بازدید معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر بنایی معاون اول رئیس...

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر بنایی معاون اول رئیس جمهور به همراه استاندار قزوین، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از معاونین استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، امام جمعه و فرماندار آبیک و تاکستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان از مراحل اجرایی تصفیه خانه و خط انتقال آب شرب از سد طالقان به قزوین و مراحل پیشرفت فیزیکی سد مخزنی نهب بازدید بعمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، دکتر شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر بنایی معاون اول رئیس جمهور در بازدید از عملیات اجرایی خط انتقال آب  شرب از سد طالقان به استان قزوین و روند اجرایی پروژه احداث سد مخزنی نهب اظهار داشت: پروژه های عمرانی و پروژه هایی که با معیشت مردم در ارتباط است با توجه به ماهیتی که دارد همواره با مسائل و مشکلاتی مواجه می باشند که حل آنها نیازمند اتخاذ تصمیمات درست و به موقع است. وی افزود: با توجه به مهم و استراتژیک بودن پروژه های خط انتقال آب شرب از سد طالقان به استان قزوین و سد مخزنی نهب، این پروژه ها عمرانی جزء پروژه های اولویت دار بوده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره برداری از این پروژه ها در استان قزوین باشیم.

دکتر شیرکوند در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده: در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد زیرا مشکلات کشور شناخته شده است و برای همه آنها نیز راه حل های شناخته شده ای وجود دارد و فقط باید مسئولان کمر همت بندند عنوان داشت: همه مسئولین در کشور باید با تلاش و همکاری راه درست را پیدا نموده و برای رفاه مردم کشور قدم های موثر و بزرگی بردارند.

دکتر جمالی پور استاندار قزوین در حاشیه این بازدید بیان داشت: با شناخت چالش ها و مشکلات پیش روی استان در بخش آب و با همکاری همه دستگاهها و با ظرفیت سازی امیدواریم که بتوانیم مشکلات استان را در این بخش مرتفع نماییم.

استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه بیش از 90% از منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می شود یادآور گردید: استفاده بهینه از منابع آبی به عنوان یک منبع ملی و محرک اصلی در کشاورزی می باشد و بهره وری صحیح از منابع و تکنولوژی های مدرن در بخش کشاورزی هنگامی میسر می گردد که فرهنگ سازی و حرکت به سمت استفاده از صنایع نوین در بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی انجام گردد.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قروین در خصوص طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین بیان داشت: هدف از اجرای این طرح آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان از محل سد طالقان به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال و کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان دشت قزوین است.

مهندس ملکی با اشاره به پروژه انتقال آب شرب از سد طاقلان به استان قزوین عنوان نمود: این پروژه از دو بخش مجزا، احداث تصفیه خانه به صورت BOT و اجرای خط انتقال تشکیل شده که امیدواریم با تزریق اعتبار هر چه سریعتر فاز اول این پروژه که انتقال آب شرب با کیفیت به شهرستان آبیک است به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین چالش اصلی اجرای خطوط لوله آبرسانی از محل تصفیه خانه آب شرب به شهرها و روستاهای تحت پوشش را عدم تأمین اعتبار مورد نیاز دانست و مهمترین اقدامات انجام شده در این پروژه را تملک اراضی، محوطه سازی، دکوپاژ جهت شناسایی معارضین، سنگ برداری، جاده سازی، تهیه و حمل و اجرای لوله های چدن داکتیل سایز 500 میلیمتر، تهیه لوله ها و اتصالات فولادی در قطر 1400 میلیمتری، خاکبرداری محل مخزن 10000 متر مکعبی و عملیات توپوگرافی برداشت زمین و کاداستر در مناطق مختلف پروژه برشمرد.

مهندس ملکی در ادامه این بازدید با ارائه گزارش از روند اجرایی پروژه سد مخزنی نهب افزود: سد نهب با حجم 120 میلیون متر مکعب و با طول تاج 2156 متر و ارتفاع 48/5 متر بزرگترین سد استان و از جمله معدود سدهای کشور با تاج طولانی می باشد که با هدف ذخیره سازی و تنظیم آب برای بهبود آبیاری 37000 هکتار از اراضی کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب استان، بالا بردن بهره وری در کشاورزی، جلوگیری از جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی با ظرفیتی معادل 40 میلیون متر مکعب و با پیشرفت فیزیکی 93 درصدی در منطقه تاکستان در حال احداث است.

مهندس ملکی احداث جاده دسترسی، احداث کالورت، اتمام عملیات احداث فراز بند، اتمام عملیات احداث نشیب بند، خاکریزی بدنه سد، اتمام خاکبرداری، سنگبرداری انفجاری و بتن مگر سر ریز، نصب 4 تراز از 4 تراز ابزار دقیق، اتمام عملیات حفاری و بتن ریزی دیوار آببند، اتمام عملیات حفاری و تزریق آببند سد و بتن ریزی گالری آبیاری و تخلیه کننده تحتانی را از مهمترین فعالیت های انجام شده در این پروژه برشمرد. وی افزود: با احداث این سد و شبکه آبیاری آن سالانه برای 800 نفر بصورت مستقیم و 1200 نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین بیان داشت: شبکه آبیاری و زهکشی سد نهب با هدف بهره برداری توأم از منابع آب سطحی و زیرزمینی و بدنبال آن افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی در حال اجرا می باشد. وی در خاتمه با اشاره به پیشرفت 45 درصدی کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب بزرگترین مشکل این پروژه را بحث تملک اراضی و کمبود اعتبارات برشمرد.

شایان ذکر است در خاتمه کلیه حاضرین از مراحل مراحل اجرایی تصفیه خانه و خط انتقال آب شرب از سد طالقان به قزوین و مراحل پیشرفت فیزیکی سد مخزنی نهب بازدید بعمل آوردند و در جریان روند اجرایی این پروژه ها قرار گرفتند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قزوین

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قزوین

    شركت آب منطقه‌ای قزوین یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات