تالاب میقان اراک سرمایه زیستی استان

تالاب میقان اراک سرمایه زیستی استان


به گزارش  روابط عمومی محیط زیست استان مرکزی، نشست تخصصی بررسی وضعیت زیست محیطی تالاب میقان اراک که با حضور لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، باقرزاده مدیرکل دفتر اکوسیستم تالابی سازمان محیط زیست ، طهماسبی مشاور رییس سازمان و دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبارو جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.
«احمدرضا لاهیجان‌زاده» در این نشست تخصصی گفت:  بودجه عمرانی کشور در سال ۹۹ افزایش ندارد اما برای اعتبارعمرانی محیط‌زیست ۲۰ درصد افزایش دیده شده که بخش قابل توجهی از آن برای تالاب‌ها در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تعیین حق‌آبه تالاب‌ها به صورت جدی در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست است و تاکنون تکلیف حق‌آبه بیش از ۳۳ تالاب مهم کشور مشخص شده و ۱۱ تالاب اصلی دیگر که در خود کانون  تولید گرد و غبار دارند نیز باید در اسرع وقت در خصوص حق‌آبه تعیین تکلیف شوند.
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: تالاب‌ها از بزرگترین نعمت‌های خدادادی هستند که باید برای حفظ آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نکرد.
لاهیجان‌زاده یادآور شد: سازمان محیط‌زیست تلاش مکرری را برای رسیدن به سطح اجرایی قوانین مختلف حوزه زیست محیطی داشته که یکی از آن‌ها که در سال ۹۶ به ثمر نشست قانون حفاظت از تالاب است و این قانون بسیار قوی‌تر از قوانین چهارگانه محیط زیست است.
وی اظهار داشت: محیط‌زیست استان مرکزی باید طرح جامعی برای تالاب میقان اراک به عنوان سرمایه زیستی این استان ارایه کند و وظایف دستگاه‌ها به صورت شفاف در آن مشخص شود و در کارگروه ملی حفاظت از تالاب‌ها به تصویب برسد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین در خصوص توسعه گردشگری در تالاب ها بیان کرد: توسعه گردشگری یکی از کاربری های ویژه برای تالاب ها در تمام دنیاست و در واقع گردشگری بهره برداری مسئولانه و پایدار از مواهب طبیعی است که کمترین آسیب و بیشترین درآمد پایدار و منفعت را می تواند برای جوامع محلی داشته باشد و صدمه به منطقه وارد نمی کند. بر روی گردشگری تاکید داریم و هر مجموعه ای در این راستا سرمایه گذاری کند نگاه مثبتی به آنها خواهیم داشت.
در این نشست " رضا میرزائی " مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد : تالاب میقان با ۱۲ هزار هکتار مساحت در هفت کیلومتری شمال اراک واقع شده است که در سال جاری به کمک بارش های بهاره ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد. این تالاب در فصول کم آبی یکی از اصلی ترین کانون های تولید ریزگرد بود که با اقدامات مناسب محیط زیست و منابع طبیعی و کاشت قره داغ ریزگردها تحت کنترل درآمدند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی افزود: بزرگترین معدن سولفات‌سدیم کشور در این تالاب  فعالیت دارد اما، نباید این حوزه اقتصادی ظرفیت‌های زیست محیطی تالاب را خدشه‌دار کند.
وی تصریح کرد: تالاب میقان اراک ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری است و یکی از زیستگاه‌های دارای قابلیت پرنده‌نگری کشور است، حفظ حقآبه تالاب به‌ویژه در سال‌های کم بارش مورد توجه بوده و یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه پساب فاضلاب شهری وارد این تالاب می‌شود.
"میرزائی" افزود: موضوعات گردشگری و نحوه عملکرد شرکت املاح معدنی ایران و برداشت سولفات سدیم این واحد همواره از دغدغه‌های فعالان زیست محیطی استان بوده است .
وی تاکید کرد: فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در زمان کوچ و حضور پرندگان مهاجر ممنوع است چرا که آرامش تالاب را برهم می‌زند.
بازدید میدانی از تالاب میقان و برج پرنده نگری از دیگر برنامه این نشست تخصصی بود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات