قنات دستگردان نیشابور بازگشایی شد

قنات دستگردان نیشابور بازگشایی شد

مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور از بازگشایی حریم قنات دستگردان این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور گفت:با توجه به تصرفات انجام شده در حریم قنات دستگردان واقع در بخش مرکزی شهرستان نیشابور، با پیگیری-های انجام شده، حکم قضایی تخریب بنای ساخته شده در روی این قنات صادر و با توجه به اهمیت موضوع و خطرات ریزش و تخریب قنات، ملک مورد نظر تخریب شد.

«سعید خجسته پور» افزود: قنات یکی از قدیمی ترین فناوری ها در زمینه استحصال آب است که ریشه در تاریخ ایران دارد. قنات از سازه هایی است که برای نخستین بار از دوران های بسیار دور در ایران ابداع شده است و نقش مهمی در تامین آب داشته است و اکنون این سازه در سطح بین المللی به نام ایران ثبت شده است. بخش عظیمی از کشور که در مناطق گرم و خشک و حاشیه کویر واقع شده اند با مشکل کم آبی مواجهند و از طریق حفر قنات آب مورد نیاز برای کشاورزی و شرب تامین می شود. احیای قنات ها در تامین آب در دو بخش کشاورزی و شرب بسیار موثر است و باید نسبت به این مساله اقدامات موثر بیشتری انجام داد.

وی تصریح کرد: بر این اساس قوانین و مقررات حریم مجاور قنوات باید توسط مالکین اراضی و املاک رعایت و در ساخت ابنیه لحاظ گردد به گونه¬ای که مالکین قنات بتوانند در امور لایروبی و مرمت قنات از حریم مورد نظر استفاده نمایند. تصرفات انجام شده در حریم قنات ها علاوه بر ایجاد تخریب بر سازه قنات و مشکلات ایجاد شده به منظور لایروبی و مرمت آن می¬تواند باعث ریزش و تخریب ملک و ایجاد خطرات جانی و مالی برای متصرفین گردد.

خجسته پور خاطر نشان کرد: برای مدیریت مصرف آب و رساندن آن به استاندارد جهانی در ایران 13 حوزه فعالیتی تعریف شده که یکی از آنها مدیریت مشارکتی منابع آب در بخش کشاورزی است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات