تبعیض وام مسکن شهر و روستا برطرف شود

تبعیض وام مسکن شهر و روستا برطرف شود

www.BanaNews.irرئیس شورای بخش چالوس خواستار تغییر تفاوت میزان وام مسکن در شهر و روستا شد و گفت: تبعیض برای اعطای تسهیلات بانکی باید برطرف شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شامگاه جمعه با حضور نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی، مشکلات بخش مرکزی چالوس بررسی شد.

این نشست با حضور نماینده مجلس، بخشدار مرکزی و رئیس شورای بخش مرکزی چالوس در دهیاری ذوات شرق برگزار شد.

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تمام روستاهای بخش مرکزی از نعمت گاز بهره‌مند شدند، افزود: در حال حاضر بارزترین مشکل روستاهای بخش مرکزی کمبود آب شرب است که نیازمند پیگیری در تسریع روند اجرایی تصفیه‌خانه آب شرب هستیم.

نورعلی رادمهر همچنین با اشاره به اینکه امروزه برای جلوگیری از مهاجرت باید به سمتی برویم که تبعیضی بین روستائیان و شهرنشینان وجود نداشته باشد، خواستار تغییر تفاوت میزان وام مسکن در شهر و روستا شد و گفت: تبعیض برای اعطای تسهیلات بانکی باید برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر روستاهای بخش مرکزی چالوس دارای طرح هادی هستند اما به دلیل کمبود بودجه اجرایی نمی‌شوند.

رادمهر به وقوع سیل در کلاردشت اشاره داشت و افزود: این سیل در کلاردشت سبب تخریب رودخانه در بخش مرکزی چالوس شده است و نیاز به لایروبی مجدد تا پایان شهریور دارد تا از خسارات بعدی جلوگیری شود.

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس همچنین ایجاد دیواره‌های حفاظتی برای رودخانه سردآبرود را ضروری عنوان کرد.

وی به حریم‌های مختلف در روستاهای بخش مرکزی اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از بازدارندگان اصلی ساخت و ساز در این روستاها یاد کرد.

در ادامه بخشدار مرکزی چالوس نیز با اشاره به برکات نظام اسلامی از منزلت دادن به روستاها یاد کرد و بیان داشت: تهیه طرح هادی و اجرای آن در روستاها از همین برکات است.

علی ردایی ادامه داد: بیش از ۳۶ هزار نفر جمعیت بخش مرکزی چالوس است که در دو دهستان شرق و غرب سکونت داشته و مردمی با فرهنگ بالا و از نظر اجتماعی و معنوی فعال و شایسته خدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ روستا در بخش مرکزی چالوس وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۹۸ درصد از روستاها طرح هادی تهیه شده دارند که از این تعداد در بیش از ۱۰ روستا طرح هادی اجرایی شده و یا در حال اجراست.

ردایی با بیان اینکه شوراها و دهیاران بخش مرکزی چالوس در بیشتر این روستا توانسته‌اند خدمات شایانی را ارائه دهند، تصریح کرد: در روستاهای بخش مرکزی مشکل آسفالت داریم که این مشکل به ویژه برای روستاهایی که طرح هادی دارند مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: اجرای طرح هادی در روستاها نیازمند زیرساخت‌هایی است که این زیرساخت‌ها هزینه‌بر است.

بخشدار مرکزی چالوس همچنین به پروژه‌های متعدد از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در بخش مرکزی چالوس اشاره و خاطرنشان کرد: احداث سردهنه کشاورزی که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ایجاد استادیوم ورزشی با اعتبار ۵ میلیارد تومان که در انتظار رفع مشکل زمین آن است از جمله این پروژه‌هاست.

وی به لایروبی رودخانه‌ها، افتتاح دو کتابخانه، آزادسازی ساحل دریا در هچیرود به عنوان دیگر پروژه‌های بخش مرکزی یاد کرد.

ردایی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات بخش مرکزی چالوس پرداخت و یادآور شد: ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها از مشکلات این بخش است که حریم کیفی رودخانه را می‌توان با کارشناسی دقیق و نقشه اساسی مشخص کرد.

وی بیان داشت: این حریم ۲۰۰ متر از دو طرف تعریف می‌شود اما سازوکار اجرایی آن مشخص نمی‌شود.

بخشدار مرکزی چالوس همچنین به حریم آزادراه تهران شمال اشاره کرد گفت: این حریم نیز عدم پرداخت وام روستایی برای روستاهای حریم به ویژه مازوپشته را به همراه دارد.

وی همچنین به حریم ۲۰۰ متری اعلام شده برای لوله‌های گاز اشاره داشت و گفت: این حریم ۲۵ متری است اما در حال حاضر مشکلاتی با اداره گاز و حریم ۲۰۰ متری فعلی آن به وجود آمده است.

ردایی رفع مشکل کم آبی در روستاهای بخش مرکزی را منوط به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شرب در این بخش عنوان کرد و خواستار تسریع در روند اجرایی آن شد.

بخشدار مرکزی چالوس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مجتمع تفریحی و توریستی نمک آبرود بیان داشت: نمک آبرود در حال حاضر تبدیل به تافته ای جدا بافته از شهرستان شده است و تابع قوانین شهرستان نیست.

وی گفت: تمام مسائل امنیتی و خدماتی این مجتمع به دوش شهرستان سنگینی می‌کند اما هیچ نفعی برای چالوس ندارد.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس نیز در این نشست گفت: فضایی که در شهرستان چالوس به ویژه در بخش مرکزی وجود دارد فضای فرهنگی، تعامل و خدمتگزاری است.

انوشیروان محسنی درباره مشکلات بخش مرکزی نیز ادامه داد: در این بخش اولویت در تامین آب شرب بود که بعد از خشک شدن چشمه چاخانی به عنوان منبع آبی تعداد زیادی از روستاهای این بخش با حفر دو چاه در نجارکلا و اوجاکله سعی در رفع مشکل آب شرب شد و همچنین مکان‌یابی برای حفر چاه در روستای مسده به پایان رسیده است.

وی همچنین به تصفیه خانه آب شرب یا مجتمع آب روستاهای غرب چالوس اشاره کرد و بیان داشت: اجرای این پروژه روز دوشنبه در مهندسی آبفای کشور با اعتبار یک میلیارد تومان گنجانده شد و ردیف اعتباری آن از بند ذال محل بهره برداری از صندوق توسعه ملی برای تامین آب روستایی است.

محسنی با بیان اینکه این پروژه در برنامه پیشنهادی استان نبود، تصریح کرد: اما به دلائل ارائه شده به صورت غیابی با مدیرعامل آبفار صحبت شد و در لیست پروژه‌های چالوس قرار گرفت.

وی عدم اجرای برخی از پروژه‌های راه روستایی را عدم انجام تعهدات پیمانکار کارخانه آسفالت عنوان کرد.

محسنی همچنین از کمک‌های موردی به احداث مرکز بهداشت درمانی تازه آباد، بیمارستان طالقانی چالوس و حضرت قائم کلاردشت خبر داد.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکلات حرائم متفاوت در بخش مرکزی اشاره و تصریح کرد: بیان حریم ۲۰۰ متری برای اداره گاز خلاف قانون است و این اداره فقط حق زمین‌هایی که از مردم خریداری کرده را دارد.

وی از این مشکل به عنوان مشکلی فراگیر یاد کرد و بیان داشت: این مسئله در سفر سوم هیئت دولت به مازندران به عنوان یک معضل مطرح شده و تقاضا شده کلاس لوله در مناطق مسکونی که لوله گاز از آن عبور می کند بالا برود.

محسنی با اشاره به مجتمع نمک آبرود نیز بیان داشت: این مجتمع سال‌ها در حاشیه امن خود قرار دارد و نقشی در توسعه، عمران و آبادانی زیربنایی چالوس و روستاهای اطراف ندارد.

وی تصریح کرد: درصدی از درآمد این مجتمع برای اجرای کارهای زیرساختی منطقه در توسعه فضای فرهنگی و ورزشی شهرستان باید استفاده شود.

 

 

    نظرات