نصب کنتورهای هوشمند آب و برق گامی مهم در مدیریت صحیح مصرف آب...

دومین جلسه شورای حفاظت شهرستان طبس ، با حضور فرماندار ویژه ، مدیران عامل شرکت های صنعت آب استان و سایر اعضای این شورا در محل فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی،مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه تصویب سند سازگاری با کم آبی استان که به عنوان اولین سند در کشور به تصویب وزارت نیرو رسیده است ، اظهار داشت: از جمله اقداماتی که در این سند مورد تاکید قرار گرفته است توجه به کاهش پرت شبکه ها ، سرانه های مصرف ، آبخیزداری و مدیریت آب در بخش کشاورزی است.

" حسین امامی" افزود: مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به صورت جامع مد نظر قرار گرفته است که با تعامل سایر دستگاه های اجرایی در این حوزه می توانیم آب مطمئن و پایدار را برای چشم انداز بلند مدت برای شهرستان  در نظر بگیریم.

وی با اشاره به عدم نصب کنتورهای هوشمند آب و برق در چاه های کشاورزی شهرستان طبس ، خاطر نشان ساخت: به منظور مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی و جبران کسری مخزن دشت ها  و نیز به منظور کمک به کشاورزان، این امکان وجود دارد که خرید کنتورهای هوشمند به صورت اقساطی بر روی چاه های کشاورزی این شهرستان نصب گردد.

امامی ، در ادامه به وضعیت سدهای شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: با بارندگی  مناسب سال گذشته و سر ریزشدن سد نهرین، حدود 2 میلیون متر مکعب از آب این سد برای تامین آب شرب شهر طبس در اختیار آب و فاضلاب قرار داده شده است که در واقع  50 درصد آب در پیک مصرف توسط آب سد نهرین تامین شده است.

وی به آبگیری مناسب سد دره بید نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خط انتقال آب از این سد به تصفیه خانه آب طبس چندین سال به دلیل خشکسالی و عدم آب پایدار در سد بلا استفاده بوده است، در برخی از نقاط نیاز به ترمیم دارد.

وی افزود:در بازدید ها و جلسات متعدد این موضوع بررسی و مقرر شد در اسرع وقت نسبت به ترمیم آنها اقدام شود  تا بتوانیم  از حدود 1 میلیون متر مکعب آب این سد برای استفاده شرب شهروندان طبس در تابستان سال آینده استفاده کنیم .

مدیر عامل شرکت های آب منطقه ای گفت: با توجه به ظرفیت سدهای نهرین و دره بید ، در 2 سال آینده دغدغه ای برای تامین آب شرب طبس نخواهیم داشت، ضمن اینکه یک حلقه چاه از محل طرح مواجه با تنش آبی به شبکه اضافه شده که تا کنون با توجه به آبگیری مناسب سد نهرین به آن نیاز نشده و در صورت عدم آبگیری سد از چاه مذکور می توان استفاده کرد.

وی در خصوص سد کریت نیزگفت: مطالعات رفتار سنجی و پایداری سد در حال انجام می باشد .

وی در رابطه با تامین آب میان مدت شهرستان طبس گفت: پروژه انتقال آب ار چاه های آب نیروگاه به شهر طبس در حال اجرا می باشد که تا کنون 7.5 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه جذب شده که از این مبلغ 3 میلیارد تومان برای خرید لوله و 450 میلیون تومان شیرآلات مربوطه هزینه شده است.

امامی افزود: در سال گذشته برای این پروژه 8 میلیارد تومان جذب اعتبار شده و در هفته آینده عملیات اجرایی پروژه از سمت شهر طبس از مخزن به سمت نیروگاه اجرایی خواهد شد.

امامی همچنین به ساماندهی رودخانه های شهرستان طبس اشاره کرد و اظهار داشت: بخش عمده رودخانه های داخل شهر عباس بیک و زین آباد مطالعه و آگهی نیز شده است تا برای شهروندانی که ادعای مالکیت دارند جهت عدم تضییع حقوق مالکین تعیین تکلیف شود.

در این جلسه مدیران امور منابع آب ، امور آب و فاضلاب شهری و روستایی و مدیر اداره منابع آب شهرستان طبس نیز، گزارش از حوزه عملکردی خود ارائه  و سپس بخشداری های مرکزی ، دستگردان و دیهوک مسائل و مشکلات و درخواستهای خود را در حوزه های تامین آب شبکه های آبرسانی ، رودخانه ها و غیره بیان کردند.

همچنین مقرر شد  برای برخی سازه های آبخیزداری شهرستان طبس که بلاتکلیف بوده و متولی مشخصی ندارد ،کارگروهی متشکل از جهاد کشاورزی ، آبخیزداری و آب منطقه ای و برخی از دستگاه های ذیربط تشکیل و تعیین تکلیف گردد که در صورتی که این سازه ها نیاز بوده و در مناطقی قرار داردند که مانع بروز خطر می شوند بازسازی و مرمت شوند.

در پایان، فرماندار طبس با جمع بندی موضوعات مطرح شده، نصب هر چه سریع تر کنتورهای هوشمند آب و برق و همچنین تسریع در پروژه انتقال آب از نیروگاه طبس و اصلاح خط انتقال آب از سد دره بید شد تا در تابستان بتوان در اوج مصرف بخشی از آب سد دره بید وارد شبکه کرد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات