پارک ملی دریایی دیر نخیلو به عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران تایید شد

پارک ملی دریایی دیر نخیلو به عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران تایید شد


به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان انجمن مردم نهاد طرح سرزمین، در نشست اسفندماه ۱۳۹۷ که در شهر سلاله کشور عمان برگزار شد، پنج منطقه از ایران را به عنوان مناطق مهم پستانداران دریایی معرفی کردند. دو منطقه به صورت مشترک با کشورهای کویت و پاکستان و سه منطقه نیز با نام‌ آب‌های ساحلی نخیلو، جزایر غرب هرمزگان و سواحل شمالی هرمز از ایران ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داوود میرشکار، مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی و سواحل سازمان محیط زیست، با بیان اینکه از میان مناطق ارائه شده پارک ملی دیر نخیلو، بر اساس پایش‌های صورت گرفته بوسیله معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر  و انجمن مذکور، در زمینه شناسایی و برآورد جمعیت پستانداران دریایی در پنج سال گذشته و مستندات ارایه شده به عنوان منطقه مهم پستانداران دریایی انتخاب شد. ولی سایر مناطق به دلیل کمبود پایش و اطلاعات، به عنوان کاندیدا برای انتخاب در لیست انتظار قرار گرفت تا با انجام تحقیقات بیشتر و تکمیل شدن مستندات به عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران دریایی انتخاب شوند.
این گزارش می افزاید: انجمن مردم نهاد طرح سرزمین، با معرفی و رهنمودهای تخصصی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و علاقمندی پتروشیمی نوری پروژه ای را با هدف حفاظت از گونه حیات وحش در این استان به عنوان اولین پایش دریایی و پژوهش مستمر بر روی گونه دلفین آغاز می‌ کند.

گفتنی است دلفین گوژپشت اقیانوس هند با نام علمی  Sousa plumbea یکی از گونه‌های خانواده دلفین است که در این منطقه زندگی می کند و پس از بررسی مجدد اطلاعات و با توجه به وضعیت حساس این گونه از سال ۲۰۱۵  در رده گونه "در معرض خطر انقراض " در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار گرفته است. جمعیت این گونه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، نامشخص است و تنها مشاهدات گذشته از این گونه در دو منطقه که به طور دائمی، قابل رویت بوده است؛ یکی در استان بوشهر و منطقه پارک ملی دیر نخیلو و دیگری در استان خوزستان در خور موسی. البته طی مشاهدات پراکنده ای در آب‌های خورخوران و میناب در استان هرمزگان و گواتر در استان سیستان و بلوچستان نیز دیده شده است.
هدف کلی این پروژه حفاظت از این گونه است و در حوزه حفاظت به جوامع محلی، آموزش و بررسی تهدیدات نیز پرداخته شده است.
براساس این گزارش، پروژه تحقیقاتی حفاظتی مذکور، در سال پنجم خود قرار دارد و تاکنون ۱۰۱۶ روز-نفر، در پارک ملی دریایی دیرنخیلو و منطقه حفاظت شده مند فعالیت داشته اند.‌
لازم به ذکر است، سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از دلفین گوژپشت با مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در این منطقه و برای آشنایی، اطلاع رسانی و حساس سازی آموزش‌هایی را در مدارس، کتابخانه ها، تعاونی های صیادی و صیادان شهرستان های ساحلی استان برای گروه‌های مختلف انجام داده است.

از دیگر فعالیت های معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها بررسی جمعیت پستانداران دریایی در سواحل هرمزگان و مکران بوده که طی سال گذشته با همکاری تیم جایکا انجام شده و نتایج آن باعث غنای برنامه جامع حفاظت از محیط زیست دریایی استان هرمزگان شده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات