مسکن روستایی به حامی نیاز دارد یا برنامه ریزی؟

مسکن روستایی به حامی نیاز دارد یا برنامه ریزی؟

www.BanaNews.irبرنامه های پیشنهادی نخستین وزیر راه وشهرسازی که پنجم تیرماه جاری درمجلس ارایه شد، حاوی نکاتی است،از جمله در حوزه مسکن روستایی این وزارتخانه در جایی 'حامی' و در بند دیگری 'تلاش کننده' برای اجرای این برنامه ها خوانده شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس سرشماری نفوس ومسکن ۱۳۸۵ از حدود ۱۷ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور ۴/ ۴ میلیون واحد مسکونی در حدود ۶۵ هزار روستای کشور واقع شده و بیشترین میزان خسارات و تلفات سوانح طبیعی در سطح کشور در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به مسکن روستایی است .

امروز مسکن روستایی کشور برای رهایی از خسارات دائمی و تلفات انسانی قابل توجه ناشی از سوانح طبیعی نیاز به برنامه ریزی و نظارت بر روند ساخت وساز دارد و 'حامی بودن' دستگاه عریض و طویل راه و شهرسازی مشکلی از این بخش حل نخواهد کرد .

آرشیو رسانه های مکتوب کشور نشان می دهد که پس از شکل گیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ وزیران پیشین مسکن وشهرسازی هیچگاه همانند وزیر کنونی (راه وشهرسازی ) علاقه مند به ارایه بیلان کاری در حوزه روستایی نبودند ، زیرا فعالیت های صورت گرفته در حوزه مسکن روستایی همواره توسط متولی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تبیین می شود.

از سوی دیگر علی نیکزاد در برنامه خود برای دراختیار گرفتن صندلی وزارت راه وشهرسازی حمایت از احداث و نوسازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را ذکر کرده که این امر در قالب برنامه چهارم توسعه از سال ۱۳۸۴ به مورد اجرا درآمد، درست چهار سال قبل از اینکه وی به پست وزارت برسد .

همچنین اجرای طرح هادی روستایی و بهسازی محیط روستایی و سند دار کردن املاک روستایی به عنوان دیگر برنامه هایی است که عمر اجرایی آن حداقل از یک دهه فراتر رفته و معلوم نیست وزیر راه وشهرسازی در اجرای چه چیزی می خواهد تلاش کند .

گزارش میدانی کارشناسان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری طی سالهای گذشته نشان می دهد که در حوزه فعالیت های عمرانی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دستگاه های اجرایی موفق بوده که همواره هماهنگی موزونی در پیشرفت پروژه ها داشته و بنابراین وزارت راه وشهرسازی نقش چندانی در این ارتباط نخواهد داشت .

وزارت راه وشهرسازی در واقع باید به دور از برنامه های شعاری، برای ایمن سازی و پایداری خانه های روستایی بویژه در برابر زلزله و سیل که عمده سوانح طبیعی در این بخش محسوب می شود ، برنامه ریزی کند .

انتظار می رود وزارت راه وشهر سازی با مطالعه مساکن روستایی کشورهای پیشرفته الگوهای مناسب را برای اجرا در کشورمان مطرح و از مسیر های قانونی آن را در دستور کار نهاد ذیربط قرار دهد .

بررسی نواقص عمران روستایی و مشکلات طرح های هادی روستایی از دیگر موضوعاتی است که انتظار می رود وزارت تازه شکل گرفته راه وشهرسازی به آن بپردازد نه اینکه در جهت اجرای کارهایی تلاش کند که سالهاست در کشور از سوی بنیاد مسکن در حوزه مسکن روستایی صورت می گیرد .

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مطالبه کنندگان حقوق مردم ، باید از عالی ترین مقام های یک دستگاه وزارتی انتظار برنامه ریزی و افق های روشن کاری را مطالبه کنند زیرا حمایت از فعالیت جاری یک بخش و تلاش در جهت تداوم رویه پیشین، به عنوان برنامه کاری محسوب نمی شود .

آخرین سخن اینکه امروز حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور که در مناطق روستایی زندگی می کنند بدون نیاز به حمایت کلامی و شعار، برنامه کاری را می طلبند تا به بهبود زندگی آنها توام با ایمنی و آسایش بیانجامد.

 

 

    نظرات