پازلي بزرگ با عنوان كمربندي جنوب غرب اصفهان
پازلي بزرگ با عنوان كمربندي جنوب غرب اصفهان
احداث كمربندي جنوب غرب شهر اصفهان به عنوان بخشي از رينگ چهارم استان كه در تعهدات اداره كل راه وشهرسازي است در ايجاد ارتباط بين استانها و شهرهاي جنوبي و غربي كشور بسيار با اهميت است.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه وشهرسازي استان اصفهان، كمربندي جنوب غرب اصفهان در جنوب غرب شهر اصفهان قرار دارد كه اين محور به عنوان تنها راه ارتباطي مناطق جنوبي استان مانند شهرضا، سميرم به مناطق غربي استان مانند مباركه، زرين شهر و دسترسي اين نقاط به استانهاي جنوبي مانند فارس و كهكيلويه و بوير احمد و استانهاي غربي و شمالي شناخته مي شود.
عليرضا قاري قرآن مديركل راه وشهرسازي استان در اين باره گفت: محور اصفهان-شهرضا، ارتباط شهر اصفهان با مناطق جنوبي كشور از قبيل شيراز وياسوج و محور آزادراه ذوب آهن، ارتباط اصفهان با مناطق جنوب غرب كشور مثل زرين شهر و شهركرد را برقرار مي كند كه احداث كمربندي جنوب غرب شهر اصفهان در تسهيل در ارتباط بين اين دو منطقه بسيار نقش مهمي دارد.
وي افزود: طول اين محور كه محور اصفهان- شهرضا وكمربندي شرقي اصفهان را به آزادراه ذوب آهن متصل مي كند جمعاً 17 كيلومتر مي باشد كه از محل پل راهداران (تقاطع غيرهمسطح) در محور اصفهان-شيراز و در حد واسط مجتمع مسكوني شهرك سپاهان شهر ومنطقه پادگان نظامي سپاه شروع وپس از تقاطع با محور ابريشم-آبنيل به محور آزادراه ذوب آهن در محل تقاطع كليشاد ختم مي گردد.
قاري قرآن تصريح كرد: اين پازل بزرگ به چهار قطعه تقسيم بندي شده كه قطعه نخست آن در حال حاضر از كيلومتر صفر الي 12 (محل تقاطع با جاده ابريشم – آبنيل- مباركه) محور به صورت رفت وبرگشت 4 خطه درسالهاي گذشته پايان يافته و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
قطعه دوم آن، پل آبنيل در محل تقاطع محور شهر ابريشم به گردنه آبنيل واقع در كيلومتر12 بهمراه ترانشه برداري عظيم منصوب به ترانشه آبنيل مي باشد كه در حال حاضر پروژه اي با همين نام با پيشرفت فيزيكي 80 درصد و با مبلغ 45 ميليارد ريال درحال اجراست.
قطعه سوم حد فاصل پل آبنيل واقع در كيلومتر12 الي17 بوده كه در سنوات گذشته با مبلغي بالغ بر 35 ميليارد ريال انجام شده و ادامه مسير، نيازمند تامين اعتبار به ميزان 60 ميليارد ريال و انجام عمليات آزادسازي اراضي كشاورزي جهت تكميل مي باشد.
مديركل راه وشهرسازي در خصوص ادامه مسير اظهار داشت: قطعه آخر محل تلاقي كمربندي جنوبي اصفهان با آزادراه ذوب آهن يعني تقاطع غيرهمسطح كليشاد مي باشد كه در حال حاضر پيمانكار اين قطعه مطابق با برنامه زمان بندي پيشرفت بسيار مناسبي در احداث مسير داشته و تاكنون 25 ميليارد ريال جهت تكميل پل هزينه شده است.
گفتني است با توجه به دو موضوع حجم بالاي ترافيك اين محور در سالهاي اخير و اينكه اين راه، مسير دسترسي صنايع بزرگ همچون ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مباركه به استانهاي جنوبي از طريق بزرگراه اصفهان- شيراز و ساير استانها و مناطق جنوبي اصفهان مي¬باشد مي توان به جرات اذعان داشت احداث اين مسير ضمن اينكه مسافت سفر را در بسياري از سفرهاي خارج شهر اصفهان در محدوده اين محور كوتاه نموده و باعث كاهش زمان سفر مي شود، بدليل اتصال به بزرگراه اصفهان- شيراز مسير بسيار مناسب و مطمئني را براي دسترسي مناطق به استانهاي همجوار ايجاد خواهد نمود.
نظرات