ویلاسازی در طبیعت بکر سامان/ مصنوعی کردن منطقه با ساخت و ساز

ویلاسازی در طبیعت بکر سامان/ مصنوعی کردن منطقه با ساخت و ساز

ویلاسازیهای گسترده در حال نابود کردن طبیعت بکر منطقه سامان چهارمحال و بختیاری است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ موقعیت اقلیمی و تاریخی از مناطق بسیار جذاب و دیدنی و بکر ایران است که با داشتن منابع طبیعی غنی، جاذبه­های فراوان گردشگری و اکوسیستم­های نادر از جمله مناطق مورد توجه باستان شناسان، اکولوژیست­ها و توریست­ها قرار گرفته است.

وجود جاذبه­ های گردشگری همچون دشت لاله واژگون، یخچال­های دائمی زرد کوه بختیاری، پیست اسکی چلگرد و کوهسارهای چشم نواز تنها بخشی از جاذبه ­های این استان است که در چند سال اخیر مورد توجه گردشگران و سرمایه­ گزاران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وجود دو رودخانه مهم کشور، یعنی زاینده رود و کارون در این استان که از کوه­های این منطقه سرچشمه می­گیرند و حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از آن خارج می­شود، می­طلبد که با توجه به حساسیت موضوع آب و تولید آن در کشور به پوشش گیاهی این منطقه توجه خاصی شود.

شهر سامان به عنوان یکی از شهر­های استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد و نیز بخشی از پیکره پرجاذبه ایران زمین دارای ویژگی­ها و قابلیتهای با ارزش کم نظیر و گاهی منحصر به فرد و توأم با جذابیت­های تاریخی و فرهنگی است.

بخش سامان و روستاهای آن را به عنوان مهمترین منطقه گرشگری و شلوغ ترین منطقه این استان می توان برشمرد.

شهر سامان دارای جاذبه‌های زیادی در جهت گردشگری و صنعت توریسم است زیرا آب و هوای شهر سامان و باغات بادام، گردو و ... در این شهر و همچنین زاینده رود و تفرجگاه­های حاشیه ای آن همراه با دهکده‌های توریستی اطراف آن و آثار تاریخی از قبیل پل زمانخان و همچنین آسیاب‌های آبی که در اطراف زاینده رود قرار دارند، جاذب توریست هستند.

همچنین اهمیت ویژه این شهر در این است که در میان مسیر گردشگری اصفهان، شهرکرد قرار دارد و هر دو این شهر‌ها از مناطق گردشگری کشور محسوب می شوند و شهر سامان که در این مسیر قرار گرفته از این امکان برخوردار است.

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا فراقوش دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دو طرف جاده با هوای پاک به وجود آمده است .

این مسیر به دلیل وجود مجموعه‌های تفریحی درمحل پل زمانخان و شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهر‌های استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست. در مسیر زاینده رود هنوز مناطق صنعتی مستقر نشده از این رو هوای مطبوع و باغهای سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است و باغها و جنگلهای حاشیه زاینده رود بر جاذبه‌های شهر سامان افزوده است.

ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز اقدامهای انجام شده برای رفاه گردشگران، این ناحیه را در زمره مهمترین قطبهای گردشگری استان قرار داده است.

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است.

ویلاسازی در منطقه

اما در حال حاضر ساخت و ساز بی رویه ویلا در شلوغ ترین منطقه توریستی چهار محال و بختیاری موجب به هم خوردن زیبایی این منطقه شده است.

زیبایی این منطقه به خاطر قرارگرفتن پل تاریخی زمانخان در کنار طبیعت کوهستانی، رودخانه خروشان زاینده رود و درختان سر به فلک کشیده آن است که هم اکنون ساخت و ساز های بی رویه ویلاهای رنگین موجب از بین رفتن زیبایی طبیعی این منطقه شده است.

روزگاری در روی پل تاریخی زمانخان هر بینده ای از صدای آب، طبیعت سبز و کوهستان رو بروی پل لذت می برد و به دور از هیاهوی شهر دمی را تازه می کرد واز زیبای طبیعی این منطقه خاطرات قشنگ می نگریست.

اکنون تنها تفکر کسانی که روی پل می ایستند تاسف خوردن به نابودی این همه زیبایی است و چگونگی نابودی کوه است.

اکنون با ایستادن بر رو پل تاریخی زمانخان ویلای های با شکل های هندسی و معماری مختلف مشاهده می شود و آن منظره های طبیعی زیبا جای خود به سلیقه های متفاوت رنگی داده است.

هم اکنون کار به جایی رسیده صعب العبور ترین قسمت کوهستان روبروی پل را با سنگ چین کردن آماده برای ساخت ویلا می کنند واین در حالیست که مردم و مسافران در این منطقه از کمترین امکانات رفاهی برخوردار هستند.

نابودی کوهستان و مصنوعی کردن آن

یکی از مسافران این منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر با نارضایتی از این مسئله اظهار داشت: حاشیه اطراف رودخانه به همه مردم تعلق دارد، چرا به بهانه رشد گردشگری و ... زیبایی منطقه از بین برده اند و این شهرک توریستی فقط متعلق به صاحبان ویلا هاست و مردم عادی نمی توانند وارد این شهرک شوند.

وی بیان داشت: این شهرک ویلایی در ابتدای شروع با هدف عمومی بودن کلید خورد اما هم اکنون به شهرکی خصوصی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه زمینی که متعلق به مردم بوده است و همه مردم باید از این نعمت استفاده می کردند را به افراد خاصی اختصاص داده اند، بیان داشت: زیر ساختهای گردشگری در این محل باید برای عموم در نظر گرفته می شد و مردم اکنون با کمبود جای نشستن وکمبود پارکینگ مواجه نبودند.

مسافر دیگری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خیلی جالب است زیبایی کوه را دارند با سنگ و سیمان مصنوعی می کنند ویک محیط طبیعی زیبا به سادگی در حال مصنوعی شدن است و هیچ ارگان و مسئولی به این مسئله توجه ندارد.

وی با بیان اینکه زیبایی گردشگری این منطقه در حال نابودی است و به راحتی درحال تبدیل شدن به یک محیط مصنوعی است، عنوان کرد: از بین بردن کوهستان و مصنوعی کردن آن به بهانه سود شرکت و تعدادی مردم مرفه شایسته نیست.

وی با بیان اینکه کوهستانهای اطراف این منطقه به تمام مردم متعلق است، بیان داشت: از مسئولان مانند استاندار، میراث فرهنگی و ... درخواست داریم که جلوی ساخت و ساز بی رویه ویلا و از بین بردن طبیعت بکر این منطقه بگیرند.

شهردار سامان اظهار داشت: دهکده سیاحتی عمران زاگرس با اهداف ایجاد منطقه گرشگری عمومی بوده است در صورتی که شرکت عمران توسعه زاگرس از این موقعیت به سمت هدف خصوصی استفاده کرده و درنهایت از اهداف اصلی طرح خارج شده است.

محسن حیدری عنوان کرد: به دلیل اینکه از اهداف خارج شده یکسری بدبینی های مردمی و مشکلات زیادی در این منطقه ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: دهکده سیاحتی زاگرس مکمل محدوده توریستی پل زمانخان که یک پروژه مهم و ملی است با نیت خاص و اهداف خاص آغاز شده بود.

وی تصریح کرد: این طرح از اهداف اصلی خارج شده است.

وی بیان داشت: دهکده سیاحتی زاگرس مال همه مردم است وهم اکنون درحریم شهر سامان است واین شرکت زیرساختهای مورد تعهد خودش را انجام نداده است.

وی اذعان داشت: دهکده توریستی زاگرس طبیعت زیبای آن منطقه را بهم زده و ساختمانها بر اساس موقعیت طبیعی ساخته نشده اند و این خودش یک معضل است.

وی عنوان کرد: هرچه سریعتر باید ساخت و ساز ویلا توسط این شرکت قطع شود و اینجا را ترک کند و مدیریت را به مسئولین این شهر واگذار شود.

یک فعال محیط زیست ومنابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: حاشیه زاینده رود یکی از نقاط گردشگری استان ویکی از نقاط پر جاذبه استان چهار محال و بختیاری است.

هومان خاکپور با بیان اینکه حریم رودخانه ها متعلق به تمام مردم است، بیان داشت: اتفاقی که متاسفانه در حال رخ دادن در حریم رودخانه ها زاینده رود است چه آنهایی که جنبه گردشگری دارند و چه آنهایی که جنبه گردشگری ندارند موجب تضییع حقوق تمام مردم است.

وی عنوان کرد: تصرف ساحل رودخانه ها ضایع کردن حقوق عموم مردم است.

وی با بیان اینکه مشابه ساخت و ساز ویلا در کنار رودخانه زاینده رود را در کنار سواحل دریای خزر داریم که در حال حاضر دارای مالک خصوصی است و عموم مردم از این سواحل بی بهره هستند، اظهار داشت: حدودا ۹۰ درصد از سواحل دریای خزر در حال حاضر دارای مالک خصوصی است و عموم مردم نیز از این سواحل بی بهره هستند.

وی با بیان اینکه لحاظ کردن سیستم استاندارد فاضلاب در ویلا های کنار سواحل بسیار پر هزینه است، عنوان کرد: ساخت ویلا ها در کنار محیط های آبی در حال حاضر بسیار کم هزینه است و هنگامی ویلا سازی پر هزینه می شود نظارت کامل بهداشتی صورت بگیرد و نصب سیستمهای استاندارد فاضلاب در ویلا ها صورت گیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی که نظارت درست بر سیستم فاضلاب ویلاها نمی شود شاهد ساخت و سازهای بی رویه ویلاها هستیم.

وی بیان داشت: متاسفانه ما شاهد این ساخت و سازها در کنار زاینده رود هستیم وساخت ویلا در این مکانها اگر به صورت بهداشتی انجام شود و سیستم فاضلاب ویلاها و مکانهای عمومی نظارت لازم انجام گیرد هیچکس با توجه به هزینه های بالا حاضر به ساخت و ساز ویلا در حاشیه رودخانه زاینده رود نیست و پاسخگوی هزینه بالای فاضلاب مایع یا جامد این ویلاها نخواهد بود.

خاکپور یادآور شد: اگر سیل عظیمی با دور برگشت بالا در حاشیه زاینده رود اتفاق بافتد مابا تخریب گسترده و نابودی سرمایه ها با توجه به ساخت و ساز هایی که تا به حال انجام شده شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر سیلی در رودخانه زاینده رود رخ دهد باعث می شود دهانه پل های که در مسیر رودخانه هستند بگیرند و خسارتهای هنگفتی به باغات و حتی سکونتهای روستایی اطراف رودخانه وارد شود.

وی اذعان داشت: بنابراین ما نباید اجازه دهیم درحریم سیلابی رودخانه ساخت و ساز انجام شود و ساخت و ساز نباید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه ما مشکل فاضلاب مایع را درمحیط های اطراف رودخانه ها و محیط کنار آبی رودخانه ها را داریم ادامه داد: متاسفانه ما مشکل پسماند جامد زباله ها هم در این مناطق داریم واین یکی از معضلات زیست محیطی حاشیه رودخانه ها در سراسر کشور است و استان ماهم بی بهره از این معضل نیست.

وی با بیان اینکه در کشور ما در مدیریت زباله کاستیهای زیادی مشاهده می شود، تصریح کرد: در مناطق ویلایی نیز به وفور شاهد زباله و تخریب اکوسیستم منطقه هستیم.

خاکپور با بیان اینکه حاشیه رودخانه به ویژه پیش رودها یک حالت تالابی ایجاد کند و یک زیستگاه محیطی هم برای جانوران آبزی و کنار آبزی است، ادامه داد: ساخت و سازها بی رویه موجب یک تهدید جدی برای پرنگان و جانوران این مناطق است.

این فعال محیط زیست ومنابع طبیعی با بیان اینکه ویلا سازی که در کنار حاشیه رودخانه ها اتفاق می افتد باعث می شود مسیرهای طبیعی که حیوانات کنارآبی برای آب خوردن از رودخانه استفاده می کنند بسته شود، ادامه داد: این جانوران برای آب خوردنشان دچار مشکل می شوند و مسیرهای طبیعی آب خوردن حیوانات با ساخت و ساز ویلا دراین مناطق از بین می روند.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه این مسیرها بسته می شود آرامش پرندگان و جانوران نیز از بین می رود.

وی عنوان کرد: این محیط ها معمولا متعلق به همه مردم است وبه هر حال باید شرایطی را ایجاد کنیم که همه مردم بتواند از این منطقه استفاده کنند.

خاکپوربا بیان اینکه موضوع دیگر به بخش دولتی بر می گردد، بیان داشت: این موضوع به سازمان میراث فرهنگی مربوط می شود که باید با همکاری وزارت کشور طرحی را داشته باشند که این حقوق عمومی ضایع نشود.

وی یاد آور شد: وقتی که ما در این منطقه برنامه نداریم موجب می شود آنهایی که یک مقدار وضع مالی و رفاهی بیشتری دارند موجب می شود که بتوانند به آنجا بروند و استفاده کنند و حقوق دیگران ضایع کنند.

وی تاکید کرد: باید سازمانهای مربوطه مانند میراث فرهنگی، بخشداری ها یا دهیاری ها به دنبال یک برنامه ریزی و یک طرح گردشگری برای این منطقه باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه بخش اکوسیستم و زیست محیطی سازمان محیط زیست وارد شود بیان داشت: در دستگاه دولتی دفاع ازحقوق این زیستگاه جانوری محیط زیست است که باید دخالت داشته باشد و طوری برنامه ریزی کنند که این مسیرها بسته نشود و شرایطی که آنجا ایجاد می شود باعث تنش برای حیوانات نشود.

 

    نظرات