عدم نظارت بر تولید مصالح ساختمانی

عدم نظارت بر تولید مصالح ساختمانی

www.BanaNews.irرئیس هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان با بیان اینکه نظارتی بر شرکتهای تولیدکننده محصولات غیر استاندارد انجام نمی‌شود، گفت: تنها ۸ شرکت از کل شرکتهای تولیدکننده مواد شیمیایی صنعت ساختمان دارای نشان استاندارد هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالحسن رامین فر امروز در نشستی خبری بابیان این مطلب که متاسفانه ۸۰ درصد از تولیدکنندگان این صنعت، مصالح ساختمانی استاندارد تولید نمی کنند، گفت: ۲۰ درصد باقیمانده که استانداردهای لازم را کسب کرده اند از سوی وزارت صنایع و و دیگر وزارتخانه ها حمایت نمی شوند.

وی افزود: هیچ گونه نظارتی از سوی سازمانها و نهادها بر تولیدکنندگان زیرپله ای انجام نمی گیرد و این افراد با کپی برداری برند دیگر شرکتها، محصول بی کیفیت خود را به فروش می رسانند که این امر باعث تخریب سریع ساختمان می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان تصریح کرد: متاسفانه آمار صحیحی از تولیدکنندگان این صنعت در کشور موجود نیست اما بیش از ۸۰ کارخانه بزرگ و کوچک در سراسر ایران به تولید مواد شیمیایی برای ساختمان سازی می پردازند.

رامین فر با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از مواد اولیه این صنعت وارداتی است، اظهار داشت: ارزش واردات مواد اولیه این صنعت سالیانه حدود ۲ تا ۲٫۵ میلیارد دلار است، این در حالی است که صادرات محصولات تولیدی صنعت شیمیایی ساختمان سالیانه کمتر از یک میلیارد دلار است که در صورت حمایت دولت این رقم می تواند به ۴ میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی با انتقاد از اینکه حمایتی از تولیدکنندگانی که محصولات استاندارد تهیه می کنند نمی شود، افزود: حمایت قطعی از قانون استاندارد اجباری مصالح ساختمانی زمانی شکل واقعی پیدا می کند که متولیان ساخت و ساز در کشور از کاربرد مصالح ساختمانی غیر استاندارد جلوگیری کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان بابیان اینکه تنها ۸ شرکت از کل شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی دارای نشان استاندارد هستند، اظهار داشت: تاکنون ۲۲ شرکت عضو انجمن شده اند و دیگر شرکت ها هنوز به عضویت درنیامده اند.

رامین فر بابیان اینکه هزینه زیادی برای استاندارد سازی محصولات از شرکتها دریافت می شود، گفت: هزینه های آزمایشگاهی هر ۳ ماه یکبار از ۷۰۰ تا یک میلیون تومان برای هر محصول دریافت می شود که رقم بسیار بالایی است.

وی با انتقاد از اینکه ساختمانهای ۲۰ ساله در ایران کلنگی محسوب می شوند، گفت: متاسفانه فرهنگ ساخت و ساز در کشور صحیح نیست و به گونه ای شده که تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد شناخته شده نیستند.

وی افزود: روزانه بیش از ۹۰ هزار تن آوار از شهر تهران به بیرون از شهر فرستاده می شود که بخشی از این آوارها هم در داخل شهر و بصورت غیرقانونی در محله های تهران ریخته می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان تصریح کرد: مسجد جامع اصفهان با عمر ۱۴۰۰ سال هنوز پابرجاست اما ساختمانهای امروزی که در کشور ساخته می شوند عمری کمتر از ۳۰ سال دارند.

در ادامه محمد علی طاهباز عضو انجمن با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها موجب توجه بیشتر سازندگان به هدررفت انرژی شد، گفت: به همین جهت مصرف کنندگان تمایل بیشتری به مصرف مواد شیمیایی در مصالح ساختمانی دارند که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه در درازمدت می شود.

وی افزود: درحال حاضر آجر و بلوکهای سفالی از مصالح ساختمانی انرژی بر هستند و باید از چرخه ساخت وساز خارج شوند و انواع چسب و دیگر مواد شیمیایی برای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد که پرت انرژی را به حداقل کاهش می دهد.

عضو انجمن هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم اغلب سازندگان یا از این مواد استفاده نمی کنند و یا اینکه وارداتی آن را با هزینه زیاد خریداری می کنند.

 

 

    نظرات