وجود بیش از 15 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خراسان شمالی

مهدی اله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شدت آلودگی و غلظت گرد و غبار در این کانون ها کم و متوسط است، افزود: تنها کانون گرد و غبار باشدت متوسط در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم است که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد.

وی افزود: این کانون، بر بخش هایی از شهرستان های جاجرم و اسفراین تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای استان جز بجنورد، ایستگاه سنجش آلودگی هوا ندارند و شناسایی کانون های گرد و غبار در میاندشت، نتیجه مطالعاتی است که در سطح ملی و در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور انجام شده است.

وی افزود: کانون های گرد و غبار با شدت کم نیز در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم شناسایی شده که بیش از ۱۰ هزار هکتار وسعت دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امسال سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار در منطقه میاندشت اختصاص یافته است که این رقم بسیار ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: تخریب عرصه های طبیعی، ضعف پوشش گیاهی و از بین رفتن مراتع، عامل ایجاد و توسعه کانون فرسایش بادی است.

االله پور گفت: اندازه ریزگردهای منطقه میاندشت در حد ۵.۲ میکرون قابل سنجش خواهد بود که البته تهدید ریزگردهای کوچک تر برای سلامت انسان، بسیار بیشتر از غبارهای درشت است زیرا ماندگاری و نفوذ این ذرات در سیستم تنفسی استان بیشتر است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: راه اندازی ایستگاه سنجش ذرات در جاجرم در دست پیگیری است و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. هوای بجنورد، مرکز خراسان شمالی روزهای ابتدای دی ماه جاری، در برخی ساعات برای گروه های حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفت

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات