ضرورت حفظ محیط زیست استان‌های شمالی با تدبیر در تامین و مهار آب/ اجرای ۱۱هزار میلیارد تومان پروژه‌های صنعت آب و برق در استان گیلان

ضرورت حفظ محیط زیست استان‌های شمالی با تدبیر در تامین و مهار آب/ اجرای ۱۱هزار میلیارد تومان پروژه‌های صنعت آب و برق در استان گیلان


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۲ پروژه زیربنایی برق استان گیلان افزود: در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، تاکنون به استان‌های مختلف رفته‌ایم و گیلان، هجدهمین استان در مسیر این پویش است که تا پایان سال به همه استان‌ها در چارچوب این پویش سفر خواهیم کرد.
اردکانیان گفت: هدف اصلی این پویش که نمونه‌ای از تلاش‌ها و فعالیت‌های دولت در تمام بخش‌هاست این است که مردم به حقوق مسلم خود که لذت بردن از داشته‌ها و دستاوردهاست برسند.
وی افزود: توان لازم برای انجام کارها و امیدوار بودن به آینده به این وابسته است که به اندازه کافی به داشته ها و دستاوردهای خود اتکا داشته باشیم.
وزیر نیرو گفت: این پویش در نخستین هدف خود به دنبال این است که با وجود تمام سختی های ناشی از تحریم ها که همه شهروندان را هدف قرار داده چرخ های توسعه و عمران کشور در حال گردش است و هدف دیگر آن انعکاس این شرایط به جامعه جهانی و تلاش در جهت منصرف کردن آنها از این کاری است که آنها را به اهدافشان نمی‌رساند.
وی با تاکید بر اینکه شکستن ملت ایران آرزویی است که به گور برده خواهد شد، گفت: ما در صحنه های مختلف، این امتحان را پس دادیم، تحریم های هوشمند و گسترده هم یکی از این صحنه هاست که با موفقیت و به مدد بردباری و تلاش ملت ایران پشت سر گذاشته خواهد شد.
اردکانیان با اشاره به تبعات جنگ تحمیلی گفت: ایستادگی امروز ما نتیجه برخاستن ملت ایران پس از جنگ تحمیلی و رسیدن به خوداتکایی است. به همان نسبت هم از تحریم ها استقبال نکردیم و نمی کنیم ولی اکنون که تحمیل شده می خواهیم نسل جدیدی از تاب آوری و خوداتکایی را بویژه در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به عنوان عایدی تحریم ها به نسل های حاضر و بعد هدیه کنیم.
وی با قدردانی از استاندار گیلان و دیگر استانداران برای پیگیری مطلوب مسایل اجرایی اظهار داشت: در بخش برق، برای طرح هایی که امروز در استان گیلان افتتاح می کنیم افزون بر یکصد میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. اما با نگاه دقیق این رقم باید دو برابر شود چرا که به همین میزان هم در چگونگی به ثمر رساندن این طرح ها صرفه جویی شده است.
اردکانیان گفت: بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از ظرفیت های موجود استفاده شده که اگر نمی شد برای همین طرح ها رقم سرمایه گذاری دو برابر می شد.
وزیر نیرو ادامه داد: جدول عملکرد امروز نشان می دهد که پیک مصرف برق گیلان در تابستان ۹۸  نسبت به سال گذشته کمتر از نیم درصد بود و این حاکی از انجام کار وسیع در حد ساختن یک نیروگاه است.
وی افزود: امروز ۱۷۱ پروژه در استان گیلان با اعتبار ۱۱هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و ۱.۹ میلیارد یوآن چین در دست اجراست.
اردکانیان با اشاره به ضرورت تنوع بخشی به منابع مالی در اجرای پروژه ها گفت: امید است تا تابستان ۹۹، تعداد قابل توجهی از این پروژه ها به ثمر برسد.
وی با اشاره به بهره برداری سه پروژه در چارچوب این پویش در استان گیلان گفت: علاوه بر برخورداری جمعیت ۲۰هزار نفری روستایی در قالب این پروژه ها، همزمان پروژه های مهمی از جمله پست برق، نیروگاه مقیاس کوچک ۲۴ مگاواتی و آبرسانی به ۲۹ روستای دیگر کلنگ زنی می شود.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به لایروبی تالاب گیلان گفت: مسئولیت اصلی با سازمان حفاظت از محیط زیست است و ما هر جایی این سازمان اجازه داده رودخانه های منتهی به تالاب را لایروبی کرده‌ایم.
وزیر نیرو گفت: در استان گیلان متوسط ۱۰۰۰میلی متر بارش داریم که امسال ۴۱۰ میلی متر بارش داشتیم که ۱۰ درصد از پارسال کمتر است و این ۱۰۰۰ میلی متر نزدیک به ۵ میلیارد متر مکعب منابع آب سطحی فراهم می کند.
اردکانیان با اشاره به اهمیت بهره برداری از سدهای لاستیکی گفت: سرسبزی این استان بیش از هر چیزی به کشاورزی بستگی دارد و این موضوع در گرو حفظ کشاورز با توجه به مسئله آب است.
وی افزود: باید در جهت حفظ محیط زیست استان های شمالی نسبت به تدارکات منابع مهم آب اقدام کنیم از جمله آنها با رعایت تمام ملاحظات فنی و مهندسی و زیست محیطی، احداث سد است.
وزیر نیرو افزود: در حالی که مصرف ما در گیلان حدود ۶۰درصد منابع آب این استان است. گیلان ۵ میلیارد متر مکعب منابع آب دارد اما چون امکان نگهداشت نزولات را ندارد بیش از ۲میلیارد متر مکعب از استان های دیگر که بارش آنها یک پنجم بارش استان گیلان است و نیاز آنها به مراتب زیاد است باید از آنجا آب منتقل شود.
اردکانیان گفت: در جهت حفظ محیط زیست، کشاورزی و مولد ماندن استان های شمالی کشور باید فکر جدی برای تامین و مهار آب این استان ها داشته باشیم که امیدوارم همین کار را به کمک نمایندگان مجلس به صورت حساب شده و برنامه ریزی شده در سال های پیش رو در صدر برنامه ها قرار دهیم.


لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات