنوعیت بارگذاری جدید تخصیص آب در حوزه به تصویب رسیده است و در حال حاضر بخشی از نیاز کشاورزان شهرستان طارم از فاصله 180 کیلومتری یعنی سد آیدوغموش آذربایجان شرقی تامین می گردد، لذا شرکت آب منطقه ای به دنبال حل مشکلات کشاورزان است و این در صورتی تحقق خواهد یافت که سیاست های بالا دستی هم منافاتی با این موضوع نداشته باشد.

در ادامه، علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه گفت: حدود 20 واحد تعاونی تولید روستایی در استان داریم که 5 واحد در خدابنده، 2 واحد در ابهر، 2 واحد در ایجرود و 11 واحد تعاونی تولید زیتون کاران در طارم با 4794 نفر عضو و حدود 46 هزار هکتار زمین کشاورزی می باشد.

وی افزود: از این اراضی زیتون کاری حدود  20 هزار هکتار آن آبی و 26 هزار هکتار آن دیم می باشد.

یگانه فرد ادامه داد: 10 واحد تعاونی طارم با همکاری جهاد تشکیل شده است وتعداد اعضای تعاونی های تولید روستایی طارم حدود 3009 نفر و حدود3055 هکتار مساحت برای زیتون تعیین شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، گفت: در تلاش هستیم نسبت به تعیین تکلیف و سرنوشت 6 واحد تعاونی از طریق سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود که از سال 86 این طرح ها اجرا شده اند و این شرکت ها با امور منابع آب طارم  و جهاد نصر مشکلاتی دارند که در تلاش هستیم این موارد حل و فصل شود.

وی افزود: درخواست می گردد جلسه ویژه برای شرکت های تعاونی روستایی با حضور استانداری، جهاد

کشاورزی، سازمان تعاون روستایی ، آب منطقه ای و ادارات ذیربط طرف مشکل با این شرکتها تشکیل گردد تا در اسرع وقت این موضوعات مرتفع شوند.

مهندس رضاپور،ضمن تاکید بر رسیدگی هرچه سریعتر به موارد مطرح شده در این نشست، تدوام چنین جلساتی را خواستار شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات