ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری

ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری

www.BanaNews.irمناسب سازی فضاهای شهری به ویژه تأکید و توجه به پیاده روسازی مقوله ای جدی است که از جهات مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در زندگی شهروندان و جامعه شهری تأثیر عمده و نقش برجسته ای دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طراحی مناسب و بکارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش های از شهر مانند پارک ‌ها، برخی میادین، پیاده ‌روها و مراکز تجاری تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری بر جای می ‌گذارد.

از طریق مناسب سازی فضاهای شهری تمامی افراد اجتماع دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه های مختلف زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان است، خواهند داشت.

از دیدگاه برنامه ریزان، شهر سالم، شهری است که تمامی شهروندان بتوانند از فضاهای آن بهره مند شوند، این فضای شهری باید ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد.

با مناسب سازی می توان با معلولان در تعامل اجتماعی بود

آنچه در دانش طراحی شهری برای فضاهای شهری ارزش است نقش اجتماعی و تعاملی است که این فضا در زندگی جمعی شهروندان ایفا می کند، پس با طراحی مناسب فضاهای شهری و مناسب سازی آن می توان با معلولان در تعامل اجتماعی بود.

در این ارتباط یک کارشناس مسائل اجتماعی نامناسب بودن فضاها در ارتباط با اشخاص دارای معلولیت را از مهمترین مشکلات فضاهای شهری ایران و گیلان دانست و گفت: این مهم در هر دو مورد کالبدی و رفتاری قابل ملاحظه است.

سمیه افشار افزود: رفع موانع در شهر می تواند از اقدامات مهمی باشد که مشارکت هر چه بیشتر معلولان در فعالیت های اجتماعی و حضور در فضاهای شهری را برای آنان تضمین کند.

وی عنوان کرد: تأمین شرایط زندگی از مهمترین عوامل جذب معلولان در جامعه است که این مهم تنها از طریق مناسب سازی فضاهای شهری امکانپذیر است.

این کارشناس ادامه داد: سازگار ساختن فضاهای شهری با نیازهای افراد معلول در واقع بازگرداندن آنان به اجتماع است، با مناسب سازی فضاهای شهری و مشارکت تمام اقشار جامعه در تأمین منابع مادی و مالی موجب گسترش خدمات اجتماعی و بهبود امکانات اقتصادی می شود و این امر به ویژه برای اشخاص معلول از اهمیت ویژهای برخوردار است.

وی یادآورشد: در حال حاضر مهمترین بحثی که در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری برای اشخاص با معلولیت مطرح است، برداشتن موانع در مسیرهای حرکتی و مناسب سازی برای این قشر است.

بنابراین مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد معلول و کم توان نه تنها از نظر حمل و نقل و جابجایی بلکه از دیدگاه اجتماعی و بعد انسانی نیز حائز اهمیت است، معیار مطلوب یک محل برای معلولان و جانبازان مناسب بودن فضای شهری اطراف با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است.

مناسب سازی ضرورتی در روند توسعه جامعه است

مدیرکل بهزیستی استان گیلان مناسب سازی را ضرورتی در روند توسعه جامعه دانست و گفت: مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و حتی عموم مردم، زیرساختی برای روند توسعه جامعه است که این مسئله چیزی جز توسعه زیرساختهای فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را برای حضور، رفت و آمد و توسعه فضاهای شهری در جامعه دربرندارد.

کیانوش کوچکی نژاد همچنین از مناسب سازی و اصلاح وضعیت مکان فیزیکی سیستمهای خودپرداز بانکها برای استفاده آسان معلولان در استان خبرداد و افزود: با همکاری و هماهنگی دفتر فنی استانداری گیلان، شهرداری رشت، سازمان نظام مهندسی و انجمن پیمانکاران برای استانداردسازی همه ساختمانهای اداری و مکانهای عمومی و به منظور دسترسی آسان همگان از جمله معلولان آسانسور نصب می شود.

وی عنوان کرد: تمامی شهرداران شهرهای گیلان یکی از بوستانهای شهر خود را به صورت نمونه و به طور کامل برای معلولان مناسب سازی خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان ادامه داد: مناسب سازی فضاها و مکانهای عمومی به بزرگترین اقلیت جامعه که همان معلولان هستند، این امکان را می دهد تا با دسترسی آسان بتوانند از خدمات و استفاده از آنها بهره مند شوند.

وی یادآورشد: هم اکنون بیش از ۳۵ درصد از فضاهای عمومی استان گیلان همانند پارکها، کتابخانه ها، فضاهای ورزشی، فرهنگی و خیابانها مناسب سازی شده اند.

بدین ترتیب تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه در یکی دو دهه اخیر سبب شده که اشخاص معلول به میزان قابل توجهی در جامعه جذب شوند اما وجود برخی موانع به ویژه در عرصه برنامه ریزی شهری و شهرسازی بسیاری از فضاهای شهری فاقد شرایط لازم برای حضور این قشر در جامعه است.

نهضت پیاده روسازی بطور گسترده ای در گیلان اجرا شود

استاندار گیلان در این باره گفت: بهسازی معابر شهری با هدف بهبود عبور و مرور شهروندان و ساماندهی و زیباسازی محیط شهری امری ضروری است.

مهدی سعادتی افزود: درحال حاضر نهضت پیاده روسازی بطور گسترده ای در دستور کار قرار دارد و با پیگیری مسئولان با جدیت تمام در حال اجراست.

وی همچنین تصریح کرد: اقداماتی که در خصوص ساخت، تعویض کفپوش و بهسازی پیاده روها انجام شده با مد نظر قرار دادن شرایط لازم برای عبور و مرور همه افراد به ویژه معلولان، جانبازان و سالمندان صورت می گیرد.

استاندار گیلان پیاده روسازی و ایجاد فضای مناسب عبور و مرور در بازار بزرگ رشت را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به حضور همیشگی شهروندان در این بازار و ضرورت تسهیل در عبور و مرور آنان این اقدام باید به نحو احسن انجام شود.

وی افزود: پیاده روها امروزه بعنوان قسمت مهمی از شهرها محسوب می شوند که تلاش در راستای زیبا و مناسب سازی این محیط، اولویت دارد.

سعادتی در ادامه پیاده روسازی را بخشی از خدمات شهری دانست و یادآورشد: این امر سبب ایجاد فضای مناسب برای ارتقای کیفیت برخوردهای اجتماعی و انجام فعالیت های روزمره جمعی و زنده شدن فضاهای شهری و ایجاد علاقه در افراد جامعه برای استفاده از این فضاها می شود.

به هر حال برنامه ریزی شهری در ارتباط با فضاهای شهری باید طوری صورت پذیرد که توانایی پذیرش تمامی افراد و دسترسی تمامی اقشار جامعه به فضاهای مورد نیاز آنان را در نظر بگیرد درغیر این صورت می توان بیان کرد که فضاهای شهری نامناسب بوده و باید نسبت به مناسب سازی آنان مبادرت کرد.

 

 

    نظرات