تجلیل از۱۲ واحد صنعتی و خدماتی سبز استان همدان

تجلیل از۱۲ واحد صنعتی و خدماتی سبز استان همدان


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این مراسم مدیران عامل شرکت های شیرپگاه، فراورده های غذایی سحر، سیمان اکباتان، سیمان هگمتان، احسان سپیده، نیروگاه شهید مفتح، فراپل جم، الوان ثابت، فیلتر سرکان، خشکبار طلایی، سیمان نهاوند و انتقال گاز منطقه ۷ همدان مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این مراسم با تبیین برخی از مواد قانونی وصول بخشی از درامدهای دولت گفت: : طبق بند 'د' ماده ۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه در صورتی که واحدهای صنعتی ۱۰ درصد از یک هزارم درآمد حاصل از فروش خود را به مباحث زیست محیطی از جمله آموزش نیروی انسانی اختصاص دهند، از پرداخت مالیات معاف می شوند.

ظاهر پورمجاد با بیان اینکه برخی از مشکلات ما به دلیل عدم استفاده صحیح از ضوابط و چارچوب ها است ادامه داد: آثار مسائل محیط زیستی از جمله کاهش منابع آبی، فروچاله ها، آلودگی هوا، زباله و ... به سادگی برطرف نمی شود و رسیدن به این نقطه در نتیجه بی توجهی به توصیه ها، اخطارها و هشدارهای محیط زیستی است که طی گذر زمان ایجاد شد و امروز ما را با چالش و سختی مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذاران در حوزه تولید امروز توجهی به احداث زیرساخت برای کنترل آلاینده های زیست محیطی نکنند در آینده با هزینه های بیشتری باید این کار را انجام دهند.

وی با تاکید به جدی گرفتن مسئله آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مسائل محیط زیستی افزود: تشکل های غیر دولتی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش پر رنگی در این زمینه دارند.

پورمجاهد گفت: در شرایط سخت ما باید کنار هم باشیم و نگذاریم واحدی تعطیل شود اما در عین حال موانع نیز برطرف گردد و به طوری اقدام شود که با هزینه های بیشتر در سال های آتی برای رفع مشکلات زیست محیطی واحدها اقدام کنیم.


وی دی بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طی سه سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به منظور وام های اشتغال روستایی با نرخ سود ۴ تا ۸ درصدی در استان همدان پرداخت شده است که خروجی مناسب و تاثیر این تسهیلات به نظارت صحیح برای به گردش در آمدن این منابع بستگی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در استان معوقات بانکی داریم که موجب قفل شدن اعتبارات سرمایه گذاری در استان شده است.

وی ادامه داد ۲۵۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت گاز استان و ۱۳۰ میلیراد تومان از مطالبات شرکت برق همدان لاوصول مانده است که پیشگیری از این مسائل و رفع آنها به برنامه ریزی، کار کارشناسی، ارزیابی،  اقدام به موقع و برطرف شدن نقص ها بستگی دارد در غیر این صورت با قفل شدن منابع روبه رو هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در ادامه بیان کرد: تجلیل از واحدهای صنعتی و خدماتی که اقدامات محیط زیستی قابل توجهی داشته اند، گام مثبتی در پررنگ شدن ارتباط پایدار و هدفمند صنعت با محیط زیست است و جای چنین برنامه هایی در استان و کشور خالی است.

محسن جعفری نژاد بسطامی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه واحدهای صنعتی و محیط زیست به ادبیات مشترک برسیم و گام های موثرتری در ارتقای توسعه پایدار در کشور برداریم.

وی یاداور شد: قرن ۱۸ همزمان با انقلاب صنعتی ، تحول اقتصادی گسترده ای در در اروپا رخ داد اما منجر به افزایش آلودگی در شهرها شد که با توجه به این تجربیات دنیا در دهه ۶۰ میلادی به این نتیجه رسید که اقتصاد و تکنولوژی و پایداری توسعه باید در کنار هم باشد و از آنجا اقتصاد سبز شکل گرفت که می بایست در روند توسعه صنعتی به تجربیات دنیا در این خصوص توجه داشته باشیم.

جعفری نژاد بسطامی گفت: توسعه پایدار واژه مترقی و مهمی است که با ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گره خورده است و نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از رونق تولید، برنامه و هدف ما را مشخص کرده است که چگونگی استفاده از این رهنمودها به برنامه ریزی و نحوه اجرای برنامه ها توسط مدیران بستگی دارد.

وی موضوع آلودگی هوا را به پایدار نبودن توسعه در کشور مربوط دانست و بیان کرد: یکی از مواردی که می توانیم در این مسیر هدف گذاری کنیم اقتصاد سبز است و استفاده نکردن از ابزارهای تکنولوژی موجب شده است تا لاجرم با هزینه بالا ، به هوای پاک قبلی برسیم.

وی تاکید کرد: در شروع استقرار واحد صنعتی باید ضوابط محیط زیستی را رعایت کرد تا هزینه برای کشور به همراه نداشته باشد و امروز خوشحالیم که این نگاه مترقی را در مدیران استان همدان می بینیم.

وی یاداور شد: امسال مقرر کردیم تمام واحدهای صنعتی استان برنامه های خود را برای سال آتی در حوزه محیط زیست در راستای حمایت های سازمان حفاظت محیط زیست از واحدهای صنعتی مبتنی بر برنامه و هدف در اختیار قرار دهند.

وی خواستار جدی گرفتن پایش آنلاین و خود اظهاری توسط واحدهای صنعتی شد و گفت: آلایندگی یک واحد صنعتی علاوه بر هزینه های اقتصادی، هزینه های اجتماعی بالایی در پی دارد که باید به خواست مردم احترام گذاشت و دغدغه های مردم را در راستای محیط زیست جدی گرفت و ما امروزه پاسخگوی مردمی هستیم که ولی نعمت ما هستند و به آنها خدمت می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان نیز بیان کرد: این شرکت از ابتدا با ۱۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرد و اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان همدان فعال هستند.

بادامی بیان کرد: ۳۰ شهرک و منطقه ویژه اقتصادی، منطقه ویژه مبتنی بر فناوری های برتر و شهرک فناوری در استان فعال است که همگی از خدمات گاز به عنوان سوخت پاک برخوردارند.

وی ادامه داد: وجود مشوق های مالیاتی و تخفیفات در شهرک های صنعتی را از جمله مزایای قرارگیری واحدها در این شهرک ها دانست و گفت: در مناق محروم ۱۰ سال و در سایر مناطق ۷ سال معافیت مالیاتی برای واحدهای مستقر در این شهرک ها در نظر گرفته می شود.

وی گفت: ضوابط محیط زیستی برای همه واحدهای صنعتی در نظر گرفته می شود و اکنون در ۱۰ شهرک صنعتی تصفیه خانه فاضلاب داریم که آخرین تصفیه خانه ها در ناحیه صنعتی سامن، سهند و کشمش پاک کنی های ملایر احداث شده است که در کنترل آلودگی ها نقش دارند.

وی اظهار کرد: پاسب فاضلاب تصفیه خانه های شهرک های صنعتی عمدتا در بخش کشاورزی و فضای سبز استفاده می شود و  ۱۵۰ هکتار فضای سبز در این نواحی ایجاد شده است که با روش قطره ای آبیاری می شوند.

وی با بیان اینکه ارزیابی و مطالعات زیست محیطی لازمه هر شهرک صنعتی است خاطرنشان کرد: تا تاییدیه محیط زیست نباشد، هیچ واحد صنعتی مجوز نمی گیرد و شرکت شهرک های صنعتی از استارت آپ ها و مطالعات و پژووهش های محیط زیستی در نواحی صنعتی استقبال می کند.

وی توجه به مسئله بازیافت ضایعات صنعتی را از رویکردهای این شرکت در ساتان دانست و گفت: استفاده از ضایعات گچی در تولیدسیمان، و خروجی تصفیه خانه ها در تولیداتی مانند فولاد، از جمله اقدامات موثر در مسیر حفظ محیط زیست در مجموعه صنعتی استان همدان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این مراس بیان کرد: امنیت کشاورزی را نمی توان با قربانی کردن محیط زیست به دست آورد و پایداری تولید با حفظ محیط زیست و منابع از اولویت های این سازمان است.

محمدرضا شهسواری گفت: بسیاری از فاکتورهای امنیتی کشور به بخش کشاورزی گره خورده است اما نمی توانیم با فدا کردن محیط زیست امنیت غذایی را به دست آوریم.
وی تاکید کرد: در این مسیر برنامه های گوناگونی در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اجرا می شود که موجب استانداردسازی روند تولید در کشاورزی است.
گفتنی است در پایان این مراسم مدیران عامل ۱۲ واحد صنعتی و خدماتی استان، مسئولان واحدهای HSE صنایع استان و رابطان دولت و واحدهای صنعتی مورد تجلیل قرار گرفتند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات