کارگاه آموزشی سیلاب و مخاطرات آن برگزار شد

در راستای اجرای طرح گسترش سواد آبی، کارگاه آموزشی سیلاب و مخاطرات آن ویژه مربیان آموزشی در دبیرستان دخترانه نمونه مصلی نژاد بیرجند برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، صبح امروز کارگاه آموزشی طرح گسترش سواد آبی برای 80 نفر از مربیان آموزشی کتاب انسان و محیط زیست در مقطع متوسطه دوم با موضوع سیلاب و مخاطرات آن برگزار شد . مدیر امورمنابع آب شهرستانهای قاین و زیرکوه به عنوان مدرس این کارگاه در ابتدا ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا و گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد یکی از مهمترین بلایای طبیعی در جهان و از جمله در ایران چه از نظر خسارت مالی و چه جانی سیل می باشد . سیل 40 درصد تمام بحران های دنیا را تشکیل می دهد ایران دهمین کشور بلاخیز جهان است و در آسیا بعد از هند ، بنگلادش ، چین ،‌ مقام چهارم آسیا را به خود اختصاص داده است .

محمدعلی شهابی به تعریف بلایای طبیعی پرداخت و اظهار داشت : بلایای طبیعی رخداد واقعه ای که منجر به خسارت ،‌ نابسامانی اقتصادی، مرگ و میر و کاهش سطح خدمات بهداشتی گردد بطوریکه نیاز به درخواست کمک از منابع غیر محلی باشد .

وی با بیان تاریخچه سیل در ایران بیان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص در کشور ما از جمله اقلیم خشک و نیمه خشک، وجود کوهستان های متعدد با شیب تند و اراضی غیر قابل نفوذ، شرایط برای سیل کاملا فراهم است.

ایشان در ادامه به خطرات پیامدها و خسارت های ناشی از سیل پرداخت و گفت: با در نظر گرفتن سه راهبرد عمده ، تغییر حساسیت به خسارت از راه تدوین آیین نامه ها  و مقررات و به اجرا در آوردن آنها ، سیاست آمادگی در مقابل بلایا، امداد و نجات هنگام حادثه ، ضد سیل کردن تاسیسات و اجرای سیستم هشدار سیل ،  تفسیر و اصلاح عوامل مختلف سیل ، از راه احداث سدها و مخازن ، سیل بند ، اصلاح مسیر رودخانه ها ، انحراف جریان سیل و اصلاح زمین و بهره برداری مناسب از اراضی و اصلاح اثرات سیل روی افراد و گروهها ، از راه آموزش ، تعدیل مالیات و تشویق بیمه سیل می توان از خطرات و پیامدهای ناشی از سیل جلوگیری کرد.

در ادامه شهابی افزود: در راستای اجرای صحیح مانور سیلاب در اسفندماه سالجاری و به منظور مشخص شدن حد و فاصله رودخانه ها با مدارس، مدیران مدارس در سطح استان  با مدیران امور منابع آب در شهرستان ها ارتباط برقرار کنند.

در پایان خانم رهبردار سرگروه آموزشی کتاب انسان و محیط زیست اداره کل آموزش و پرورش  به تشریح  شیوه نامه اجرایی مانور سیلاب پرداخت.

گفتنی است در حاشیه این کارگاه نمایشگاه عکس با موضوع سیلاب نیز برپا گردید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات