ادامه فعالیت دلفیناریوم وابسته به نظر سازمان حفاظت محیط زیست

ادامه فعالیت دلفیناریوم وابسته به نظر سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش خبرنگار مهر ، مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان تهران درباره مرگ یک دلفین در  برج میلاد و حواشی مطرح شده درباره آن توضیح داد: از سال ۹۱ مجوزهایی به این مجموعه داده شد، با دو شیر دریایی کار را آغاز کرد، سپس حیوانات دیگری به آن اضافه شد و از جمله مجوز صادرات سه شیر دریایی را هم دریافت کرد. علاوه بر این، یک شیر دریایی در سال ۹۶ تلف شد و مجوز تاکسیدرمی گرفت و این اواخر با دو دلفین و یک شیر دریایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: در تاریخ ۳ دی امسال خبری دال بر تلف شدن یک عدد دلفین به ما رسید، همکابرفتند که تعطیل بود. فردای آن روز یعنی چهارم دی ماه گروهی متشکل از بخش‌های مختلف تخصصی و حقوقی از سازمان مرکزی محیط‌زیست و همچنین دو نفر از همکاران ما از اداره کل محیط‌زیست استان تهران از مجموعه بازدید داشتند. در ابتدا با یکسری اشکالات مواجه شدند و از ورود همکاران به بهانه هماهنگی ممانعت شد اما سرانجام پس از گذشت یک ساعت، ساعت ۱۱ موفق شدند از سردخانه و لاشه دلفین بازدید به عمل آورند.


معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان تهران افزود: در صورتجلسه‌ای که نماینده دلفیناریوم هم امضا کرد، مقرر شد بر اساس نمونه‌برداری که خود مسئولان دلفیناریوم انجام می‌دهند، نتایج را به ما انعکاس دهند. همچنین مقرر شد از فعالیت دلفیناریوم و نمایش عمومی هم خودداری شود. در نهایت این نتایج ابلاغ و امضای نماینده دلفیناریوم هم گرفته شد و موارد را به سازمان حفاظت محیط‌زیست انعکاس دادیم.

کتال محسنی تصریح کرد: ما مسئول دلفیناریوم که مالک، صاحب و دامپزشک دلفین‌ها هم بود، می‌شناسیم؛ مجوز اولیه هم به نام وی بوده اما بر اساس اختلافات داخلی که داشتند، شهرداری در سال ۹۵ مزایده‌ای گذاشته و پیمانکار جدیدی به کار می‌گیرد و در سال ۹۶ سازمان محیط‌زیست در جریان قرار می‌گیرد. سازمان حفاظت محیط‌زیست اوایل سال ۹۷ نامه‌ای به برج میلاد می‌زند که ما همان مالک اولیه که مجوز به نام اوست را مسئول می‌دانیم و تا زمانی که پیمانکار تازه بر سر کار نیاید و صلاحیتش به لحاظ ملاحظات محیط‌زیستی تائید نشود، از جانب ما به رسمیت شناخته نمی‌شود اما موضوع بلاتکلیف می‌ماند و مالک اولیه که دامپزشک هم بود، اصلاً در مجموعه حضور نداشته است.


وی گفت: در همان صورتجلسه تاریخ چهارم دی‌ماه مطرح کردیم که مرگ دلفین را به موقع انعکاس دهید. انتظار ما این است که علاوه بر پایش‌های دوره‌ای و خوداظهاری‌ها، اگر اتفاق خاصی هم می‌افتد، این نقاط عطف را هم باید به ما اعلام کنند. همچنین اعلام کردیم که نتایج نمونه‌برداری‌ها را به ما انعکاس دهند بنابراین همکاران ما خودشان نمونه‌برداری انجام ندادند و خود مسئولان دلفیناریوم این کار را انجام دادند. ما تاکید کردیم که شما موظف بوده‌اید شرایط آب شامل PH آب، میزان کلر، عمق و شرایط بهداشتی محل نگهداری را به ما خوداظهاری کنید اما این کار را نکرده‌اید که حیوان تلف شده و ما از طریق خبرنگاران مطلع شدیم؛ اینها ایراداتی بود که ما اعلام کردیم و گفتیم که تا تعیین تکلیف نهایی، از نمایش عمومی خودداری کنید.


معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان تهران بیان کرد: در تاریخ ۷ دی ۹۸ از طرف دلفیناریوم به ما نامه زدند که نمایش عمومی، بخشی از شرایط زیستی این حیوانات است و اگر اتفاقی بیفتد، شما مسئول خسارت‌ها هستید چرا که به ما مجوز داده‌اید و اگر مشکلی هست، مجوز ما را لغو کنید و مجوز صادرات بدهید.


به گفته کتال محسنی، در نهایت در تاریخ ۱۱ دی ۹۸ نماینده مالک به ما نامه زده و نتایج را به ما انعکاس دادند. در نهایت بر اساس نمونه‌برداری‌ها و آنالیز، علت تلفات را ایست قلبی تنفسی ناشی از نارسایی‌های قلبی اعلام کردند و طبق بررسی به عمل آمده، هیچ‌گونه نشانی از بیماری‌های عفونی، متابولیک و مسمومیت به دست نیامده است. در بررسی‌های کالبدگشایی، تمام اندام‌ها به جز قلب و قفسه سینه، عادی بوده‌اند و در بررسی کالبدشناسی قلب، وجود لخته‌های خون در بطن راست و شریان اصلی مشاهده شده، اِدم ریه هم مشاهده شده و نشانه‌ای از بیماری‌های عفونی و التهاب یافت نشده است.

وی عنوان کرد: این مجموعه علل بیان شده و درخواست آنها در مورد اینکه نمایش عمومی، بخشی از شرایط زیستی است و عواقب عدم اجرای نمایش عمومی بر عهده محیط‌زیست است را به دفتر تخصصی مربوطه در معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست ارسال کرده که آنها بررسی‌های حقوقی و تخصصی خود را انجام دهند. علت تلف شدن را ما نمی‌توانیم رد و تائید کنیم و در این زمینه از سازمان محیط‌زیست کسب تکلیف کرده‌ایم. همچنین زمان تلف شدن حیوان، تاریخ ۲۹ آذر ۹۸ ساعت ۷:۴۵ اعلام شده که بررسی و تائید آن را هم از سازمان محیط‌زیست خواسته‌ایم. علاوه بر این، موارد اعتراضی‌شان را هم عیناً اعلام کرده‌ایم که سازمان تصمیم بگیرد، لغو مجوز کند یا مجوز ادامه فعالیت بدهد.

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان تهران اظهار داشت: در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ سازمان حفاظت محیط‌زیست نامه‌ای زده که فعالان محیط‌زیست از این سازمان خواسته بودند نگهداری گونه‌ها در اسارت از جمله دلفین و شیرهای خزدار در دلفیناریوم اصولاً مغایر اهداف محیط‌زیست و حفاظت گونه‌ها بوده و جای این حیوانات در زیستگاه است. در این نامه تاکید شده که از صدور مجوز جدید برای دلفیناریوم و مراکز مشابه جلوگیری خواهد شد و در مورد مجوزهای موجود، کنترل دقیق‌تری خواهیم داشت تا استانداردهای محیط‌زیستی رعایت شود.

کتال محسنی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بیشتری در دلفیناریوم برج میلاد انجام شده و با وجود دو سال عدم خوداظهاری، چرا این مسائل پیگیری نشده و آیا بازدید و پایشی در این مدت صورت گرفته است؟ گفت: پایش‌های ما یک سوم شده است؛ این واقعیت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و ما نیاز به کمک داریم تا به اهدافمان برسیم. ما باید بوی نامطبوع هوا، پسماندسوزی، صنایع، حوزه طبیعی و … را کنترل کنیم.

وی درباره تناقض‌های اعلامی در سن دلفین تلف شده که ابتدا ۳۲ ساله و سپس ۱۹ ساله اعلام شده بود، توضیح داد: درباره سن گونه تلف شده هم باید چشم به راه اعلام نظر دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط‌زیست بمانیم. در فرآیند پیگیری خوداظهاری‌ها هم نقص‌هایی داشته‌ایم. به صورت مقطعی گزارش‌هایی به نام برخی بوده اما گزارش‌های مکتوب و دوره‌ای نداریم ضمن اینکه خوداظهاری این مجموعه هم مثل واحدهای صنعتی نیست که ما ضابطه دقیق داشته باشیم.

برای خوداظهاری در آلودگی‌های محیط‌زیستی، قانون دوره‌های سه ماهه‌ای برای خوداظهاری در نظر گرفته ولی در حوزه محیط طبیعی به این شکل نیست البته در مورد برخی مراکز مانند باغ پرندگان، خوداظهاری انجام شده اما دستکم در مجوزی که سازمان محیط‌زیست برای این دلفیناریوم صادر کرده بود، ذکر چنین مواردی مشاهده نشده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات