سه واحد صنعتی در اصفهان سوخت خود را به مازوت تغییر دادند

سه واحد صنعتی در اصفهان سوخت خود را به مازوت تغییر دادند

-بابک صادقیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحدهای صنعتی در شعاع تاثیرگذار بر روی کلانشهر اصفهان و چند شهر اطراف در چند روز گذشته به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی، سوخت خود را تغییر داده و از مازوت استفاده کردند که پس از پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و دادستانی اصفهان و با تمهیدات انجام شده و همکاری شرکت گاز استان، سوخت این واحدها مجدد به گاز طبیعی برگشت.

وی اظهار داشت: این واحدهای صنعتی در روزهایی که هوای اصفهان و شهرهای بزرگ استان آلوده بود اقدام به استفاده از سوخت مازوت کردند که با پایش‌ها و بازرسی‌های شبانه‌روزی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و برخی گزارش‌های مردمی، شناسایی شدند.

صادقیان تصریح کرد: این اقدام واحدهای صنعتی مذکور در تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر تاثیر گذار بود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام غیر زیست محیطی در شرایط پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی صورت گرفت، تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای پیشگیری از تکرار چنین تخلف‌هایی، با حمایت مراجع قضایی پیگیری‌های لازم  را درباره رعایت ضوابط زیست محیطی و حفظ سلامت جامعه انجام خواهد داد.

وی همچنین درباره فعال نبودن سامانه پایش کیفی هوای اصفهان در روز پنجشنبه پنجم دی توضیح داد: امروز به دلیل اختلال‌ها و قطعی سرویس یکی از اپراتورهای مخابراتی، امکان دریافت اطلاعات و داده های کیفی هوا از ایستگاه‌های مستقر در سطح شهرها وجود نداشت.

صادقیان درباره غیر فعال شدن برخی از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا افزود: این دستگاه‌ها به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شد و در تلاش هستیم مشکلات فنی، برطرف و این ایستگاه‌ها فعال شوند البته این کار نیازمند هزینه‌های سنگین مالی است.

نفت کوره یا مازوت (Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است.

به دلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا به‌ویژه در شرایط پایداری جوی به‌وجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان از سال ۹۲ با هدف کاهش آلودگی هوا متوقف شده است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و با وجود تاکید همه مردم، مسوولان و کارشناسان برای رفع آن، همچنان این مصیبت دامنگیر این خطه بوده و این روزها نیز شدت آن افزایش قابل توجهی یافته است.

این چالش جدی به تعطیلی مدرسه‌ها در روزهایی از سال تحصیلی منجر شد بطوریکه از آبان تا اوائل دی امسال، مدرسه‌های کلانشهر اصفهان و تعدادی از شهرهای تابعه این استان حدود ۱۲ روز تعطیل بود.

ماه آذر امسال، هوای کلانشهر اصفهان در پنج روز ناسالم برای عموم، ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز سالم بود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات