تأمین آب شرب شهرستان بوئین زهرا با احداث سد بالاخانلو

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین مهندس ملکی مدیر عامل این شرکت با اشاره به روند اجرایی سد بالاخانلو عنوان داشت: خشکسالی های اخیر و تغییرات اقلیمی که در سالیان اخیر در کشور به وقوع پیوسته یکی از چالش های عمده و اساسی در هر استان جهت تأمین و انتقال آب شرب می باشد، لذا ساخت سد بالاخانلو در منطقه بوئین زهرا استان قزوین به لحاظ شرایط آب و هوایی و همچنین محدودیت منابع آب در سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفته و مطالعات مربوطه از حیث مسائل مربوط به زیست محیطی، آبخیز داری، فرهنگی، فنی و تخصصی و ... صورت پذیرفته و در همین راستا نیز مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح اخذ شده است.

مهندس ملکی تأمین آب شرب با کیفیت بالا را یکی از وظایف ذاتی و مهم شرکت های آب منطقه ای برشمرد و عنوان داشت: در حال حاضر بخش عمده آب شرب استان از منابع آبهای زیر زمینی تأمین می شود که با توجه به افت سطح سفره های زیر زمینی کیفیت آب شرب دست خوش تغییراتی شده و لذا تأمین آب شرب از منابع آبهای سطحی در دستور کار قرار گرفته که سد بالاخانلو نیز با همین هدف در شهرستان بوئین زهرا در حال ساخت می باشد.

وی افزود: این سد با ارتفاع 84 متر از پی و طول تاج 370 متر و حجم مخزن 38 میلیون متر مکعبی، حدود 15 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب را در سال تنظیم و تأمین آب شرب 5 شهر و 36 روستا و تغذیه مصنوعی دشت برای جلوگیری از افت روزافزون سطح آب زیرزمینی، تأمین 9 میلیون متر مکعب آب شرب، بهبود آبیاری 4200 هکتار از اراضی تلفیقی موجود کشاورزی، کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آبخوان، کنترل سیلاب منطقه و حفظ محیط زیست از مزایای ساخت سد بالاخانلو در استان قزوین می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین اظهار نمود: سد بالاخانلو که بر روی رودخانه حاجی عرب در حال ساخت است در حال حاضر حدود 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. و اگر اعتبارات مورد نیاز سد به موقع تأمین و تخصیص یابد می توانیم در سال آینده شاهد آبگیری این سد حیاتی در منطقه باشیم.

مهندس ملکی در خاتمه مشکل اصلی سد را کمبود اعتبارات و عدم تأمین به موقع منابع مالی برشمرد و بیان داشت: پرداخت به موقع حقوق و مزایای عوامل اجرایی سد که برای تأمین معاش خانواده در حال فعالیت هستند بسیار اهمیت دارد و وظیفه داریم از هر طریق ممکن منابع مالی پروژه را تأمین نماییم و از کلیه مقامات استانی نیز تقاضا داریم همانند گذشته در این خصوص همکاری لازم را با مجموعه شرکت آب منطقه ای داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قزوین

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قزوین

    شركت آب منطقه‌ای قزوین یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات