کاهش هدر رفت آب در اردستان

کاهش هدر رفت آب در اردستان

در سال جاری  هدر رفت آب در شبکه آبرسانی اردستان به ۱۷ درصدکاهش یافت
مدیر آب و فاضلاب اردستان گفت:  در سال ۹۱ میزان هدر رفت آب در منطقه اردستان حدود ۲۴ درصد بوده که به صورت فیزیکی و ظاهری هدر می رفت  که با برنامه‌ریزی‌هایی فنی که انجام دادیم هم اکنون این رقم به ۱۷ درصد کاهش یافت
سید عباس شریعت مدار در نشست خبری افزود: برای پیشگیری از هدر رفت آب نسبت اصلاح  چهار کیلومتر شبکه فرسوده  آب‌ ۴۰۰ فقره انشعابات آب و تعویض ۴۰۰ فقره کنتور های خراب  در دستور کار قرار گرفت  که در نتیجه این اقدامات ، آمار هدر رفت آب کاهش یافت.
وی ادامه داد: به بیش از ۶ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح  ۱۵ کیلومتر شبکه  فرسوده آب در شهرهای مهاباد و اردستان در راستای پیشگیری از هدر رفت آب نیاز داریم.
شریعتمدار  با بیان اینکه هم اکنون مصرف سرانه آب در اردستان حدود ۱۵۹ لیتر در شبانه روز است خاطر نشان ساخت: با اقدامات فنی و برنامه‌ریزی‌هایی فرهنگی و اجتماعی که انجام شده در سال جاری مصرف سرانه  آب  به  حدود ۱۵۹ لیتر در شبانه روز  به ازای هر نفر کاهش پیدا کرده است. این در حالیست که در سال ۹۲ مصرف سرانه آب به ازای هر نفر در شبانه روز حدود ۱۹۰ لیتر بوده است.
وی افزود:البته هنوز برای دستیابی ۱۲۰ لیتر در شبانه روزاست  فاصله داریم که امیدواریم در آینده نزدیک  به این میزان برسیم.
مدیر آبفا اردستان با اشاره به چگونگی  تأمین آب  شرب شهرستان اردستان گفت:  اردستان تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ است بطوریکه آب شرب تخصیص یافته از طریق خطوط انتقال  به طول ۱۵۰ کیلومتر به منطقه  اردستان انتقال پیدا می‌کند.
وی  اظهار کرد: متوسط ورودی آب اصفهان به اردستان ۸۵ لیتر بر ثانیه است.  البته با توجه به وضعیت جوی و اقلیم آب وهوایی اگرمنطقه  در تامین آب شرب مشترکین  دچار کمبود آب شوداداره آبفا از منابع داخلی خود که شامل چاه‌های آب شرب که کاملاً بهداشتی است استفاده می‌کند.
شریعتمدار عنوان کرد:طی دو سال اخیر با حفر و تجهیز  چاه جدید  ۱۰۰ لیتر در ثانیه بر آبدهی منابع داخلی افروده شد .
وی با اشاره به برنامه‌های اداره آبفا  اردستان در خصوص مصرف بهینه  آب شرب  گفت:   در فصل تابستان  افزایش دما مهمترین عامل مصرف آب در منطقه است زیرا شهروندان از کولرهای آبی استفاده می کنند همچنین  داشتن منازل ویلایی با متراژ بالا و به تبع آن باغچه‌های بزرگ، ازدیگر  دلایل افزایش مصرف آب در اردستان است.
شریعتمدار تصریح کرد: مهمترین پروژه‌های آبفا منطقه اردستان که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اجرا شده یا در حال اجرا هست بالغ بر ۸۱ میلیارد ریال بوده و پروژه ساخت اداره آبفای بخش مهاباد هم در دست اجرا است
وی این طرح‌ها را شامل حفر چاه جدید و لوله‌کشی یک هزار و ۵۰۰ متر شبکه، تجهیز و آماده‌سازی پمپاژ ایستگاه شماره ۲، اجرای طرح‌های کنترل فشاربا ساخت هفت حوضچه، اجرای شبکه فاضلاب شهرک ۲۰۹ اردستان به طول سه کیلومتر با ۳۰۰ انشعاب، توسعه شبکه دوم و مرحله سوم آبرسانی اردستان به طول ۶ کیلومتر با نصب ۱۰ شیر برداشت برشمرد.
مدیر آب و فاضلاب اردستان حفر و بهره‌برداری از چاه جدید و تجهیز چاه شماره یک زواره همچنین توسعه شبکه آب و تجهیز چاه شماره ۲، دیوارکشی مخزن آب شهر مهاباد و اجرای طرح کنترل از راه دور چاه‌ها و مخازن شهرهای  مهاباد و اردستان را از دیگر اقدام‌های انجام شده عنوان کرد
شریعت مدار پروژه‌هایی را که در سال ۹۸ اجرا شده و یا در حال اجر است بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: توسعه و اجرای شبکه آب شیرین اردستان در فاز ۳ به طول ۶ کیلومتر، تجهیز و آماده‌سازی چاه جدید مهاباد برای شهروندان آن منطقه، پروژه و حفر پروژه چاه در شهر اردستان و ادامه اجرای شبکه فاضلاب اردستان از مهمترین پروژه‌هایی بوده که انجام شده است.
مدیر آب و فاضلاب اردستان با بیان اینکه با اقداماتی که برای جلوگیری هدر رفت آب انجام دادیم  منجر به کاهش حوادث شد تصریح کرد: با اقداماتی که به منظور کاهش هدر رفت آب انجام دادیم  موجب شد بیش از ۶ درصد کاهش حوادث انشعابات داشتیم این در حالیست که هنوز نیاز به ۳۰ کیلومتر اصلاح شبکه آب داریم.
شریعت مدار در خصوص اجرای شبکه فاضلاب در شهرستان اردستان گفت: اجرای شبکه فاضلاب در اردستان حدود ۴۰ کیلومتر انجام شده که این میزان به طور ۱۰۰ درصد در بافت جدید شهر اردستان انجام شده و برآورد می‌شود با اجرای ۷۰ کیلومتر شبکه، تمام شهر اردستان،  تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند
وی ادامه داد:. با توجه به هزینه بالای اجرای شبکه فاضلاب اعتبارات دولتی جوابگوی آن نیست و نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم، که بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد که باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.
وی با اشاره به تعداد مشترکین آب در اردستان افزود:تعداد ۳۵ هزار نفر تحت پوشش آب شهری و پنج هزار نفر نیز در ۳۰ روستای شهرستان تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند.
وی افزود: شهرستان اردستان دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ مشترک آب است که آحاد آن ۲۰ هزار واحد را شامل می‌شود.
مدیر آبفای شهرستان اردستان گفت: مشترکین فاضلاب شهرستان اردستان دو هزار و ۲۰۰ فقره بوده که به صورت آحادی سه هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی و غیر مسکونی هستند.
وی ابراز داشت: جمعیت شهری اردستان صددرصد تحت پوشش شبکه آب شرب سالم بهداشتی هستند  و تاکنون ۴۰درصد  شبکه فاضلاب اردستان اجراء شده است
شریعتمدار  با بیان اینکه  صد درصد جمعیت شهری اردستان از آب شرب کاملا سالم و بهداشتی برخوردار هستند خاطرنشان ساخت: برای تامین آب شرب مشترکین در فصل گرما  از چاه‌های آب شرب کاملاً بهداشتی و دارای کیفیت استفاده می‌کند که در اردستان از دو حلقه و در زواره از سه حلقه جهت تامین آب شرب مشترکین استفاده می شود همچنین ازسوی مراجع ذی صلاح به طور مستمر کیفیت آب شرب مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد..
مدیر آبفای شهرستان اردستان تصریح کرد: آب شهر بخش مهاباد از طریق انتقال آب چاه به آب شیرین کن با  دبی ۱۴ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.
وی گفت: اردستان دارای شبکه آب شیرین مجزا به صورت استاندارد و مهندسی می باشد بطوریکه  در فصل تابستان و مواقع بحران از  شبکه مجزا به منظور تامین آب شرب مشترکین در منطقه استفاده می شود به گونه ایی که در مجموع  ۵۱ شیر برداشت در سطح شهرهای اردستان ،زواره و مهاباد  برای برداشت عمومی نصب شده است .
شریعت مدار افزود: برای رفاه حال مردم و استفاده از آب شرب سالم در شهر زواره ۲۰ کیلومتر شبکه آب شرب  با ۲۵ شیر برداشت، اردستان با ۱۳ کیلومتر شبکه و ۲۰ شیر برداشت و مهاباد با پنج کیلومتر شبکه و شش شیر برداشت اجرایی شده است.
مدیر آبفای شهرستان اردستان تاکید کرد: از شبکه دوم آب برای مواقع بحران استفاده می شود این درحالیست که این شبکه دارای زیر ساخت  لازم جهت کارت الکترونیکی برداشت آب  نیزمی باشد .
شریعتمداربا تاکید بر توزیع عادلانه آب در مطقه اردستان گفت: با نصب ۶ فقره شیر فشار شکن در  شهرهای اردستان و زواره  فشار آب  از ۶ اتمسفر به ۳ اتمسفر کاهش یافت که درنهایت منجر به توزیع عادلانه آب گردید
مدیر آبفای شهرستان اردستان همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه ۴۵ درصد شبکه فاضلاب در اردستان اجرا شده است، برای ادامه این پروژه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است.
وی افزود: مطالبات اداره آبفای شهرستان اردستان از بخش‌های خصوصی، دولتی و مسکونی بیش از ۲۰ میلیارد ریال است که مبلغ پنج میلیارد ریال آن مسکونی و مابقی از بخش‌های خصوصی و دولتی است.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.


لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یک شرکت در شهر اصفهان می باشد

      نظرات