پایش کیفیت منابع آب در دستورکار استان های جنوب کشور

نشست منطقه ای کارگروه های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه 6 کشور با حضور مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو و به میزبانی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، در این نشست رئیس گروه نظام های پایش کیفی آب و آبفا وزارت نیرو، رئیس گروه حفاظت کیفی و محیط زیست شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیران عامل صنعت آب و آبفا استان بوشهر و اعضای کارگروه های استانی مدیریت کیفیت منطقه 6 کشور، به بیان چالش ها و بررسی راهکارهای مدیریت کیفیت منابع آب پرداختند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر ضمن عرض خیرمقدم به اعضا کارگروه، هدف از این نشست را بررسی تهدیدات کیفی منابع آب و هم اندیشی جهت علاج بخشی آن عنوان کرد.

مهندس عبدالطیف عباسی نژاد اظهار داشت: یک سوم از منابع آب قابل استفاده در دنیا دچار تاثیرات کاهش کیفیت شده اند و این موضوع ضرورت توجه ویژه به مباحث کیفی در کنار کنترل کمی آن را آشکار می کند.

وی افزود: این نشست، پنجمین جلسه کارگروه نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب می باشد و استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان به ارائه گزارشات خود در حوزه حفاظت کیفی خواهند پرداخت.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو نیز ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت، شهید سردار سلیمانی، اظهار داشت: علاوه بر نظارت بر مسائل کمی منابع آب، بررسی و کنترل کیفی این منابع نیز به صورت مستمر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

مهندس شاهپور رجایی گفت: یکی از تهدیدات جدی منابع آب، تخریب کیفی این منابع است و امروزه شاهد ورود انواع آلاینده ها از طرق مختلف به منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور می باشیم.

وی پساب های فاضلاب شهری و روستایی، پسماندهای محیط شهری و روستایی، پساب های صنعتی و زه آب های کشاورزی را از مهم ترین موارد آلوده کننده منابع آب نامید و اضافه کرد: ورود این آلاینده ها به منابع آب، اندک آب در دسترس را نیز دچار مشکلات کیفی می کند.

رجایی تصریح کرد: در حوزه حفاظت کیفی صدد آن هستیم تا با شناسایی آلاینده های تهدید کننده کیفیت منابع آب و تولید نقشه ی کیفی آن، به علاج بخشی کیفی منابع آب بپردازیم.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو نقاط مختلفی از کشور را متاثر از پدیده آلودگی کیفی خواند و گفت: استان بوشهر نیز این پدیده را تجربه می کند و در شهرستان دشتستان، زه آب های بخش کشاورزی به رودخانه های دالکی، شاپور و حله وارد شده و موجب کاهش کیفیت آب رودخانه های مذکور می گردد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بخشی از منابع آب زیرزمینی استان نیز تحت تاثیر فاضلاب های شهری هستند و با توجه به عدم وجود شبکه دفع فاضلاب در برخی از شهرها و به مرور زمان، به آب های زیرزمینی نشت پیدا کرده و باعث افت کیفی این مناطق شده است.

مهندس شاهپور رجایی بیان کرد: در شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر وجود تاسیسات نفتی، یکی از منابع اصلی آب استان که همان دریا می باشد را دچار آلودگی می کند.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو تصریح کرد: رویکرد اصلی وزارت نیرو، شناسایی آلاینده ها و اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از آلودگی منابع آب در دسترس می باشد.

رجایی در ادامه به تشریح برنامه های مدیریت منابع آب در استان بوشهر پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین برنامه های حوزه آب استان بوشهر که به خوبی توسط استاندار این استان حمایت می شود، کاهش اتکا به منابع آب شرب خارج از استان می باشد.

وی افزود: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر می بایست از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و برنامه تامین آب شرب بوشهر، هدف گذاری تامین 40 درصد از آب شرب این استان تا افق 1404 را دارد.

مهندس شاهپور رجایی بیان اظهار داشت: در کنار تامین آب از منابع جدید، کاهش هدررفت نیز یکی از رسالت های اصلی بخش آب استان بوشهر می باشد و این برنامه در حال حاضر در دست اجرا می باشد.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو ارتقاء بهره وری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی را یکی دیگر از برنامه های مهم مدیریت آب استان بوشهر نامید.

وی اظهار داشت: منابع محدود در کنار تقاضای زیاد بخش کشاورزی، روش های آبیاری سنتی و غرقابی را غیرقابل توجیه می سازد.

رجایی تصریح کرد: در حال حاضر با مصرف حدود 3500 لیتر آب، یک کیلو محصول تولید می شود و این در حالی است که می توان با کمتر از هزار لیتر نیز به همان میزان محصول دست یافت.

این مقام مسئول گفت: طرح نخلستان با هدف ارتقا بهره وری آب در نخیلات استان بوشهر، اگرچه عقب ماندگی هایی دارد اما در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما در کنار تامین آب و کاهش هدررفت آن، پیگیری ملی واستانی این طرح و به ثمر رساندن آن می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات