بهسازی لرزه ای و تغییرات بنیادی در حوزه شهرسازی، ضرورتی برای کاهش مخاطرات زلزله

بهسازی لرزه ای و تغییرات بنیادی در حوزه شهرسازی، ضرورتی برای کاهش مخاطرات زلزله


بهسازی لرزه ای و تغییرات بنیادی در حوزه شهرسازی، ضرورتی برای کاهش مخاطرات زلزله

۷۶ درصد از مساحت کشور ما در حوزه های با خطر بالا و بسیار بالا در برابر زلزله قرار دارد که جمعیتی حدود ۸۰ درصد کشور در این محدوده ها زندگی می کنند.
در همین حال، برابر آمار سال ۱۳۹۵، حدود ۴۳ درصد واحدهای مسکونی کشور فاقد اسکلت هستند و مقاومت پایینی در برابر زلزله های بزرگ دارند.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که به مناسبت سالگرد زلزله بم سخن می‌گفت، افزود: بر مبنای برآوردهای کلی به طور متوسط ، ریسک خسارت احتمالی زلزله در کشور،سالانه حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است که هزینه گزافی بر پیکره اقتصادی کشور وارد می کند، اما مهمتر از آن، تلفات جانی، مهاجرت و لطمات اقتصادی است که در تجربه زلزله های بزرگ ایران بارها مشاهده شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با زلزله و جبران خسارت های آن باید از تجربیات کشورهای زلزله خیز و موفق در زمینه ساماندهی امور شهری و مقاوم سازی شهرها در مناطق زلزله خیز استفاده کرد،  گفت: در صورتی که هزینه های گزاف امدادرسانی و جبران خسارت های مادی و معنوی حوادث طبیعی نظیر زلزله و سیل، در مسیر بهسازی لرزه ای و ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه شهرسازی و تمهیدات ضروری برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه استفاده شود، نتایج به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود.
بیت اللهی افزود: مهمترین رویکرد ما در مدیریت بحران مخاطرات طبیعی همانگونه که رخداد زلزله های بم،  کرمانشاه و سیل های اول سال جاری نشان داد، اقدامات پیشگیرانه و اهمیت دادن به این اقدامات در کلیه برنامه های توسعه و عمرانی کشور است. اگر بتوان ساز و کار مدیریت بحران کشور را در امر پایش و کنترل اجرای برنامه‌های عملیات پیشگیرانه در حوزه مخاطرات طبیعی متحول کرد، این اطمینان وجود دارد که میزان خسارت ها و تلفات جانی مخاطرات در سرزمین ایران به طور چشمگیری کاهش یابد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات