شمولیت قانون نظام مهندسی برای تمامی ساخت و سازهای کشور

شمولیت قانون نظام مهندسی برای تمامی ساخت و سازهای کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تمام ساخت و سازهای کشور را مشمول قانون نظام مهندسی خواند و افزود: قانون نظام مهندسی تنها به ساخت و ساز در شهرها محدود نمی شود و همه ساخت و سازها در حریم شهر و روستاها نیز باید زیر نظر این سازمان باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان، مهدی سالاری در نشستي که با حضور فرمانداريزد، معاون عمراني فرماندار، سرپرست مديريت بازآفرینی شهری و مسکن اداره كل راه و شهرسازي و بخشداران یزد و زارچ برگزار گردید، به برخی اقدامات مثبت سازمان در راستای استانداردسازی ساختمان ها از جمله لزوم تأییديه مهندسین سازمان برای تفکیک آپارتمان ها و انشعاب گاز اشاره کرد و گفت: با شرکت توزیع برق نیز توافقی صورت گرفته و در حال آماده سازی سیستم ها هستیم تا صدور انشعاب برق نیز زیر نظر مهندسین سازمان صورت گیرد.
وی با بیان آمار بالای تخلفات ساختماني در یزد ، به برخی از مشکلات ساخت و ساز از جمله ساختمان های بدون پروانه و وجود سیستم دو نقشه ای اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از مشکلات برای صدور پروانه ساختمانی رفع گردیده و لازم است با همکاری شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط جلوی تخلفات گرفته شود.
سالاری ضمن تأکید بر شمولیت قانون نظام مهندسی در کل کشور تصریح کرد: ساخت و سازها در کل کشور چه در محدوده شهری و چه در حریم شهرها و روستاها باید طبق قانون زیر نظر مهندسین سازمان نظام مهندسی انجام گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی همچنين به ساخت و سازهای روستایی زیر نظر نظام فنی و روستایی اشاره کرد و گفت: این ساختارسال ها پیش در قالب تفاهم نامه ای باتوجه به عدم وجود خدمات نظام مهندسی در روستاها شکل گرفته و امروز با توجه به گسترش فعالیت های نظام مهندسی و ظرفیت بالای مهندسین این سازمان ، لازم است از این ظرفیت ها استفاده شده و ساخت و سازهای روستایی نیز زیر نظر نظام مهندسی انجام شود.
وی ادامه داد: در همین راستا جلساتی با بنیاد مسکن برگزار شده تا در ساخت و سازهای خارج شهر نیز از مهندسین دارای پروانه اشتغال مهندسي بهره گرفته و با ساماندهی سامانه اطلاعات سازمان ، صلاحیت مهندسین و ظرفیت کار آنان را کنترل نماییم.
در این جلسه مديريت بازآفرینی شهری و مسکن اداره كل راه و شهرسازي نیز به آمار بالای تخلفات در روستاهای اطراف شهر یزد اشاره کرد و گفت: متأسفانه آمار این تخلفات دربرخي موارد بیشتر از شهر یزد است و در تعاملاتی که با بنیاد مسکن داشته ایم پیگیر این تخلفات به خصوص ساخت و سازهای بدون پروانه هستیم.
خواجه رضایی همچنین به لزوم شفاف سازی در ظرفیت اشتغال مهندسین فعال در حوزه روستایی اشاره کرد و افزود: میزان ظرفيت و فعالیت مهندسین در این حوزه ها باید به صورت شفاف بیان شود و در تلاشیم تا در کمیته چهار نفره استان ، نحوه ورود مهندسین سازمان نظام مهندسی به حوزه ساخت و سازهای روستایی را مشخص کنیم.
در ادامه ، بخشداران یزد و زارچ نیز به بیان مشکلات و آشفتگی های ساخت و ساز در حریم شهرها و روستاها اشاره کردند و عمده این مشکلات را وضعیت اقتصادی ساکنین، عدم انطباق کاربری ها و عدم کنترل اجرائیات در حریم شهرها برشمردند.
در انتهای این نشست نیز فرماندار یزد ضمن تأکید بر اهمیت موضوعات بیان شده اذعان کرد: نیاز است تا اقداماتی در راستای آشنایی بیشتر مردم با نظام مهندسی و خدمات آن انجام گیرد.
فرماندار همچنین ایجاد همگرایی بین تمام نهادهای مرتبط در امر ساخت و ساز را ضروری خواند و گفت: با عنایت به اهمیت سازمان نظام مهندسی در ساخت و ساز ، آمادگی کامل برای حمایت در زمینه ارتباط با شهرداری ها و دیگر نهادها را داریم تا بتوانیم فرایندها را مطابق قانون اصلاح کنیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات