خرید و فروش مسکن مهر، قانونی یا غیر قانونی؟

خرید و فروش مسکن مهر، قانونی یا غیر قانونی؟

www.BanaNews.irدر حالی که دست اندرکاران، خرید و فروش مسکن مهر را غیر قانونی می دانند، برخی از افراد امتیاز مسکن مهر را در بنگاه های مسکن به صورت قولنامه ای خرید و فروش می کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) درحالی که در قانون اولیه مسکن مهر، خرید و فروش این نوع مسکن مجاز شمرده نشده و مالک آن شخص متقاضی اولیه عنوان شده است، با این حال یک مسوول وزارتخانه مربوطه، خرید و فروش مسکن مهر را بعد از اتمام مراحل ساخت آن جایز دانسته است.

در زمان حاضر برخی از افراد واجد شرایط دریافت مسکن مهر در استان تهران، به دلیل اینکه این واحدهای مسکونی دور از مرکز شهر هستند، اقدام به فروش امتیاز خود به صورت نیمه تمام و یا پس از ساخت کامل مسکن می کنند.

برخی مسوولان این نوع معاملات را صحیح و برخی نیز غیرقانونی می دانند.

این دوگانگی سبب آن شد تا نقطه نظرات مسوولان و دست اندرکاران مسکن مهر را برای روشن شدن اذهان عمومی پیگیری کنیم که در این گزارش نقطه نظرات آنان را مرور می کنیم.

رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران خرید و فروش مسکن مهر را خلاف قانون دانست و گفت: براساس قانون متقاضیان مسکن مهر باید فقط خود استفاده کننده از این مسکن ها باشند.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دریافت کنندگان مسکن مهر اجازه ندارند این قبیل واحدهای مسکونی را بفروشند زیرا طبق قانون فقط خود افراد متقاضی باید از استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مسکن مهر اجازه داده است که این نوع واحدها فقط به اجاره واگذار شوند، ادامه داد: مسکن مهر دست مشاورین املاک نیست که بخواهند در آن دخل و تصرفی داشته باشند و یا آن را خرید و فروش کنند.

خسروی گفت: مقرر است در آینده نزدیک با اعتبارات و تسهیلات وزارت مسکن و شهر سازی و همکاری مشاوران املاک بخشی از فعالیت های مسکن مهر به مشاوران املاک تفویض شود تا مانند دیگر کشورها اجاره این نوع مسکن با ارایه تسهیلات باشد.

مدیر انجمن اسلامی صنف مشاورین املاک تهران نیز خرید و فروش مسکن مهر را خلاف قانون دانست و گفت: مسکن مهر برای افراد کم درآمد جامعه درنظر گرفته شده است؛ بنابر این نباید خرید و فروش شود تا این افراد هم بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند.

کاظم معماری مقدم اظهار داشت: اگر بنا باشد مسکن مهر خرید و فروش شود؛ دلال بازی به آن وارد شده و دیگر در اختیار افراد کم درآمد جامعه نخواهد بود.

یکی از مشاوران املاک منطقه پرند به خبرنگار ایرنا گفت: خرید و فروش این نوع مسکن غیر قابل انجام است و کسی نمی تواند مسکن مهر را خرید و فروش کند.

احد جعفریه افزود: قانون اجازه واگذاری مالکیت مسکن مهر را به فردی غیر از متقاضی اولیه نمی دهد.

یکی از مشاوران مسکن در منطقه هشتگرد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما با تنظیم یک مبایعه نامه قدم اول را برای فروش مسکن مهر بر می داریم و بعد از تنظیم مبایعه نامه آن را در سامانه رهگیری ثبت و متقاضی خرید باید مشابه خرید و فروش های معمولی بدنبال کارهای مربوطه باشد.

گل محمدی افزود: قیمت این نوع مسکن نیز با توافق طرفین است و معمولا هر چقدر که فروشنده تا زمان فروش برای مسکن مهر پرداخت کرده باشد، بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان بالاتر به فروش می رسد.

مدیرعامل شهر جدید پرند نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت : هنوز از سوی دولت تصمیمی برای خرید و فروش مسکن مهر اعلام نشده است.

سعید صابونی افزود: بنابر این خرید و فروش این نوع مسکن بر اساس قانون ممنوع است و هیچ سازمان یا ارگانی نمی تواند این نوع معامله را ثبت کند.

وی ادامه داد: عرصه این مسکن ها در اختیار دولت است اما برای اعیان آن سند شش دانگ صادر می شود، بنابر این شاید در آینده بتوان این نوع واحدها را خرید و فروش کرد اما این بستگی به تصمیم دولت دارد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسکن مهر به ابتکار دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری و در پاسخ به فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تهیه مسکن ارزان برای مستضعفان به اجرا درآمده است.

سیدمجتبی بیگدلی افزود: این امر سبب شده هیچ مجوزی برای خرید و فروش آن صادر نشود و در آیین نامه های آن نیز چنین چیزی پیش بینی نشده است. لذا خرید و فروش آن غیرقانونی است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

بیگدلی، خرید و فروش مسکن مهر را خلاف قانون دانست و اظهار داشت: تمام کسانی که در خرید و فروش مسکن مهر دستی داشته باشند یا طرف مشورت قرارگیرند، مجازات خواهند شد.

علی متقی معاون شعبه یکی از بانک های مسکن منطقه مجیدیه در تهران نیز انتقال وام های مسکن مهر به غیر از فرد متقاضی را غیرقانونی ذکر کرد و به خبرنگار ایرنا گفت:این وام ها را به هیچ عنوان نمی توان به شخص دیگری انتقال داد چرا که از مکانیزم های خاصی برخوردار است.

سرپرست دفتر مسکن مهر اداره کل تعاون تهران نیز با غیر قانونی خواندن خرید و فروش مسکن مهر گفت: خرید و فروش امتیاز مسکن مهر ممنوع است.

هوتن بالی نژاد افزود:درحالی که تمام جوانانی که از سال ۱۳۸۴ دارای ملکی نبوده باشند، می توانند با مراجعه به سایت مسکن مهر برای ثبت نام اقدام کنند دیگر چه نیازی به خرید و فروش آن است.

 

 

    نظرات