امکانات موجود با جمعیت سالمند شهر هم‌خوانی ندارد

امکانات موجود با جمعیت سالمند شهر هم‌خوانی ندارد

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، اصغر برشان در برنامه زنده تلویزیونی اینجا اصفهان، اظهار کرد: بازنشستگان سه دسته هستند، تامین اجتماعی ، کشوری و لشکری که ۱۱۹ هزار بازنشسته زیر مجموعه تامین اجتماعی، ۵۵ هزار نفر زیر مجموعه کشوری و 126 هزار نفر نیز بازنشسته لشکری هستند.
وی افزود: بر اساس آمار بهزیستی استان اصفهان در سال 95 چیزی حدود 260 هزار سالمند در شهر اصفهان زندگی می‌کردند که البته این عدد فقط سالمندان حقوق بگیر را شامل می‌شود. اما بر اساس برآوردها در شهر اصفهان 300 هزار سالمند زندگی می‌کنند که باید پاسخگوی نیاز این عزیزان باشیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: سالمندان در دسته‌‎های متعددی تقسیم می‌شوند، یک دسته از سالمندان می توانند زندگی خود را بگذرانند و از نظر مالی و جسمی مشکلی ندارند.یک دسته دارای تمکن مالی هستند ولی توان اداره زندگی را ندارند و دسته دیگر نه تمکن مالی و توان و بنیه برای زندگی کردن ندارند. دسته دیگر توان مالی امکانات دارند و نیازمند حضور در منزل هستند .
برشان تصریح کرد: متولی اصلی سالمندان سازمان بهزیستی است ، سالمندان مقیم مراکز 1000 نفر هستند که ۸ مرکز از آنها مراقبت می‌کنند و متاسفانه  فقط ۲ مرکز نگه داری از سالمندان در اصفهان وجود دارد .هزینه نگه داری سالمند بالغ بر یک میلیون تومان است و رشد جمعیت سالمندان در اصفهان از میانگین کشوری بالاتر بوده و قطعا اولویت دولتمردان باید فکر اساسی برای این موضوع باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار سالمندان با مراکز موجود اصلا همخوانی ندارد، گفت: خوشبختانه هم باورهای فرهنگی و هم قدردانی از بزرگترها در کشور هنوز وجود دارد، اما گاهی گرفتاری‌های روزانه و نداشتن فرزند، سالمند را دچار تنهایی می کند. امروز سازمان بهزیستی کشور بایستی مراکزی را همانند یک خانه و آپارتمان یا اقامتگاهی تجهیز کند که در آنها مراکز درمانی و ورزشی وجود داشته باشد. باید از سرمایه گذاران برای چنین سرمایه گذاری هایی دعوت شود.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شرکت های خدماتی امروز یک بخش کوچکی از این کارها را انجام می دهند اما متاسفانه این افراد آموزش دیده نیستند. بهزیستی باید آن دسته از افرادی که در کلانشهرهایی مثل اصفهان  نیاز به مسکن دارند را شناسایی و آنها را با افراد سالمند دارای مسکن آشنا کند تا یک همزیستی مسالمت آمیز زیر نظر بهزیستی آغاز شود.
برشان تاکید کرد: مدیریت شهری باید بداند یک چهارم جمعیت شهر اصفهان سالمند است و باید بسترهایی را برای آنها فراهم کند، در پارک ها نیز باید بستر هایی را فراهم کرد. نکته مهم این است که اگر بهزیستی سرمایه گذاری هایی کرد باید شهرداری مساعدت هایی را داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و لشکری به عنوان متولی اصلی این افراد را رها کرده و فقط به جریان حقوق بسنده می کنند. این صندوق ها هم باید به صحنه بیایند و امکاناتی را برای بازنشستگان داشته باشند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کارت منزلت از فعالیت‌های مهم در شهر است چراکه این کارت می‌تواند برای بازنشسته تخفیفاتی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، میراثی و ... داشته باشد.در دنیا وقتی فردی بازنشسته می‌شود بر دولت‌ها وظیفه است که امکاناتی را برای آنها فراهم آورند.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات