وزير نيرو در جمع خبرنگاران؛ بيش از 11 هزار ميليارد ...

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي خراسان "رضا اردكانيان" امروز سه شنبه در حاشيه افتتاح و بهره برداري از پست 400 كيلوولت زكريا در مشهد در جمع خبرنگاران گفت: امروز در هفته دهم پويش #هرهفته_الف_ب_ايران توفيق تشرف سفر به مشهد مقدس و حضور در ساير مناطق استان خراسان رضوي را داريم. در ادامه افتتاح طرح هاي پويش امروز هم 13 پروژه در استان خراسان رضوي در بخش هاي مختلف آب، برق و فاضلاب با سرمايه گذاري بيش از 570 ميليارد تومان افتتاح مي شود كه مهم ترين آن پست 400 كيلوولت زكريا در مشهد، سد زنگانلو در درگز، آبرساني به 30 روستا در استان، افتتاح شبكه هاي آبرساني و تصفيه فاضلاب براي استفاده در بخش هاي مختلف، راه اندازي ايستگاه هاي پمپاژ است.

وي ادامه داد: همزمان با اين طرح ها پنج پروژه مهم با سرمايه گذاري پيش بيني شده 380 ميليارد تومان در اين استان نيز كلنگ زني خواهد شد كه مهم ترين آن پست 400 كيلوولت امام رضا(ع) در منطقه حرم مطهر با سرمايه گذاري بيش از 100 ميليارد تومان است كه در نوع خود نخستين سازه مهم بخش برق در اين منطقه به شمار مي آيد.

وي با اشاره به اينكه نقش اين پست اين است كه برق منطقه حرم و اطراف آن را به طور قابل ملاحظه اي پايدارتر كند، ابراز اميدواري كرد: همه دستگاه هاي اجرايي استان كمك كنند تا اين پست در زمان برنامه ريزي شده به مدار بهره برداري رسد.

اردكانيان با بيان اينكه شبكه اين منطقه 60 كيلوولت و قديمي بوده و درصدد ارتقاي آن به شبكه 132 كيلوولت هستيم، خاطرنشان كرد:  اين امر مستلزم احداث يك پست 400 كيلوولت بود. در چنين منطقه متراكمي احداث اين پست كار ساده اي نيست ولي اميدوار به همكاري همه مسئولان براي به بهره برداري رسيدن آن هستيم.



بيش از 11 هزار ميليارد تومان از مطالبات پيمانكاران صنعت آب و برق تسويه شد

وزير نيرو در خصوص مشكلات مربوط به مطالبات پيمانكار نيروگاه فردوسي مشهد اظهار كرد: بايد توجه داشت مسئله جا به جايي تجهيزات به طور كلي مختص يك نقطه نيست و حتما موضوع را پيگيري خواهم كرد تا مشكلات پيمانكار اين نيروگاه تخفيف يافته و به تعهدات خود عمل كند.

وي با اشاره به اينكه مطالبات مساله اي جدي است، گفت: از 2 سال و اندي پيش كه من خدمت خويش را در وزارتخانه آغاز كردم، ميزان بدهي هاي صنعت آب و برق به پيمانكاران بيش از 40 هزار ميليارد تومان بود. البته بايد توجه داشت وزارت نيرو از بدهكاران معتبر است و طلبكاران در عين مطالبه، مشتاق ادامه همكاري با اين مجموعه هستند چون اين صنعت، صنعتي زيربنايي است و پرداخت مطالبات پيمانكاران در دستور كار ماست.

اردكانيان عنوان كرد: به عنوان نمونه ما با استفاده از سازوكارهاي قانوني بودجه توانستيم سال گذشته و امسال بيش از 11 هزار ميليارد تومان از مطالبات را تسويه كنيم و اين موضوع ادامه خواهد داشت.

وزير نيرو در خصوص سهم وزارت نيرو و برنامه هاي آن در كاهش آلودگي هوا بيان كرد: وزارت نيرو از مدت ها پيش در صدد نقش آفريني در كاهش آلودگي ها و استفاده از گاز به جاي سوخت هاي مايع بوده است. اين برنامه جدي در كلان شهرها دنبال مي شود و وزارت نفت نيز همكاري جدي در اين خصوص دارد.

وي افزود: در جلسه يكشنبه اين هفته در هيات دولت تصميمات مهمي در اين خصوص اتخاذ شد و انتظار داريم، هر چند فصل سرما آغاز شده و مصرف گاز در كشور افزايش پيدا مي كند، همكاران ما در وزارت نفت بتوانند ميزان بيشتري گاز به نيروگاه ها براي مصرف سوخت برسانند تا از اين حيث نيروگاه هاي موجود نقشي جدي در ايجاد آلودگي نداشته و در كاهش آلودگي ها اثرگذار باشند.

اردكانيان در مورد انتقال آب از درياي عمان به شرق كشور بيان كرد: انتقال آب از دريا به فلات مركزي از مدت ها پيش در دست مطالعه بوده و 17 استان نياز دارند از اين منبع هم بهره مند باشد.

به گفته وي، اخيرا اين مطالعات به اتمام رسيده و گزارش آن در شوراي عالي آب مطرح شد و به تصويب رسيد و همزمان با اين موضوع در همه استان ها تهيه و به تصويب رساندن طرح هاي سازگاري با كم آبي را در دستور كار قرار داده ايم و براساس مصوبه اسفند 96 هيات وزيران اين استان نيز اين طرح با به شكل مناسبي تهيه كرده و در كارگروه ملي سازگاري با كم آبي تصويب شده است.

وي افزود: اگر چنين تمهيدي براي سازگار كردن مناطق مختلف با كم آبي نداشته باشيم، اين انتقال ها با صرف مبالغ سنگين، نمي تواند چاره اصلي كار باشد.

اردكانيان گفت: بايد همزمان با به تصويب رساندن طرح هاي سازگاري با كم آبي، مصرف نيز مديريت شود.

وي با بيان انكه تخصيص لازم براي اين منظور صورت گرفته و منابع آن از بخش غيردولتي مشخص شده است، گفت: اين مساله با بخش خصوصي است كه پا پيش گذارد و مطابق با ضوابط شركت هاي آب منطقه اي پيشگام پيش بردن طرح انتقال آب از دريا باشد.




لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات