چهارمین گردهمایی بزرگ دوام ثامن برگزار شد

چهارمین گردهمایی بزرگ دوام ثامن برگزار شد

چهارمین گردهمایی بزرگ دوام ثامن برگزار شد

همزمان با روز ملی مقابله با زلزله و بلایای طبیعی، چهارمین گردهمایی بزرگ دوام ثامن برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این گردهمایی که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران شهری و استانی و هزاران نفر از اعضای گروه های دوام ثامن در سالن شهید بهشتی برگزار شد، گفت: درطول سال های اخیر برنامه ریزی خوبی برای آموزش های لازم در جهت مقابله با بحران برای گروه های دوام ثامن انجام شده است.
وی اضافه کرد: هر شهری که از تجهیزات مناسب و شهروندان آماده برخوردار باشد در مقابل بحران ها آسیب کمتری را تجربه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برای توسعه شهرها به مشارکت شهروندان نیاز است، اظهارکرد: چه بهتر که این شهروندان افرادی آموزش دیده و متخصص در زمینه های مختلف از جمله مقابله با شرایط بحرانی باشند که گروه های دوام ثامن در همین مسیر آموزش های لازم را فراگرفته و از آمادگی خوبی برخوردار هستند.
یعقوبی تصریح کرد: کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی در کنار بیش از 3 میلیون نفر جمعیت سالانه پذیرای حدود 30 میلیون زائر است، با توجه به این موضوع ضرورت تشکیل گروه های دوام ثامن وآمادگی مقابله با بحران نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه باید به سمت تقویت این گروه ها با ارائه آموزش های بیشتر و با کیفیت تر حرکت کنیم، ادامه داد: شورای شهر و مدیریت شهری نیز با جدیت از موضوعات مرتبط با ایمنی و مقابله با بحران و تشکیل گروه های تخصصی دوام ثامن در جهت ارتقای آمادگی شهر مشهد در مقابله با شرایط بحرانی حمایت خواهد کرد.
* آموزش به ۸ هزار شهروند در قالب طرح دوام ثامن
وحید اکلملی، رییس گروه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد نیز در حاشیه این برنامه گفت: در اجرای طرح دوام ثامن، شهرداری مشهد به ۸ هزار نفر از شهروندان آموزش‌های مقدماتی این طرح را ارائه کرده است.
وی افزود: تا پایان سال جاری ۲ هزار داوطلب دیگر نیز از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند و در گام بعدی ارائه آموزش‌های تخصصی برای این داوطلبان آغاز خواهد شد.
* حضور بیش از 9000 نفر در قالب گروه های دوام ثامن
در ادامه موحدی زاده، نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: برای افزایش سطح آمادگی مقابله با بحران نیازمند اقداماتی هستیم که تشکیل گروه های دوام ثامن یکی از این اقدامات بوده است.
وی افزود: شهر مشهد با بیش از 3میلیون نفر مجاور و سالانه ده ها میلیون نفر زائر نیازمند تدابیری برای افزایش سطح آمادگی با بحران است که بر همین اساس هزاران نفر از شهروندان در قالب گروه های دوام ثامن با فراگیری آموزش های امداد و نجات، آماده مقابله با بحران و کمک رسانی به مجاوران و زائران در هنگام بروز بحران هستند .
موحدی زاده تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری مشهد با تاکید بر اجرای برنامه جامع مدیریت بحران و آماده سازی شهر در مقابل حوادثی مانند زلزله و سیل، آتش سوزی و سایر حوادث توانسته است با مشارکت شهروندان بیش از 9 هزار نفر را در قالب گروه های امداد و نجات و واکنش سریع دوام ثامن درمحلات مختلف مشهد آماده مقابله با بحران کند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر این اساس از ابتدای سال 98 تا کنون بیش از هزار نفر در کلاس های آموزشی مدیریت بحران حضور یافته و آموزش های لازم در رابطه مقابله با بحران را فرا گرفته اند که دراین میان حضور جوانان دلگرم کننده است.
* ضرورت توجه مدیریت شهری به موارد خطرآفرین
همچنین بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارکرد: دوام ثامن یکی از جلوه های مشارکت شهروندان در امور شهر است و تحقق چیزی که چند دهه نخبگان و کارشناسان بر آن تاکید داشته اند که اداره شهرها بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست .
وی افزود: داوطلبان گروه های دوام ثامن در محلات مختلف شهر فعال هستند و خود را آماده مقابله با بحران های احتمالی می کنند، این گونه مشارکت ها در سایر بخش ها نیز می تواند اتفاق بیفتد.
گندمی تصریح کرد: ما بحران را به قبل از بحران و بعد از بحران تقسیم کرده ایم، اکنون و قبل از بحران با ارائه آموزش های لازم به گروه های دوام ثامن این گروه ها را برای مقابله با بحران آماده می کنیم تا در هنگام بحران به سرعت نسبت به امداد و نجات مردم اقدام کنند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در کنار ارائه آموزش های لازم به گروه های دوام ثامن همه باید نسبت به اقداماتی که می تواند برای مردم خطر آفرین باشد حساس بوده و مدیران شهری نیز باید نسبت به ساخت و سازهای غیر مجازحساسیت نشان داده تا شاهد کاهش بناهای غیر اصولی و خطر آفرین باشیم.
گفتنی است؛ در این گردهمایی مانور زلزله توسط گروه های دوام ثامن انجام و سرود رسمی دوام ثامن مشهد از سوی حدود 300 نفر از اعضای گروه های دوام ثامن شهرداری مشهد به صورت کر اجرا شد.

مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات