هشدار سخنگوی شورای شهر به عواقب تاخیر در ابلاغ نقشه راه تهران

هشدار سخنگوی شورای شهر به عواقب تاخیر در ابلاغ نقشه راه تهران

www.BanaNews.irسخنگوی شورای شهر تهران نسبت به این که گفته می‌شود طرح تفصیلی تهران از ابتدای سال مبنای اداره پایتخت قرار گرفته، ابراز تردید کرد و از مقاومت‌هایی در مسیر اجرا و رونمایی از این طرح خبر داد که به گفته او می‌تواند تاخیر در اجرای طرح را طولانی‌تر کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سخنگوی شورای شهر عنوان کرد:اگر مسوولان شهرداری فکر می‌کنند با مقاومت قضیه حل می‌شود اینطور نیست باید این طرح ابلاغ شود.

طرح تفصیلی شهر تهران طرحی است که بر اساس آن پایتخت به ۴ پهنه‌ سکونت، فعالیت‌، مختلط و ‌حفاظت‌سبز تقسیم می‌شود و به موجب آن، زمین‌های قابل استفاده در شهر، برحسب قرارگیری در یکی از این قسمت‌ها، مشمول یکی از انواع ساخت‌وسازهای مجاز خواهد شد به این معنی که در هر پهنه مقررات با دیگری متفاوت خواهد بود. این طرح که بنا بود در اوایل سال جاری همزمان با اجرای آن رونمایی شود به دلایلی نامعلوم در برابر رونمایی آن مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران زمان رونمایی طرح تفصیلی را منوط به تصویب قوانین جدید اضافه شده به طرح تفصیلی می‌داند. او در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد در خصوص سرانجام رونمایی طرح تفصیلی و موانع موجود بر سر راه آن می‌گوید: این موضوع مورد پیگیری و تاکید ما در شورا هم هست. ما در شورا آن را مرتبا پیگیری می‌کنیم. آقایان در شهرداری می‌فرمایند به دلیل اینکه کمیسیون ماده ۵ هنوز کارش را کامل نکرده ما رونمایی آن را به تعویق انداختیم.

دانشجو که به نظر می‌رسد وضعیت تصویب قوانین اضافه شده در طرح برایش چندان روشن نیست، ادامه می‌دهد: می‌گویند هنوز این قوانین به تصویب نرسیده است. می‌گویند بخش‌هایی از این موضوع مانده است. دانشجو که خود نیز نگران وضعیت و سرانجام طرح تفصیلی است در پاسخ به این سوال که آیا رونمایی این طرح مساوی با اجرا شدن آن هست یا خیر؟ تاکید می‌کند: من نیز به شخصه مقداری نگران این موضوع هستم، ولی سعی می‌کنیم به عنوان دستگاه نظارتی و از حوزه مسوولیت‌های نظارتی شورا تمام تلاشمان را بکنیم که پس از رونمایی، اجرایی هم بشود.

«دنیای اقتصاد» در بخش دیگری از سوالات خود به تاثیرات احتمالی رونمایی و اجرایی شدن طرح تفصیلی پرداخت.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که رونمایی طرح تفصیلی و اجرایی شدن آن چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟ گفت: در این خصوص شورا هیچ پیش‌بینی مبنی بر تاثیر اجرایی شدن این طرح بر بازار مسکن ندارد. او در عین حال تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر تغییر شرایط بازار مسکن را کاملا رد می‌کند و معتقد است ساخت و ساز در برخی از مناطق تهران کاهش می‌یابد، اما به حداقل نمی‌رسد. او با بیان این که طرح تفصیلی در شورا با حساسیت خیلی بالایی مورد بررسی قرار گرفته است به هزینه‌های احتمالی ناشی از رونمایی نشدن این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از هزینه‌های آن می‌تواند این باشد که اجرایی شدن آن سخت شود. چون طرح تفصیلی براساس یکسری از اطلاعات و داده‌های آماری از طرح جامع که سال‌ها پیش براساس وضعیت آن موقع تهران به تصویب رسید، گرفته شده که اگر آن اطلاعات و داده‌ها به تبع اتفاقاتی که هر روز در شهر می‌افتد تغییر کند دیگر کاربرد اصلی خودش را نمی‌تواند داشته باشد. او در برابر این تحلیل کارشناسان که تعلل در رونمایی طرح می‌تواند به شکست طرح منجر شود باز هم چندان روشن صحبت نمی‌کند و می‌گوید: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. تمام سوالاتی که می‌کنید بستگی به عزم شهردار تهران و معاونان شان و در درجات بعدی بدنه شهرداری دارد و این که چقدر در اجرایی شدن این طرح جدی باشند.

اگر بخواهند با طرح تفصیلی بازی کنند معلوم است که شکست می‌خورد ولی اگر بخواهند آن را جدی عملیاتی کنند حتما فوایدی خواهد داشت. او در پاسخ به این سوال که فرآیند تصویب قوانین جدید اضافه شده به طرح تفصیلی چقدر طول خواهد کشید؟ اظهار کرد: نمی‌دانم باید از مسوولان طرح در شهرداری بپرسید.

دانشجو بار دیگر در برابر این سوال که آیا علت اصلی مقاومت در رونمایی شدن طرح فقط به تصویب نشدن این قوانین در کمیسیون ماده ۵ باز می‌گردد یا دلایل دیگری وجود دارد؟ گفت: اینطور می‌گویند. شهردار مسوول کمیسیون ماده پنج است از او بپرسید.

دانشجو در توضیح بیشتر در خصوص منظورش از بدنه شهرداری می‌گوید: من عرض کردم مقاومت اصلی در بدنه است.یعنی طرح تفصیلی یکسری احکام‌ و یکسری رویکردهای جدید دارد. تا پیش از آن که طرح جامع تهران مطرح شود شهرداری تهران با مدل دیگری اداره می‌شد و امورات خود را با آن می‌گذراند. با توجه به اینکه شهرداری چندین سال است که با آن مدل قبلی کار می‌کند به نظر می‌رسد در برابر این تغییر رویکرد در مدل جدید مقاومت‌هایی وجود دارد. باید ابلاغ کنند و مردانه پای اجرای آن بایستند. بدنه به این راحتی تن به اجرای چنین موضوعی نمی‌دهد. سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: نباید تصور شود که اینجا یک پادگان است، سوت می‌زنند و همه سر خط می‌آیند. من پیش‌بینی می‌کنم مقاومت زیادی در اجرایی شدن طرح تفصیلی پیش بیاید که می‌طلبد شهردار در ابتدا در میدان حضور داشته باشد. بعد از او هم معاونت شهرسازی و شهرداران مناطق پای کار باشند.

 

 

    نظرات