بزرگترین پل کابلی کشور در خوزستان به بهره برداری رسید

بزرگترین پل کابلی کشور در خوزستان به بهره برداری رسید

با حضور معاون اول رئیس جمهور، پل لالی به عنوان بزرگترین پل کابلی کشور در جاده ارتباطی مسجدسلیمان به لالی به بهره برداری رسید.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پل لالی که ازجمله پروژه های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا محسوب می شود با ۴۶۰ متر طول، ۷۵ متر ارتفاع پایه ها و ۶۸ متر ارتفاع پایلونها؛ دارای ۱۳٫۵ متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف جهت عبور لوله های نفت و گاز است.

از آنجایی که با آبگیری سد گتوندعلیا حدود ۲۰ کیلومتر از جاده مسجدسلیمان به لالی در دریاچه قرار گرفته و مستغرق می شود، احداث پل بزرگ لالی و جاده های طرفین آنها با هدف جایگزین کردن محور موجود و برقراری ارتباط بین شهرهای مذکور و عبور لوله های نفت و گاز در منطقه به مرحله اجرا درآمد.

عملیات عبور لوله های نفت و گاز منطقه و اجرای خطوط لوله جدید با همکاری و پیگیری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به اجرا در آمد و اولین خط لوله عبوری از روی پل لالی از نیمه خرداد سال جاری ، عملیاتی شد و نفت را از روی پل بزرگ لالی عبور می دهد.

پل لالی از نوع کابلی و دارای عرشه فلزی با پایه ها و پایلون های بتنی و کابل های ترکه ای بوده و با روش نصب تلفیقی پیشرانی - بالابری در ارتفاع ۱۵۵ متری از کف رودخانه کارون ساخته شده است.

برای احداث جاده های جایگزین و پل لالی با مجموع ۱۶٫۴ کیلومتر در شرایط بسیار سخت کوهستانی و با صعوبت بالای منطقه، چهار میلیون متر مکعب سنگ برداری انجام شده است.

همچنین در این مراسم جاده های جایگزین مسجد سلیمان به لالی نیز به بهره برداری رسید. زمان عبور در جاده جایگزین نسبت به مسیر قبلی ۵۰ درصد کاهش می یابد که در نتیجه سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال فقط در مصرف سوخت صرفه جوئی‌خواهد شد.

طول جاده ساحل شرقی حدود ۹٫۴ کیلومتر و طول جاده ساحل غربی حدود هفت کیلومتر است که با سه دهانه تونل در مجموع یک هزار و ۲۰۰ متر از کل مسیر را شامل می شود. پل لالی و جاده های جایگزین محور مسجدسلیمان به لالی در ۱۵ کیلومتری بالادست محور سد گتوندعلیا، حدود سه کیلومتری بالادست پل موجود لالی و بر روی رودخانه کارون برای برقراری ارتباط شهرستان های لالی و مسجد سلیمان احداث شده است.

با توجه به مشخصات این پل و موقیت منطقه پس از آبگیری سد گتوند علیا ؛پل لالی به یکی از جاذبه های خوب گردشگری استان خوزستان تبدیل می شود.

طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا بعنوان بلندترین سد خاکی کشور در استان خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند، به مراحل پایانی عملیات اجرایی خود نزدیک شده و به زودی آبگیری می شود.

 

    نظرات