ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در...

استاندار و رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان سمنان از وجود مشکلات جدی در ۹ دشت این استان خبر داد و گفت: اثرات سوء ناشی تغییر اقلیم و آب و هوای خشک از یک سو و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی دو عامل مهم و موثر در وضعیت فعلی این دشت‌ها است .

علیرضا آشناگر در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان بر ضرورت اجرای طرح‌هایی به منظور بهبود وضعیت این دشت‌ها تاکید و اظهار کرد: باید با اجرای برنامه‌های تعدیل زمینه‌ای فراهم کنیم تا این دشت‌ها به تراز نرمال برسند .

وی با اذعان به اینکه استان سمنان با کم‌آبی روبروست افزود: قرار گیری استان در ناحیه خشک و نیمه‌خشک از یک سو و رفتار مصرفی بخش کشاورزی از سوی دیگر به‌گونه‌ای بوده که طی این سال‌ها بیشترین برداشت از منابع آبی زیرزمینی استان صورت گرفته است .

رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان با بیان اینکه در اثر برداشت‌های بی‌رویه اکثر دشت‌های استان با مشکل مواجه هستند ادامه داد: باید با همکاری خود مردم و کشاورزان با اجرای برنامه‌های مختلف و از جمله برنامه‌های تعدیل، تغذیه مصنوعی و...تلاش شود تا سفر ه های آب زیرزمینی این دشت‌ها طی یک بازه زمانی بیست ساله به تراز نرمال برسند .

وی بر ضرورت تهیه سند آب استان تاکید و تصریح کرد: تهیه و تدوین این سند یکی از کارهای معوق مانده و مورد تاکید وزارت نیرو در استان است .

این مدیر ارشد اجرایی بر لزوم مشخص کردن منابع و مصارف آبی استان در قالب این سند مهم استانی تاکید و خاطرنشان کرد: علاوه بر مشخص کردن منابع و مصارف آبی استان، باید در قالب این سند برنامه‌های علمی و کارشناسی شده‌ای برای احیاء دشت‌های استان هدفگذاری و اجرایی شود .

وی با بیان اینکه ماموریت تدوین این سند به شرکت آب منطقه‌ای استان واگذار شده اضافه کرد: آب منطقه‌ای استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط تدوین این سند را شروع کرده و خوشبختانه اقدامات مطلوبی هم در همین راستا انجام شده است .

آشناگر بر لزوم تامین کسری مخزن استان در قالب این سند بالادستی و استانی تاکید کرد و گفت: در سال آبی گذشته استان سمنان سالانه ۱۲۴ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد .

وی با اشاره به مطرح بودن برخی طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای خاطرنشان کرد: باید در این سند به منابعی که قرار است چه در قالب طرح انتقال آب خزر و چه در قالب طرح‌های همچون ساخت سد فینسک و یا انتقال آب از چشمه‌های قطری و...به منابع آبی استان در دو بخش شرب و صنعت اضافه شود توجه کرد .

استاندار سمنان همچنین از طرح انتقال آب پساب تهران به ایوانکی به عنوان یکی دیگر از طرح‌های استان نام برد و افزود: در تدوین سند آب و سازگاری با کم آبی استان باید به این منبع نیز توجه شود .

وی با بیان اینکه منابع آبی نسبتا قابل توجهی در بخش فاضلاب وجود دارد گفت: باید از این ظرفیت در بخش غیرشرب و برای بخش‌هایی که متقاضی استفاده از آن هستند استفاده کرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در این نشست با اشاره به سیاست های مدیریت مصارف و منابع گفت : بر اساس سیاست های مدیریت مصارف و منابع ، هر استان باید منابع و مصارف خود را مشخص نمایند .

ایرج حیدریان افزود : بر اساس مصوبه هیئت وزیران ، استان ها باید سند سازگاری با کم آبی را تهیه و تصویب نمایند .

وی از انجام اقدامات لازم در خصوص تهیه سند سازگاری با کم آبی در استان سمنان و مراحل تصویب آن خبر داد و اظهار داشت : در ارتباط با برنامه های سازگاری با کم آبی استان ، بودجه ها و اعتبارات مورد نیاز در صورت وجود از منابع استان و در غیر اینصورت از منابع ملی تامین می شود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای سمنان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای سمنان

    شركت آب منطقه‌ای سمنان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات