برگزاری مناقصه برای رفع مشکل شن‌های روان و مسدودی خط‌آهن بم زاهدان

برگزاری مناقصه برای رفع مشکل شن‌های روان و مسدودی خط‌آهن بم زاهدان

www.BanaNews.irمدیر‌عامل شرکت ساخت با بیان اینکه نصب گالری در ۶ کیلومتر از خط‌آهن زاهدان_بم(منطقه شوره‌گز) ۸۰ میلیارد ریال هزینه دارد، گفت: مناقصه اجرای این پروژه به زودی برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ‌درباره وجود شن‌های روان و ماسه‌های بادی در ۶۰ کیلومتر از خط‌آهن کرمان - بم - زاهدان در منطقه شوره‌گز، اظهار داشت: در طراحی پروژه‌ها‌ گاهی اوقات نقاطی از دید مشاور و‌ کارفرما پنهان می‌ماند و برخی مواقع به علت بی‌توجهی به اقلیم مناطق، مشکلاتی پس از بهره‌برداری پروژه بروز می‌کند که عدم پیش‌بینی حرکت ماسه و طوفان شن در بخشی از راه‌آهن بم ـ زاهدان از این قبیل است.

وی با بیان اینکه نصب گالری در قسمت‌هایی از این مسیر ریلی پیش‌بینی و طراحی نشده بود، تصریح کرد: پس از بروز این مشکل مقرر شد ‌برای مقابله با طوفان شن و نصب گالری، برنامه‌ها بررسی و طراحی‌ها انجام شود و در این‌باره اسناد مناقصه نیز تهیه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این مورد نقص پروژه محسوب نمی‌شود، بلکه بخشی از کاری بوده است که باید انجام می‌شده اما صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه رفع این مشکل تا حدی زمان‌بر است، تصریح کرد: این کم‌کاری مانع بهره‌برداری از خط‌آهن زاهدان - بم - کرمان نشد و هم‌اکنون قطار در این مسیر ریلی فعالیت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر این پروژه را به مناقصه ببریم، اظهار داشت: لازم است در راستای مبارزه با طوفان شن، بیش از ۶ کیلومتر گالری در این خط ریلی ساخته شود و دلیل‌ زمان‌بر بودن اجرای این پروژه، شرایط بسیار نامطلوب اقلیمی و کاری برای اجرای فعالیت‌ است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل ریلی از لحاظ اقتصادی بسیار باصرفه است، اظهار داشت: اجرا و نصب این گالری‌ها جزو تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که مطالعات آن انجام و اسناد مناقصه تهیه شده است و به زودی مناقصه برگزار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نصب این گالری‌ها به اعتبار زیادی نیاز دارد، اظهار داشت: ‌اجرای این گالری‌ها حداقل ۸۰ میلیارد ریال هزینه لازم دارد که عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغازخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت تراورس عملیات نگهداری این مسیر ریلی را در قطعه مذکور برعهده دارد، گفت: حمل و نقل ریلی، حمل و نقلی ایمن، روان و پاک است بنابراین به هر حال هر مسیر ریلی که ساخته می‌شود لازم است بدون نقص مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال فارس که راه‌آهن کم‌کاری شرکت ساخت را در اجرای خط‌آهن کرمان-بم-زاهدان دلیل بروز مشکلات بعدی (حرکت شن‌های روان و مسدود شدن ریل) می‌داند، گفت: در طراحی ‌یک مسیر ریلی و جاده‌ای، نظریات بهره‌بردار نیز اخذ می‌شود و بهره‌بردار در تهیه نقشه‌ها نقطه‌نظرات خود را اعلام می‌‌کند بنابراین اعلام کم‌کاری شرکت ساخت در اجرای این پروژه منصفانه نیست.

به گزارش فارس عملیات اجرایی راه‌آهن کرمان ـ بم ـ زاهدان ‌از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ پیشرفت چندانی نداشت؛ تا دور اول سفرهای ریاست جمهوری به استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۴ این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۸۴ مصوبه‌ای ‌در هیئت دولت مطرح شد مبنی بر اینکه عملیات اجرایی این پروژه سرعت گیرد.

‌پس از این مصوبه نقدینگی مطلوبی به پروژه اختصاص یافت و ‌در سال ۱۳۸۸ اتصال ریلی زاهدان به شبکه سراسری خط آهن انجام شد و در خرداد‌ماه همان سال اولین قطار (باری) از طریق ریل به زاهدان وارد شد.

از خردادماه ۸۸ تا ‌سال ۱۳۸۹ رفع نواقص باقیمانده مسیر و افزایش سرعت سیر در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً در شهریور ۸۹ سیر حرکت قطارهای باری در این مسیر آغاز شد؛ از این تاریخ حدود ۴۰ رام قطار باری بین‌المللی بین اسلام‌آباد پاکستان تا استامبول ترکیه از راه‌آهن زاهدان ـ بم ـ کرمان عبور کردند، در واقع پس از وقوع سیل پاکستان قطار اکو بارها از این مسیر عبور کرد تا هدایای مردم اروپا را در قالب ۷۰۰ کانتینر از طریق این خط ریلی به دست مردم سیل‌زده پاکستان رسانده شد.

حدود ۶۰ کیلومتر از این مسیر‌ در محدوده‌ای به نام شوره‌گز قرار دارد که طوفان‌های شن این منطقه و حرکت ماسه‌های بادی آن معروف است.

‌در خط‌آهن زاهدان - بم - کرمان ایستگاهی به نام ایستگاه نمکزار وجود دارد که مشکل طوفان‌های شنی و پوشاندن ریل توسط ماسه‌های روان از این ایستگاه شروع شده و تا ایستگاه فهرج ادامه دارد.

‌بنا به گفته کارشناسان راه‌آهن زاهدان - بم - کرمان تنها می‌توانست از این منطقه عبور کند؛ عبور ریل از منطقه شوره‌گز غیر قابل اجتناب بود، حتی ‌هواپیماهایی هم که از سیستان و بلوچستان به سمت کرمان حرکت می‌کند باید از محدوده شوره‌گز عبور کند؛ جاده شوسه نیز از منطقه ‌عبور می‌کند.

ظاهراً پس از رایزنی‌های فراوان و مذاکرات مختلف با مسئولان شرکت ساخت آنها قول داده‌اند که در طول قسمت‌هایی از این مسیر تونل‌های مصنوعی احداث ‌و در محدوده‌ای از مسیر به جای بالاست از زیرساخت بتونی استفاده شود.

بنا به گفته مسئولان راه‌آهن، فعلاً در راستای مبارزه با این معضل طبیعی، ‌با شرکت خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) ‌قراردادی منعقد شده است مبنی بر اینکه این شرکت عملیات تعمیر و نگهداری مسیر در ۶۰ کیلومتر محدوده شوره‌زار را در ازای دریافت ماهیانه یکصد میلیون تومان انجام دهد.

 

 

    نظرات