مخترعان جوان تبریزی موفق به ابداع 'نانو آسفالت خودترمیم گر' شدند

مخترعان جوان تبریزی موفق به ابداع 'نانو آسفالت خودترمیم گر' شدند

www.BanaNews.irیکی از مخترعین نانو آسفالت خود ترمیم گر گفت: آنها برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و ساخت نانو آسفالت های خود ترمیم گر در محیط آزمایشگاهی شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کامران رحمتی شادباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ترک خوردگی آسفالت ها یکی از بزرگترین مشکلات راه سازی در جهان است و سالیانه مبالغ فراوانی صرف بازسازی چنین ترک هایی می شود.

رحمتی شاد باد خاطر نشان کرد: تغییرات دمای آب و هوا یکی از مهمترین عوامل تولید ترک در آسفالت است و فرآیند تولید ترک و بزرگ شدن اندازه آن یک پروسه طولانی است.

وی افزود: در اینجا مشکل بسیار حادی که مطرح می شود زیاد بودن عوامل ایجاد کننده ترک است. این عوامل در بخش های مختلف از طریق مکانیسم های گوناگون قادرند که در سطح آسفالت تولید ترک بکنند.

این کارشناس ارشد سازه که به همراه 'مسعود راستگار فرج زاده' کارشناس ارشد شیمی کاربردی موفق به ابداع نانو آسفالت خود ترمیم گر شده اند درباره روش ابداع خود گفت: در این روش کاتالیست های واکنش پلیمریزاسیون در درون نانوکپسول های پلی اورتان قرار داده می شوند و به همراه مونومر مخصوص در درون آسفالت پخش می شوند تا به هنگام ترک خورگی در سطح آسفالت کاتالیست آزاد شود و واکنش پلیمراسیون انجام گیرد تا ترک ترمیم شود.

رحمتی شادباد با اشاره به این که این ابداع از جنبه های مختلف حائز اهمیت بوده و دارای مزایای فراوانی است که با روش های سنتی قابل ملاحظه نیست، افزود: در صورت صنعتی سازی این اختراع، هزینه های سرسام آوری که سالیانه به منظور تعویض و بازسازی آسفالت معابر صرف می شود تا حد زیادی کاهش می یابد.

این فعال باشگاه پژوهشگران جوان واحد شبستر افزود: از طرف دیگر فرآیند استفاده شده در این اختراع کاتالیستی بوده و بسیار سریع است. علاوه بر آن با این روش عمر آسفالت های بکار رفته در معابر به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

رحمتی شادباد یادآوری کرد: البته داشتن آسفالت مطلوب علاوه بر مشخصات مهندسی قیر به مشخصات فنی زیرسازی راه و شرایط بهره برداری از آن نیز بستگی دارد.

وی با بیان این مطلب که ایران جزو اولین کشورهای جهان است که به این تکنولوژی دست یافته است، ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولین وزارت راه و شهرسازی و متولیان تولید آسفالت در کشور بتوان بستری برای صنعتی شدن و تولید انبوه آن فراهم کرد.

این مخترع تبریزی ادامه داد: البته به این منظور تفاهم نامه ای میان اداره کل راه و ترابری استان آذربایجان شرقی و آزمایشگاه مکانیک خاک استان با مخترعین طرح در حال انعقاد است تا به زودی شاهد استفاده از این نوع آسفالت ها در معابر کشورمان باشیم.

کامران رحمتی شادباد به همراه 'مسعود راستگار فرج زاده' کارشناس ارشد شیمی کاربردی نانو آسفالت خود ترمیم گر را ابداع کردند و با همکاری اداره کل راه و ترابری استان آذربایجان شرقی اختراع خود را به شماره ۶۹۰۲۵ در سال ۱۳۸۹ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی ایران به ثبت رساندند.

 

 

    نظرات