رویکرد جدید در بافت‌فرسوده تهران

رویکرد جدید در بافت‌فرسوده تهران

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irدر تهران برای رفع یک چالش قدیمی در بافت‌فرسوده - جلب رضایت مالکان به نوسازی- سیاست «ایجاد ارزش‌افزوده در املاک» به اجرا درمی‌آید به طوری که در مناطقی از شهر که جزو بافت‌فرسوده محسوب می‌شود اولویت حمایت‌های مالی، از ساخت‌وساز مسکونی به ساخت‌وسازهای تجاری و اقتصادی تغییر پیدا می‌کند.

این برنامه که برای ایجاد انگیزه اقتصادی در بین صاحبان املاک‌مسکونی فرسوده در دستور کار مجری نوسازی شهر تهران قرار گرفته به این صورت اجرا می‌شود که شهرداری در نقاط فرسوده پایتخت زمین‌هایی را برای احداث مجتمع‌های تجاری و خدماتی تعیین و آن را با شرایط ویژه شامل تخفیف در عوارض و تامین تسهیلات ساخت در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا با احداث آنها، محله از حالت فرسوده به منطقه‌ای پرتردد و دارای ارزش‌افزوده تبدیل شود.

مسوولان سازمان نوسازی شهرداری در این باره معتقدند، سیاست جدید برای ساخت‌وساز در ۱۰ منطقه از شهر تهران از یک‌سو می‌تواند نقطه شروع اعلام رضایت مالکان املاک فرسوده به نوسازی محل سکونت‌شان باشد و از سوی دیگر، رغبت سازنده‌های مسکونی را به مشارکت یا سرمایه‌گذاری در این مناطق افزایش می‌دهد.

در حال حاضر نقطه‌ ضعف محله‌های فرسوده تهران نبود اماکن تجاری و خدماتی است که این کمبود در مقابل تراکم بیش از حد مسکونی، جلوی رشد ارزش املاک منطقه را مسدود کرده است.

به همین منظور در مناطقی از شهر تهران که جزو بافت‌فرسوده‌ قرار دارند، شهرداری بین ۳ تا ۱۰ پروژه اقتصادی در هر منطقه شامل کاربری توام مسکونی و تجاری تعریف کرده است به گونه‌ای که تعداد این پروژه‌ها در هر منطقه چند برابر تعداد پروژه‌های نوسازی

مسکونی است.

مدیران سازمان نوسازی شهرداری تهران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مشارکت ساکنان بافت‌فرسوده پیش‌شرط اصلی نوسازی این مناطق است که برای انجام آن، فقط و فقط باید انگیزه اقتصادی در بین مالکان ارتقا پیدا کند.

همچنین احداث مجتمع‌های تجاری در بافت‌فرسوده باعث تردد از سایر نقاط شهر به این مناطق خواهد شد که این نیز در رشد ارزش املاک موثر خواهد بود.

 

 

 

    نظرات